به گزارش «ایرنا»، چند ماهی از عرضه خودرو در بورس‌کالا طبق قوانین بالادستی کشور و البته مصوبه شورای عالی بورس می‌‌‌گذرد و همه آمار و ارقام از این معاملات یک رویداد را نشان می‌دهد؛ با رشد عرضه‌‌‌ها قیمت خودروها رو به تعادل رفته و مردم به‌جای مراجعه به بازار آزاد و خرید خودرو با قیمت‌های گزاف به سمت دریافت کد بورس کالایی و خرید خودروی صفر از بورس، آن هم ده‌‌‌ها میلیون تومان ارزان‌‌‌تر از بازار آزاد در حال حرکت هستند. در این بین که عمده نخبگان اقتصادی کشور از کارشناس و مدیر صنعت خودرو و بازار سرمایه گرفته تا وزرای اقتصاد و صمت و جامعه دانشگاهی کشور، همگی از شکل‌‌‌گیری روند شفاف و عادلانه برای معاملات خودرو حمایت کرده‌‌‌اند، چند تن از نمایندگان مجلس و مدیران سازمان بازرسی کل کشور مجدانه بر طبل مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس می‌‌‌کوبند.

خبرگزاری ایرنا در این گزارش به واکاوی این مخالفت‌‌‌ها و استدلال‌‌‌های مخالفان عرضه خودرو در بورس پرداخته و بررسی کرده است که آیا واقعا شیوه‌‌‌ای که طبق آمارهای موثق و رسمی با معامله تنها ۴۶‌هزار دستگاه خودرو، حذف بیش از ۱۱‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رانت را در پی داشته و این حجم پول را بین خودروساز، مردم و دولت تقسیم کرده است، کارآیی مناسبی ندارد و اصلا راهکار آنها به جای بورس چیست؟

بررسی نگاه سه‌تن از نمایندگان مجلس

طی روزهای اخیر در کنار شمار زیادی از نمایندگان مجلس، به‌خصوص اعضای کمیسیون اقتصادی که موافق عرضه خودرو در بورس‌کالا هستند، روح‌الله ایزدخواه، مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن و رضا رشیدی‌کوچی از کمیسیون عمران مجلس به‌عنوان نماینده‌‌‌های اصلی مخالف عرضه خودرو در بورس در رسانه‌‌‌ها ظاهر شده‌‌‌اند. نکته جالب اینجاست که دوعضو کمیسیون صنایع مجلس از ابتدا به‌شدت موافق عرضه خودرو در بورس‌کالا بودند، اما طی هفته‌‌‌های اخیر به دلیل آنکه عنوان می‌کنند روش عرضه خودرو در بورس با فرمولی که در کمیسیون صنایع اعلام شده بود، متفاوت است، پرچم مخالفت با عرضه خودرو در بورس را به دست گرفته‌‌‌اند.

دیدگاه ایزدخواه و طاهری چیست؟

بررسی نظرات این دو نماینده مجلس ما را به یک‌مسیر می‌‌‌رساند، آنها معتقدند که مازاد درآمد خودروسازان به دلیل رقابت قیمتی در بورس‌کالا باید به خزانه دولت واریز شود و نباید به خودروساز برسد. در این زمینه چند نکته مطرح می‌شود؛ آیا این نمایندگان تنها دغدغه جیب دولت را دارند؟ اگر این‌‌‌گونه باشد که خود دولت یعنی وزرای اقتصاد و صمت، پشت عرضه‌‌‌های بورس ایستاده‌‌‌اند و اتفاقا دولت به دلیل شفافیت معاملاتی، درآمد مالیات ارزش‌افزوده را برخلاف رویه‌‌‌های غیر‌شفاف گذشته دریافت می‌کند.

موضوع دیگر آن است که بحث گرانی و رشد قیمت خودروها به دلیل عرضه در بورس مطرح می‌شود؛ اما این نمایندگان در هیچ‌یک از سخنان خود در رسانه‌‌‌ها اعلام نکرده‌‌‌اند که راهکارشان برای کنترل قیمت خودرو چیست؟ البته موضوع شورای رقابت مطرح شده که در انتهای این گزارش به دلیل اشتراک نظر مخالفان به آن می‌‌‌پردازیم. پس از این دوعضو کمیسیون صنایع مجلس به رشیدی کوچی، عضو کمیسیون عمران می‌‌‌رسیم که به‌‌‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی خیلی شفاف مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس اعلام کرد. در این برنامه حداقل با چهار سوال مجری برنامه از این نماینده مجلس مواجه می‌‌‌شویم که پرسیده می‌شود راهکار شما در شرایطی که ۹میلیون نفر برای قرعه‌‌‌کشی ۲۰‌هزار خودرو شرکت کرده‌‌‌اند، چیست؟ در این زمینه فقط پاسخ داده می‌شود که «افزایش عرضه» بهترین راهکار برای تعادل بازار خودروست.مجری بارها سوال می‌کند که مگر یک‌‌‌شبه می‌‌‌توان عرضه‌‌‌ها را افزایش داد، اما رشیدی کوچی از گرانی قانونی خودرو در بورس می‌‌‌گوید و بر لزوم واردات تاکید می‌کند.مجری بار دیگر می‌‌‌گوید، واردات، هم ‌‌‌زمان می‌‌‌برد و در بهترین حالت ۶ماه زمان برای عرضه ۴۰‌هزار دستگاه خودروی ثبت‌سفارش‌شده نیاز است، اما رشیدی کوچی می‌‌‌گوید اگر واردات را به اهلش دهید، او ظرف مدت کوتاهی کل ایران را پر از خودروی وارداتی می‌کند. در پایان نیز مجری از نزدیکی شب عید و لزوم شفاف‌سازی برای مردم می‌‌‌گوید که متاسفانه پاسخ شفافی دریافت نمی‌‌‌کند.