«فجر»: شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در خصوص دلایل کاهش سود عملیاتی در دوره سه‌ماه ابتدای سال۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که علت کاهش سود عملیاتی عمدتا ناشی از کاهش سود عملیاتی (تغییرات بیش از ۳۰درصد) با توجه به صورت‌های مالی منتشرشده در دوره مالی منتهی به سه‌ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ و موجودی‌‌ها و سفارش‌های ثبت‌شده مواد اولیه ارزان‌قیمت در پایان سال قبل بوده؛ به گونه‌ای که به ایجاد تفاوت قابل‌ملاحظه حاشیه فروش منجر شده است. این در حالی است که کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و به تبع آن کاهش قیمت کلاف‌گرم در سه‌ماه اول سال ۱۴۰۱ (با توجه به موجودی‌‌ها و سفارش‌های ثبت‌شده در ابتدای دوره همان سال)، افزایش بهای تمام‌شده محصولات و کاهش حاشیه فروش سه‌ماه ابتدای سال۱۴۰۱ را در پی داشته است.

«قهکمت»: شرکت قند هکمتان برای شفاف‌سازی توضیحات خود را در بندهای ذکرشده به سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح ذیل ایفاد کرد:

-  اعتراض اعلامی شرکت بابت مغایرت سامانه معاملات فصلی با دفاتر بوده، به این ترتیب که طبق قرارداد مشارکت منعقدشده این مجموعه با شرکت قندهگمتان تمام مخارج و درآمدها به‌صورت نسبت ۱۰ به ۹۰ در پایان سال تسهیم شده و صورت مالی آن دوره همین ‌درصد گزارش شده؛ یعنی هزینه‌‌ها و درآمدها به صورت ۱۰درصد گزارش شده است.

- زیان گزارش‌شده بابت هزینه استهلاک محاسبه‌شده برای نهالستان و باغ سیب است؛ زیرا دارایی‌‌های زیستی مزرعه جزو اموال شرکت بوده و در پایان هر دوره هزینه محاسبه‌شده به دفاتر امیدآوران منتقل می‌شود و باغ سیب به دلیل سرمازدگی، محصول قابل برداشتی نداشته و فروشی بابت نهال انجام نشده که باعث زیان شده است. مبلغ معامله گزارش‌شده مربوط به فروش چغندر کشت ‌شده است که طبق نرخ اعلامی جهاد کشاورزی که به کارخانه‌ها ابلاغ شده و مکلف به اجرای آن هستند، خریداری می‌شود و هیچ‌یک از طرفین تعیین‌کننده این مبلغ نیستند.

-  از آنجا که شرکت در زمینه کشاورزی فعالیت دارد، نرخ فروش محصولات بعضا در بخشی مشخص‌کننده، دولت بوده و بخش عمده را بازار تعیین می‌کند و طرف معامله برای شرکت قابل شناسایی و هویت آنها برای مجموعه محرز است و به دلیل کاهش سفارش‌ها و پیش‌پرداخت به دلیل دریافت نهاده‌‌های سفارش داده‌شده تا تاریخ تهیه ترازنامه است و علت افزایش بهای تولید به خاطر کاهش راندمان تولید به دلیل کم‌شدن نزولات آسمانی و افزایش بهای نهاده‌‌های خریداری است.

«خودرو»: موضوع مهمی که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد، خبر واگذاری بخشی از بزرگ‌ترین و پرحاشیه‌ترین خودروساز ایرانی متعلق به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سمند بود. طبق گزارش افشای منتشرشده در کدال، قرار است شرکت ایران‌خودرو مزایده‌ای برای واگذاری ۷/ ۱۳درصدی این شرکت، در تاریخ ۱۷/ ۰۵/ ۱۴۰۱ برگزار کند.

«قشرین»: شرکت کشاورزی صنعتی شیرین خراسان، طی انتشار اطلاعیه‌ای در کدال از برگزاری مزایده‌ برای عرضه بخشی از سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت قند بیستون خبر داد. این مزایده قرار است در تاریخ ۲/ ۰۶/ ۱۴۰۱ برگزار شود.

«قاسم»: قاسم ایران نیز طی اطلاعیه‌ای در کدال از انعقاد توافق‌نامه برای فروش شعبه قدیم ارومیه خبر داد. مساحت این شعبه ۱۱هزار و ۵۷۶مترمربع و قیمت مورد توافق، ۲۶میلیارد تومان است که سود ناشی از این واگذاری ۴/ ۱۹میلیارد تومان است. این دارایی، ۹۱/ ۰‌درصد از کل دارایی‌های سال مالی گذشته و ۴/ ۰‌درصد از کل درآمد فروش سال مالی قبل است.

«کگل»: شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان، توضیحاتی در خصوص صورت‌های مالی دوره منتهی به ۳۱/ ۰۳/ ۱۴۰۱ منتشر کرد. این شرکت از کاهش درآمد و سود عملیاتی و دلایل آن در این دوره سه‌ماهه خبر داد. بخش عمده‌ای از کاهش درآمد شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان به دلیل عدم‌تقاضای خرید محصولات تولیدی شرکت و کاهش مصرف محصولات نهایی فولاد در کشور است. کاهش دستوری قیمت‌های فروش در بورس‌کالا، کاهش قیمت‌های جهانی و وجود موانعی مثل وضع عوارض سنگین صادراتی و شرایط حاکم بر کشور بر اثر تحریم‌های بین‌المللی از عوامل موثر بر کاهش درآمد‌های عملیاتی شرکت است. این شرکت اعلام کرده است که با توجه به موجودی محصولات خود، در صورت تحقق افزایش فروش محصولات داخلی و صادرات کنسانتره و گندله می‌تواند روند سود‌آوری گذشته خود را به دست آورد.

«کایزد»: شرکت فرانسوز یزد که گزارش سه‌ماهه خوبی را به اهالی بازار ارائه نداد، اطلاعیه‌ای در خصوص صورت‌های مالی فصل ابتدایی سال منتشر کرده است. طبق این اطلاعیه، شرکت اعلام کرده که با وجود افزایش ۳۰درصدی فروش، دلیل کاهش سود عملیاتی این شرکت، افزایش نرخ مواد اولیه، حقوق و دستمزد و افزایش هزینه سربار بوده است. همچنین شرکت پیش‌بینی کرده است که با راه‌اندازی طرح توسعه در سال‌جاری، سود آن افزایش می‌یابد و کسری سود فصل بهار جبران می‌شود.

«سامان»: سود سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بانک‌سامان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۴۱‌درصد افزایش داشته است که رشد قبل توجهی به حساب می‌آید. بانک‌سامان با انتشار اطلاعیه‌ای دلایل این رشد را توضیح داده است. رشد ۱۳۸۰درصدی خالص درآمد سپرده‌گذاری‌ها و تسهیلات به دلیل افزایش ۸۱درصدی مبلغ تسهیلات اعطایی، مدیریت و کنترل نرخ سپرده‌ها و مطالبات مشکوک‌الوصول مربوط به البرزمال موجب افزایش درآمد‌های عملیاتی شده است. رشد ۹۱۷درصدی خالص درآمد کارمزد، به علت رشد ۱۳۱‌درصدی کارمزد دریافتی نیز از دلایل افزایش درآمد‌های عملیاتی بوده است.

«آگهی افزایش سرمایه سهرمز»: شرکت سیمان هرمزگان نیز اعلام کرد که طبق مصوبه هیات‌مدیره شرکت، در تاریخ ۲۹/ ۰۴/ ۱۴۰۱ افزایش سرمایه‌ای از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت، مورد تصویب قرار گرفته است.

«آگهی افزایش سرمایه غشهداب»: شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، طی گزارشی از افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته به‌منظور اصلاح ساختار مالی و عدم‌خروج نقدینگی خبر داد. طی این افزایش سرمایه ۳۲درصدی قرار است سرمایه شرکت از ۴۶۱میلیارد و ۲۵۲میلیون تومان به ۶۱۰میلیارد و ۳۵۶میلیون تومان افزایش یابد.