4 copy

این شرکت در سال 1380 وارد بازار سرمایه شده است. فعالیت اصلی شرکت صنعتی کیمی‌‌‌دارو در زمینه تولید و توزیع انواع محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی و تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی مواد مذکور است. سرمایه ثبتی «دکیمی» در حال حاضر 57میلیارد تومان، ارزش بازار آن حدود ‌هزار و 330میلیارد تومان و سهام شناور آن 27درصد است. نماد یادشده حدود 576میلیون برگه سهم دارد که آخرین قیمت هر برگ آن 2‌هزار و 343تومان به‌‌‌ازای هرسهم بوده است. همچنین بازدهی این نماد در یک‌‌‌ماه، سه‌‌‌ماه و یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال اخیر به ترتیب 5، 4 و 42درصد بوده است؛ این در حالی است که بازده شاخص کل و بازدهی صنعت دارویی طی یک‌‌‌سال اخیر به‌‌‌ترتیب مثبت 13و مثبت 32درصد بوده است. این امر نشان می‌دهد که شرکت در یک‌‌‌سال اخیر بازدهی بهتری نسبت به صنعت خود و شاخص کل داشته است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که طی آخرین صورت مالی شرکت، حاشیه سود ناخالص 45‌‌‌درصد، حاشیه سود عملیاتی 38‌‌‌درصد و حاشیه سود خالص 36درصد بوده است. نسبت P/ E این شرکت در حال حاضر 6واحد را نشان می‌دهد؛ این امر حاکی از آن است که «دکیمی» نسبت به سایر شرکت‌های فعال در صنعت خود وضعیت مطلوبی دارد.

صنعت دارو

صنعت داروی ایران از کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین صنایع کشور است که در گسترش توانمندی‎ها و قابلیت‌ها در این حوزه و خودکفایی در زنجیره ارزش آن (تحقیق و توسعه، تولید مواد اولیه دارویی، تولید اقلام و فرآورده‌های نهایی)، توانسته است موقعیت و جایگاه کشور را در منطقه و در سطح مجامع بین‌المللی ارتقای شایان توجهی بخشد.

روندها و متغیرهای اساسی اثرگذار بر صنعت دارو را می‌توان در هر دو طرف تقاضا و عرضه دارو بررسی کرد. در طرف تقاضا با دو محرک اصلی افزایش جمعیت و افزایش درآمد سرانه مواجه هستیم که باعث می‎شود، تعداد افراد بیشتری، مبلغ بیشتری را صرف هزینه‎های بهداشتی و درمانی خود کنند. علاوه بر اینکه با افزایش سطح درآمد و ثروت افراد، آنها توجه بیشتری به بهداشت و سلامت دارند، سهم بیشتری از درآمدهای خود را صرف این بخش می‎کنند. همچنین افزایش جمعیت افراد مسن در دنیا و افزایش سطح بهداشت عمومی باعث شده است تا با مسائل و بیماری‌های متفاوتی نسبت به گذشته مواجه باشیم.

جایگاه صنعت دارو در بازار سرمایه

گروه دارویی یکی از 39صنعت مهم بورسی است که با داشتن 37شرکت فعال در بورس، فرابورس و بازار پایه فرابورس،P/ E  9واحدی را کسب کرده است. در حال حاضر این صنعت 5/ 1درصد از ارزش کل بازار سهام با ارزش بازار 84‌هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده و از این بابت در میان همه صنایع بورسی رتبه یازدهم را کسب کرده است. همچنین «دکیمی» با ارزش بازار‌ هزار و 300میلیارد تومان، 2‌درصد از سهم صنعت دارویی بازار سرمایه را در اختیار دارد.

محصولات

سبد محصولات «دکیمی» بسیار متنوع است؛ به‌طوری که محصولات شرکت به دو دسته دارویی و شیمیایی دسته‌‌‌بندی می‌شود. باید در نظر داشت، عمده درآمد شرکت در حال حاضر مربوط به محصولات دارویی است؛ به طوری که بررسی‌‌‌های آماری در سبد محصولات شرکت نشان می‌دهد، گروه آمپول با تولید بیش از 26محصول، گروه قرص و دراژه با 109محصول، گروه قطره با 4محصول، گروه سوسپانسیون با 4محصول و گروه کپسول با 27محصول متفاوت جزو سبد محصولات دارویی «دکیمی» هستند.  بررسی سبد محصولات شیمیایی «دکیمی» نشان می‌دهد که محصولات شیمیایی شرکت از دو گروه نساجی با 24محصول و گروه رزین با 14محصول تشکیل شده است. همچنین شرکت در نظر دارد با اضافه‌کردن محصولات جدید به سبد محصولات خود در آینده سهم خوبی در صنعت دارو داشته باشد.

 

بخش محصولات دارویی

این واحد در سه‌بخش جامدات، محلول و سوسپانسیون بیش از 150قلم محصولات مختلف دارویی مشتمل بر داروهای گوارشی، قلبی و عروقی، اعصاب و روان، مسکن و ضدالتهاب، آنتی‌‌‌بیوتیک، آنتی‌‌‌دیابت و... را در اشکال مختلف دارویی شامل انواع قرص‌‌‌های ساده و پوشش‌‌‌دار، آمپول تزریقی، کپسول، قطره و سوسپانسیون خوراکی با رعایت کامل استانداردهای فارماکوپه‌‌‌ای معتبر تولید می‌کند.

ترکیب فروش

بررسی‌‌‌های آماری نشان می‌دهد، عمده درآمد «دکیمی» در سال‌جاری مربوط به فروش محصولات قطره و دراژه بوده؛ به‌طوری که با توجه به گزارش هشت‌ماه سال‌جاری 377میلیارد تومان از درآمد 548میلیارد تومانی مربوط به فروش محصولات قطره و دراژه بوده است. همچنین محصولات آمپول با ترکیب 139میلیارد تومان و محصولات شیمیایی با ترکیب 41میلیارد تومان حدود 90‌درصد از ترکیب درآمد شرکت را تشکیل داده‌‌‌اند. نکته مهم این است که با فرض تداوم ترکیب فروش تا پایان سال‌جاری انتظار می‌رود، درآمد محصولات قطره و دراژه به حدود 650میلیارد تومان، محصولات آمپول به 220میلیارد تومان و محصولات شیمیایی شرکت به حدود 75میلیارد تومان برسد.

صادرات

شرکت داروسازی کیمی‌دارو با توجه به طیف گسترده محصولات تولیدی، به‌ویژه در بخش داروهای گوارشی، همواره از پتانسیل قابل‌توجهی برای صادرات برخوردار بوده است. این شرکت فعالیت صادراتی خود را از سال 1383 آغاز کرده است. محصولات کیمی‌دارو به کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، گرجستان، ازبکستان، سوریه و یمن صادر می‌شود.

تولید و فروش

تولید و فروش «دکیمی» روند روبه رشدی را نشان می‌دهد. فروش شرکت در سال گذشته 94درصد افزایش یافت و از 241میلیارد تومان در سال 1399 به 468میلیارد تومان در سال 1400 رسید. «دکیمی» در مدت ذکرشده 151میلیارد تومان سود خالص داشته است که نسبت به سال 1399 رشد 118درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شرکت 262تومان سود به‌‌‌ازای هرسهم خود محقق کرده است؛ این در حالی است که پیش‌بینی سود خالص برای سال 1401 در سطح 190 تا 210میلیارد تومان و تحقق حدود 340 تا 360تومان سود به‌ازای هر سهم است.

شرکت کیمی‌دارو در 6ماه نخست امسال 341میلیارد تومان درآمد عملیاتی و 91میلیارد تومان سود خالص و به عبارتی حدود 158تومان سود به‌‌‌ازای هر سهم محقق کرده است. همچنین درآمد عملیاتی شرکت در هشت‌‌‌ماه نخست سال 1401 به سطح 548میلیارد تومان رسیده است.

عملکرد ماهانه

گزارش ماهانه «دکیمی» نشان می‌دهد که این شرکت در آبان 1401 موفق به فروش 119میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 35درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 69میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 74‌درصد بیشتر بوده است. همچنین شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 682میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 37درصدی برای سال مالی 1401 داشته که توانسته است تا پایان آبان 1401 حدود 80‌درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. در نهایت این شرکت با گزارش عملکرد هشت‌‌‌ماهه‌‌‌ای که راهی کدال کرده، با مجموع فروش 548میلیارد تومان، تقریبا 60درصد از پیش‌بینی درآمد تحلیلی سال‌جاری را محقق کرده است.

نرخ محصولات

بررسی نرخ محصولات از ابتدای سال‌جاری روند صعودی را نشان می‌دهد. عمده محصولات شرکت افزایش نرخ قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. عامل این افزایش را می‌‌‌توان در بحران موادغذایی و مواد دارویی در جهان، افزایش تقاضا و حذف ارز ترجیحی بیان کرد. بررسی‌‌‌های آماری از ابتدای سال‌جاری نشان می‌دهد که نرخ محصول استراتژیک «دکیمی» رشد 180درصدی را تجربه کرده؛ به طوری که نرخ محصول قرص و دراژه شرکت از 30‌هزار تومان به 85‌هزار تومان رسیده است. افزایش نرخ محصول ذکرشده حساسیت بالایی در تاثیر روند سود‌سازی شرکت دارد. همچنین انتظار می‌رود، در سال‌جاری میانگین محصول قرص و دراژه در سطح 50 تا 55 قرار بگیرد. این در حالی است که میانگین نرخ فروش شرکت در سال گذشته در سطح 34‌هزار تومان به ازای صد عدد محصول قرار داشت.

بهای تمام‌شده

مواد اولیه 65‌درصد از بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد و سهم سربار و دستمزد مستقیم به‌ترتیب حدود 25 و 10‌درصد است. مواد مستقیم، در ترکیب بهای تمام‌شده شرکت بسیار مهم است. 78‌درصد مواد اولیه شرکت از داخل و 22‌درصد از خارج از کشور تامین می‌شود. سال گذشته بهای تمام‌شده درآمدهای شرکت 240میلیارد تومان بود. همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بهای تمام‌شده درآمدهای «دکیمی» در گزارش 6ماه سال‌جاری در فصل بهار 82میلیارد تومان و در فصل تابستان 146میلیارد تومان بوده است و در نهایت انتظار می‌رود، تا پایان سال‌جاری بهای تمام‌شده شرکت به 580میلیارد تا 600میلیارد تومان برسد.

نسبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، «دکیمی» در 6ماه سال‌جاری با سود خالص 91میلیارد تومان طبق آخرین سرمایه ثبتی حدود 158تومان به‌ازای هر سهم خود سود محقق کرده است و انتظار می‌رود، با توجه به افزایش نرخ محصولات نسبت به سال مالی قبل، شرکت گزارش 6ماهه جذابی را راهی کدال کند. همین شرایط تا پایان سال‌جاری نیز پیش‌بینی می‌شود.

در مورد سال‌جاری باید گفت، P/ E گذشته‌‌‌نگر سهم بعد از پیک 35واحدی که در سال 1397 ثبت شده، در حال حاضر به محدوده 6 و 7واحدی رسیده و افت محسوسی داشته است که نشان می‌دهد، شرکت در این چهار سال عملیات سودآوری قوی داشته است. همچنین باید توجه کرد، در حال حاضر نسبت قیمت به سود شرکت از P/ E صنعت که 8 واحد است، کوچک‌تر است.

سود‌سازی

بررسی‌‌‌های تحلیلی و آماری نشان می‌دهد که سود شرکت در سال‌جاری می‌‌‌تواند به 340 تا 360تومان به‌‌‌ازای هرسهم برسد. بنابراین انتظار می‌رود، «دکیمی» با فروش حداقل 360میلیارد تومان تا پایان سال مالی به سود خالص حدود 180تا 200تومان به‌‌‌ازای هرسهم در 6ماه دوم سال دست یابد. در نهایت انتظار می‌رود، در صورت تداوم شرایط فعلی درآمدهای شرکت تا انتهای سال مالی به 900 تا 950میلیارد تومان برسد و سود خالص شرکت در سطح 190میلیارد تومان قرار گیرد. به عبارت دیگر 342تومان سود به‌‌‌ازای هر سهم پیش‌بینی می‌شود که با در نظر گرفتن سیاست تقسیم سود و سود پیش‌بینی‌شده سال 1401، نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر شرکت در سطح 55/ 6واحد قرار می‌گیرد، این در حالی است که نسبت قیمت به سود فعلی شرکت در سطح 6واحد است.