p11 copy

شرکت گلتاش با ارزش بازار ‌هزار و 100میلیارد تومان جزو شرکت‌های سودآور صنعت شوینده به شمار می‌آید که از ابتدای سال 1401، بازدهی 20درصدی را به لحاظ قیمتی روی تابلوی معاملات بورسی خود به ثبت رسانده و در میان شرکت‌های گروه شوینده و بهداشتی رتبه دوم بازدهی قیمتی را کسب کرده است. این شرکت در صورت افزایش نرخ 40درصدی در سال مالی آینده و ثبات و عدم‌جهش‌های ارزی در سال‌های پیش‌رو می‌تواند در زمره شرکت‌هایی قرار گیرد که ارزش بررسی بیشتر را دارند. همچنین در صورت بازاریابی و افزایش سهم بیشتر از بازار محصولات در کشور‌های خارجی، سود‌آوری این شرکت افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شرکت گلتاش، با نام شرکت آرایشی و بهداشتی گلتاش به صورت شرکت دارای مسوولیت محدود تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید. در سال 1374 این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی عام تبدیل شد و در همان سال به شرکت گلتاش تغییر نام داد. این شرکت در تیرماه 1380 اولین معاملات خود را در بورس اوراق بهادار انجام داد. سهامدار اصلی شرکت گلتاش، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با نماد «شوینده» است که مالکیت 74‌درصد گلتاش را بر عهده دارد. موضوع فعالیت اصلی شرکت، مطابق اساسنامه تولید و تهیه انواع مواد و محصولات شوینده و پاک‌کننده آرایشی و بهداشتی و مواد صنعتی مرتبط با آن است.

«شگل» در میدان رقابت

محصولات اصلی شرکت گلتاش، شامل خمیردندان، شامپو و مایع دستشویی و مواد اولیه شامل تگزاپون صدفی، بتائین و کوکونات است. علاوه بر این، شرکت گلتاش برای فروش محصولات از وسایل بسته‌بندی استفاده می‌کند. توزیع محصولات «شگل» برعهده شرکت به‌پخش است. فروش صادراتی نیز با توجه به شرایط رقابتی در کشور‌های هدف انجام می‌شود. در صنعت شوینده و بهداشتی رقابت شدیدی وجود دارد؛ موضوعی که می‌تواند فروش شرکت را با مشکلاتی همراه کند. بنابراین بازاریابی و تبلیغات و ارائه محصولاتی با کیفیت مناسب اهمیت زیادی دارد. همچنین رقابتی بودن بازار موجب شده است تا شرکت تلاش کند بازار فعلی را حفظ کند و به تقویت بازار خارجی بپردازد. البته رقابت در خارج از کشور سخت‌تر است و فروش محصولات سخت‌تر خواهد بود. از طرفی این شرکت در حال توسعه محصولاتی با کیفیت‌ بهتر و متنوع‌تر است تا بتواند در راستای اهدافی که ذکر شد، اقدامات مهمی انجام دهد.

جهش‌های ارزی و افزایش ریسک‌ها

نگاهی به ترکیب محصولات و مواد اولیه شرکت نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز می‌تواند تاثیر زیادی بر سود‌آوری و بهای تمام‌شده شرکت بگذارد. جهش نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین ریسک و اولین مانع افزایش سود‌‌‌آوری شرکت گلتاش شناخته می‌شود؛ چرا که نوسان‌پذیری دلار، در کنار افزایش ناچیز نرخ محصولات می‌تواند تعادل میان درآمد و هزینه‌های شرکت را برهم بزند.  شرکت گلتاش در کنار فروش محصولات، دوره وصول مطالبات و ریسک‌های اعتباری را تحت کنترل درآورده و مورد رصد قرار می‌گیرد.

این در حالی است که مطابق گزارش تفسیری شرکت در 9ماه منتهی به 31 شهریور 1401 دوره وصول مطالبات شرکت نسبت به دوره مشابه قبل رو به افزایش است که این موضوع می‌تواند بر کیفیت سود‌‌‌آوری و مدیریت جریان نقدینگی ورودی به شرکت تاثیر‌گذار باشد. همچنین بررسی جریان نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی نشان می‌دهد که این جریان نقد از منفی 41میلیارد تومان به 53میلیارد و 100میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین خروج جریان نقد حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در 9ماه منتهی به 31 شهریور 1401 موجب شده است تا شرکت در مجموع با خروج جریان نقدینگی روبه‌رو شود.  یکی از راه‌هایی که می‌تواند ریسک حاصل از افزایش نرخ مواد اولیه را پوشش دهد و به این وسیله بهای تمام‌شده کاهش یابد، تولید برخی از ادوات بسته‌بندی در شرکت است که در دستور کار قرار دارد. اما اطلاعاتی از این پروژه و دستگاه‌های تولیدی آن در دسترس نیست.

شیب نزولی تولیدات گلتاش

مجموع تولیدات شرکت گلتاش، از 38‌هزار و 500تن در سال 1397 به 52‌هزار تن در سال 1398 افزایش یافت و در سال 1399 به 57‌هزار تن رسید. روند نزولی تولید محصولات «شگل» از سال 1399 شروع شده و تا سال‌جاری ادامه پیدا کرده است. شرکت گلتاش مطابق بودجه‌ای که در گزارش تفسیری اخیر منتشر کرده، مجموع تولید محصولات خود را تا پایان سال مالی منتهی به 30 آذر 1401، حدود 41‌هزار تن پیش‌بینی کرده است. با وجود اینکه افزایش تولید یکی از برنامه‌های اصلی شرکت گلتاش به شمار می‌آید و این شرکت در تلاش است تا سهم خود از بازار صادراتی و کشور‌های هدف را توسعه دهد، تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی می‌کند که تولید آن در سال مالی منتهی به آذر 1402، به اندازه سال مالی 1401 باشد و تغییری در روند تولید به وجود نیاید.

تاثیرات مخرب قیمت‌‌گذاری دستوری

با توجه به اینکه میزان فروش صادراتی ‌درصد کمی از کل حجم فروش را تشکیل می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود درآمد دلاری بالایی نسبت به کل درآمدهای عملیاتی شرکت حاصل نشود. بنابراین نرخ دلار بر درآمدهای عملیاتی شرکت تاثیر چندانی نگذاشته و افزایش نرخ ارز، عمده تاثیرات خود را بر نرخ مواد اولیه می‌گذارد. نرخ محصولات داخلی نیز بر مبنای افزایش نرخ انجمن لوازم بهداشتی و آرایشی تعیین می‌شود و به نظر می‌رسد، افزایش 40درصدی محصولات داخلی در سال مالی منتهی به 30آذر 1401 معقول باشد.

پایداری نرخ مواد اولیه در گرو ثبات ارزی

عمده مواد اولیه شرکت گلتاش از کشورهای مالزی و هند تامین می‌شود و به نظر می‌رسد شرکت در تامین این مواد تاکنون با مشکلی مواجه نشده است و انتظار می‌رود در آینده نیز تامین مواد اولیه از خارج از کشور با چالش‌هایی همراه نشود. همچنین با توجه به اینکه برای میزان تولید در سال آینده نسبت به سال‌جاری رشد چندانی در نظر گرفته نشده است، بنابراین میزان مصرف مواد اولیه به احتمال زیاد نسبت به سال قبل ثابت بوده و با تغییر چندانی همراه نخواهد بود.با توجه به اینکه نرخ مواد اولیه وابستگی زیادی به نرخ دلار و تغییرات آن دارد، با فرض اینکه نرخ دلار نیمایی از میانگین آن در سال 1401 که حدود 26‌هزار تومان بوده است به 32‌هزار تومان در سال 1402 افزایش یابد، نرخ مواد اولیه نیز به همین میزان افزایش خواهد یافت. تغییرات 23درصدی نرخ دلار موجب افزایش نرخ مواد اولیه به همین میزان خواهد شد.

شوینده سودساز

نکاتی که اشاره شد، موجب می‌شود تا شرکت در سه‌ماه باقی‌مانده سال با ادامه فعالیت خود سود هر سهم خود را تا پایان سال مالی منتهی به 30 آذر 1401، به 261تومان برساند. همچنین در صورت تحقق افزایش نرخ محصولات به میزان 40‌درصد و افزایش نرخ محصولات به اندازه تغییرات قیمت دلار، به نظر می‌رسد حاشیه سود شرکت در سال مالی منتهی به 30 آذر 1401، روندی ثابت داشته باشد و حتی کمی افزایش یابد و سود هر سهم را به 620تومان نزدیک کند. رشد شتابان سود هر سهم می‌تواند، ارزش هر سهم را در دیدگاه سرمایه‌گذاران بهبود بخشیده و بازدهی خوبی را برای آنها رقم بزند. البته تصمیم‌گیری صرفا با در نظر گرفتن پارامتر سود‌آوری می‌تواند گمراه‌کننده باشد، بنابراین بررسی دقیق‌تر نسبت‌های ترازنامه‌ای و سایر پارامترهای ارزش‌گذاری می‌تواند دیدگاه بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.