1

شرکت ذوب‌روی اصفهان، در تاریخ 17/ 04/ 1377 با موضوع فعالیت اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری از معادن، تولید شمش، احداث کارخانه‌های مربوط و انجام فعالیت‌های بازرگانی مرتبط با فعالیت شرکت تاسیس شد. تولید با ظرفیت 5‌هزار تن شمش در سال روی زمینی به مساحت 100‌هزار مترمربع در مجاورت مجتمع معدنی ایرانکوه اصفهان، در تاریخ 25/ 10/ 1374 و به نام شرکت «باما» صورت پذیرفت؛ اما به دلیل شرایط خاص مالی و اقتصادی و کمبود وجه نقد در سال 1377، این پروژه در قالب شرکت جدیدی راه‌اندازی و با سرمایه‌گذاری شرکت باما و گروه صنعتی و معدنی امیر، «فروی» نیز تاسیس شد. ظرفیت اصلی کارخانه در سال 1386 به 10‌هزار تن در سال افزایش پیدا کرد و این روند در سال 1401 تا حدودی تحقق یافت. پیش‌بینی شرکت از تولید شمش روی در سال 1401، بیش از 9‌هزار و 200تن در سال است.

فلز روی که محصول اصلی شرکت است، از مهم‌ترین، پرمصرف‌ترین و پرکاربرد‌ترین فلزات غیر‌آهنی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. بیشترین کاربرد آن در حوزه تولید آلیاژهای مختلف از جمله فولاد گالوانیزه و بازارهای اصلی فروش نیز در کشورهای آسیایی و اروپایی است.

شرکت «فروی» فعالیت خود را با سرمایه 500میلیون تومان آغاز کرد و طی 6مرحله افزایش سرمایه، به مبلغ 60میلیارد تومان در سال 97 رساند. آخرین افزایش سرمایه شرکت در اردیبهشت 1400 و مبلغ 30میلیارد تومان بود و سرمایه شرکت را به 90میلیارد تومان افزایش داد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام شده است. همان‌طور که اشاره شد، سهامداران عمده «فروی»، شرکت باما و گروه صنعتی و معدنی امیر هستند. شرکت باما مالک بیش از 55‌درصد سهام «فروی» است. مجموع کارکنان و سرمایه انسانی شرکت ذوب‌روی اصفهان در سال 1400، حدود 225نفر بوده که 170نفر از آنها در بخش تولید، 29نفر در بخش پشتیبانی و 26نفر در بخش ستاد مشغول به کار هستند.

ریسک‌های شرکت و تجزیه و تحلیل آنها

یکی از ریسک‌هایی که می‌تواند فروش و سود‌آوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد، ریسک نوسانات نرخ بهره است. همچنین نوسانات نرخ دلار می‌تواند نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه شرکت و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن را تغییر دهد، به طوری که با افزایش نرخ ارز، نرخ مواد اولیه شرکت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت فروش محصولات اصلی شرکت برمبنای نرخ بورس فلزات لندن (LME) محاسبه می‌شود. در صورت افزایش و کاهش قیمت در این بازار، نرخ محصولات این شرکت نیز دچار نوسان خواهد شد.

پروژه‌های مهم شرکت

- بررسی مقدماتی به‌منظور استحصال سایر مواد معدنی در کیک لیچ؛

- انتقال واحد ریخته‌گری و استفاده از کوره القایی برای بالابردن راندمان شمش تولیدی از ورق روی؛

- ساخت دستگاه گندله‌ساز برای بهینه‌کردن استفاده از خاک نرمه در کوره‌های ولز؛

- خرید 6 دستگاه دیزلنراتور در راستای رفع مشکلات برق و کاهش هزینه‌های برق مصرفی؛

- ساخت کوره ولز برای هالوژن‌زدایی خاک‌ها در راستای رفع محدودیت مصرف آب.

همان‌طور که اشاره شد، تورم و تاثیر زیاد آن بر بهای تمام‌شده باعث شده است تا حاشیه سود ناخالص شرکت از 52‌درصد در سال 99 به 16‌درصد در سال 1400 برسد. همچنین حاشیه سود خالص نیز به 12‌درصد در سال 1400 بوده است؛ چرا که درآمد عملیاتی در سال 1400، حدود 6‌درصد نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرده و این در حالی است که بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته، در این مدت با 85‌درصد افزایش مواجه شده است.

تحلیل نسبت‌های مالی

یکی از نسبت‌هایی که در سال 1400 با کاهش چشمگیری مواجه شده، نسبت جاری شرکت است. این نسبت از عدد 14واحد در سال 99 به 53/ 1واحد در سال 1400 کاهش پیدا کرده است.

این امر می‌تواند نشانه خوبی مبنی بر این موضوع باشد که شرکت قصد دارد از منابع جاری خود به شکل بهینه‌تری استفاده کند. این کاهش در نسبت‌های آنی نیز دیده می‌شود. دوره وصول مطالبات نیز روندی کاهشی داشته و نشان‌دهنده نبود مطالبات راکد در شرکت است.

روند تولید روی

تولید شمش روی در سال 99، حدود 9‌هزار و 300تن بوده که با کاهش 4درصدی به حدود 9هزار تن کاهش پیدا کرده است. تولید کیک روی نیز که در سال 99، حدود 6‌هزار و 100تن بوده با افتی چشمگیر در سال 1400 مواجه شده و تولید آن به 2‌هزار و 200تن رسیده است.

دلیل کاهش تولید در سال 1400 به دلیل قطعی مکرر برق در تابستان بوده که با توجه به شرایط پایدار این موضوع در کشور امکان کاهش اندک تولید همچنان دور از انتظار نیست.

فروش

فروش صادراتی شمش روی در سال 1400 با افت 31درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 6‌هزار تن رسیده است. شرکت ادعا کرده است که موانع صادراتی آن برداشته شده و «فروی» جزو شرکت‌هایی قرار گرفته که بدون تایید وزارت صمت، مجاز به صادرات محصولات خود است.

نرخ فروش

نرخ فروش شمش روی نیز، طی سال‌جاری با افزایش چشمگیری همراه بوده، به طوری که نرخ این محصول در بهار سال 1400، با افزایش 146درصدی نسبت به متوسط سال، همراه بوده است. اما در نهایت مبنای قیمت‌گذاری این محصول بورس فلزات لندن است. این نرخ در حال حاضر، بیش از 3‌هزار و 400دلار است که با احتساب نرخ دلار نیمایی فعلی، به حدود 90میلیون تومان به ازای هر تن خواهد شد.

روند حاشیه سود ناخالص صنعت نشان می‌دهد که از اواسط سال 1399، روند سود‌آوری شرکت رو به کاهش است. این روند به دلیل تورم در بخش مواد اولیه و رکود حاکم بر بازار فلز روی، در بازار‌های جهانی طی همان مدت است.

بهای تمام‌شده

عمده بهای تمام‌شده شرکت، مواد اولیه است که تحت‌تاثیر نرخ، این مواد می‌تواند حاشیه سود خالص را کاهش دهد. عمده مواد اولیه شرکت خاک روی است که با نسبت مصرف 15 تا 20برابر مجموع تولید، مصرف می‌شود. با این تفاسیر و پیش‌بینی تولید 9‌هزار تن شمش، انتظار می‌رود 284‌هزار تن خاک روی در سال 1401 مورد استفاده قرار گیرد. شرکت در سال‌جاری، خاک روی خود را به مبلغ یک‌میلیون تومان به ازای هر تن خریداری کرده است.

زغال‌سنگ که یکی دیگر از مواد اولیه مورد استفاده شرکت است، حدود 6برابر مجموع تولید شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که بیش از 73‌هزار و 500تن زغال‌سنگ برای تولید محصولات شرکت، مصرف شود.

«کاما» یا همان شرکت باما، یکی از تامین‌کنندگان اصلی خاک روی «فروی» است. به طوری که شرکت باما در سال 1400، بیش از 20‌درصد مواد اولیه ذوب روی اصفهان را تامین کرده است. «فروی»، در سال 99، حدود 17‌درصد مواد اولیه شرکت را از این شرکت خریداری کرده است.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که «فروی» از آن خاک روی می‌خرد و بیش از 17‌درصد مواد اولیه خود را به واسطه آن تامین می‌کند، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است. سهم این شرکت از خاک روی «فروی» در سال 99، حدود 25‌درصد بوده است.

تامین‌کننده زغال‌سنگ «فروی» نیز کانی کربن طبس است که بیش از 28‌درصد مواد اولیه شرکت را تامین می‌کند. سهم این شرکت نیز در تامین زغال‌سنگ «فروی» رو به کاهش بوده است.

خاک کم‌عیار دریافتی از شرکت باما بر مبنای قرارداد منعقده بلندمدت است که تغییرات LME و نرخ ارز و عیار خاک مبنای قیمت‌گذاری است. به عبارت دیگر، نرخ هر عیار به ازای هر کیلوگرم در ماه از حاصل‌ضرب میزان افزایش نرخ فلز روی در بورس فلزات لندن و میزان افزایش نرخ دلار نیمایی و نرخ هر عیار به ازای هر کیلوگرم در ماه گذشته به دست می‌آید.

یکی دیگر از هزینه‌هایی که در بهای تمام‌شده مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد، هزینه سربار است. «فروی» نیز مانند تمام شرکت‌های گروه فلزات اساسی، در گیرودار تامین انرژی ارزان برای تولید محصولات خود است. افزایش نرخ برق و گاز طبق مصوبات وزارت نیرو موجب افزایش بیش از 278درصدی هزینه انرژی شده است. هزینه حقوق و دستمزد نیز در این صنعت مانند سایر صنایع با نیروهای کارگری، طبق مصوبه وزارت کار در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

عمده هزینه‌های اداری، عمومی و فروش، هزینه حمل‌ونقل بوده که هزینه حمل‌ونقل مربوط به فروش داخلی را می‌توان به اندازه تورم و افزایش هزینه حمل‌ونقل محصولات صادراتی را می‌توان بر اساس نسبتی از فروش صادراتی افزایش داد.

2