1 copy

روند عملیات شرکت: محصولات شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کورش در چند گروه کالا دسته‌بندی می‌‌‌شوند و  9قلم کالا شامل خوراکی، پروتئینی، شوینده، نوشیدنی، لوازم‌منزل سبک، پوشاک، دخانیات، غرفه‌ای و تجهیزات فروشگاهی هستند. بررسی آمار فروش شرکت نشان می‌دهد که گروه‌های خوراکی، پروتئینی و شوینده بیشترین درآمد را نصیب شرکت می‌کنند، به نحوی که به‌ترتیب 46درصد، 27‌درصد و 20‌درصد از مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. بررسی روند میزان فروش شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کورش نشان می‌دهد که طی سال‌های 1397 تا 1400 این شرکت هر سال رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده است. این آمار در چهارسال گذشته برابر با 924میلیون، ‌هزار و 169 میلیون، ‌هزار و 434 میلیون و‌ هزار و 694 میلیون محصول بوده است. بنابراین در سه‌سال گذشته معادل 27درصد، 23‌درصد و 18‌درصد رشد را تجربه کرده است. با توجه به اینکه در بیشتر شرکت‌های تولیدی بورسی و فرابورسی رشد تولید محصولات به چشم نمی‌‌‌خورد، هنگامی که در یک شرکت میزان تولید و فروش با رشد همراه می‌شود، آن شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد. بررسی مبلغ فروش «افق» نشان می‌دهد که علاوه بر رشد میزان فروش، رشد نرخ محصولات نیز باعث ایجاد روند صعودی قابل‌توجه طی چهارسال اخیر شده است. از سال 1397 تا 1400 هر سال درآمد حاصل از فروش به ترتیب برابر با 5‌هزار میلیارد تومان، 9‌هزار میلیارد تومان، 15‌هزار میلیارد تومان و 24‌هزار میلیارد تومان بوده که معادل رشد سالانه 74درصد، 70‌درصد و 53‌درصد طی سه‌سال گذشته است.  به‌منظور بررسی صورت سود و زیان شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کورش می‌توان به تحلیل روند سه‌سود اصلی آن پرداخت. این سه سود عبارتند از سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص. آمار‌ها حاکی از آن است که دو سود ناخالص و سود عملیاتی هر سال رشد قابل‌توجهی را نسبت به سال قبل‌تر تجربه کرده است؛ اما سود خالص با وجود روند صعودی تا سال 1399، افت اندکی را در سال 1400 به ثبت رسانده است. به‌طور میانگین سه سود شرکت طی سه‌سال اخیر رشدی برابر با 94درصد، 107‌درصد و 24‌درصد را به ثمر رسانده است.‌‌‌

نسبت سهامداران شرکت: سهامداران شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کورش عبارتند از شرکت گروه مدیریت صنعت خرده‌فروشی کوروش، صندوق سرمایه‌گذاری.ا.ب.توازن کوروش و شرکت سرکلندپارس که به‌ترتیب مالک 85درصد، 4‌درصد و 8/ 1‌درصد آن هستند. همچنین شناوری سهام برابر با 8‌درصد است که نشان می‌دهد مالکیت این شرکت کمتر در دست افراد حقیقی است.

تحلیل سود سال آینده

اگر متغیر‌های اثر‌گذار بر تحلیل سود 1401 شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کورش را به‌خوبی تخمین بزنیم، می‌توانیم با دقت نسبتا زیادی درآمد و سود آن را در سال آینده برآورد کنیم. در این تحلیل نرخ تورم برابر با 40درصد، رشد نرخ دستمزد برابر با 45‌درصد و رشد نرخ حمل‌ونقل برابر با 35‌درصد در نظر گرفته شده است. با این مفروضات فروش سال 1401 شرکت افق کورش برابر با 33‌هزار و 788میلیارد تومان تخمین زده شده است و انتظار می‌رود رشدی معادل 43‌درصد را نسبت به سال قبل تجربه کند. از این میزان فروش در حدود 6‌هزار و 666میلیارد تومان سود ناخالص و‌ هزار و 629میلیارد تومان سود خالص ساخته خواهد شد. مقایسه این دو سود با سال گذشته از رشد 50‌درصد و 45‌درصدی حکایت دارد. با در نظر گرفتن آخرین سرمایه ثبت‌شده برای شرکت مذکور، سود هر سهم افق‌کورش برابر با 130تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن آخرین قیمت سهم که برابر با ‌هزار و 500تومان است، نسبت قیمت بر سود تحلیلی شرکت برابر با 5/ 11واحد است. با توجه به اینکه میانه نسبت P/ E سهم برابر با 3/ 12واحد است، می‌توان اختلاف 6درصدی را میان نسبت تحلیل‌شده و گذشته‌نگر مشاهده کرد.

ریسک‌های شرکت

از ریسک‌های تهدید‌کننده افق‌کورش می‌توان به پیچیدگی ساختار شرکت با توجه به توسعه جغرافیایی آن اشاره کرد. با توجه به هدف این شرکت که تاسیس بیش از 4هزار شعبه در سراسر کشور است، گسترده شدن شرکت می‌تواند باعث به وجود آمدن ریسک‌های مختلفی مانند سخت‌تر شدن کنترل شرکت‌ها و همسو کردن آنها با هدف شرکت اصلی شود. برای کنترل این ریسک شرکت باید به استخدام مدیر‌های متعدد اقدام کند تا این ریسک تحت کنترل درآید.

وجود رقبای قدرتمند هم باعث ایجاد تهدید و ریسک بااهمیت شده است. این رقبا از طرفی به دلیل شبکه توزیع گسترده‌تر و پوشش کامل مناطق مختلف باعث سخت‌تر شدن فعالیت افق کورش شده‌اند و از طرف دیگر به دلیل تمایل مردم به خرید اجناس برند‌های خارجی، فروش این شرکت در معرض ریسک قرار می‌گیرد. اما با بهبود شبکه توزیع محصولات و همچنین افزایش کیفیت محصولات تولیدشده در داخل کشور، این ریسک‌ها کمرنگ‌تر خواهند شد.  یکی دیگر از ریسک‌های مهم این شرکت را می‌توان بی‌ثباتی قیمت‌ها دانست. این بی‌ثباتی در نرخ کالا، نرخ مسکن، نرخ دلار و دیگر موارد هم دیده می‌شود. به طوری که نرخ اجاره برای شعبه‌های افق در حال افزایش است. این مساله خود به‌تنهایی باعث کاهش سودآوری شرکت خواهد شد. همچنین بی‌ثباتی باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری شده است؛ زیرا با نبود ثبات و فراگیر شدن عدم‌اطمینان در بازار‌های مختلف، سرمایه‌گذاران از وارد کردن پول خود در یک بازار یا شرکت واهمه خواهند داشت. نبود ثبات در سیاستگذاران نیز به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه وضع قوانین یا تغییر آنها می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر عملیات شرکت‌ها بگذارد، بنابراین نبود ثبات در این زمینه نیز می‌تواند سرشار از ریسک باشد.  یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کافی کرد، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است. این درآمد در سال‌های مختلف دارای نوسان زیادی بوده است. طی سه‌سال گذشته این درآمد به ترتیب برابر با 94میلیارد تومان، 831میلیارد تومان و 16میلیارد تومان یا رشد سالانه 784‌درصد و منفی 98‌درصد است. آن‌طور که به نظر می‌رسد، درآمد قابل‌توجه محقق‌شده در سال 1399 که در نیمه اول آن سال نیز به ثبت رسید، ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بورس بوده است. بنابراین این بخش از درآمد‌های غیر‌عملیاتی دارای ثبات نبوده و با شرایط موجود در بازار سهام رابطه مستقیم دارد.