عملکرد ۱۴۰۰ فولاد مبارکه

براساس صورت‌‌‌مالی حسابرسی‌نشده منتهی به ۲۹ اسفندماه که توسط شرکت در سامانه کدال منتشر شده، «فولاد» با سرمایه ۳/ ۲۹‌هزار میلیارد تومان، ۶/ ۱۴۵‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۸۸درصدی همراه بوده است.

 بهاى تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت نیز نسبت به سال قبل‌‌‌تر با رشد ۷۳درصدی همراه بوده که «فولاد» دلیل آن را افزایش نرخ حامل‌های انرژی و سایر نهاده‌‌‌های تولید (گندله، کنسانتره و...) اعلام کرده است.

به‌رغم رشد هزینه‌‌‌ها این شرکت سود ناخالص ۴/ ۷۵‌هزار میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ رشد ۱۰۵درصدی داشته است.  سال گذشته، فولاد مبارکه در مجموع ۱/ ۸میلیون تن محصول (محصولات گرم، سرد و پوشش‌‌‌دار) تولید کرد که نسبت به سال ۹۹ با رشد حدود ۵درصدی همراه بود. از این میزان، «فولاد» ۲/ ۶میلیون تن را در داخل کشور با بهای کل ۴/ ۱۲۵‌هزار میلیارد تومان به فروش رسانده است.

میزان فروش شرکت در سال قبل‌‌‌تر ۶۴‌هزار میلیارد تومان بوده است. رشد مبلغ فروش عمدتا به دلیل افزایش نرخ محصولات داخلی در سال ۱۴۰۰ بوده است. محصولات داخلی شرکت به طور میانگین در سال ۱۴۰۰، رشد ۹۳درصدی داشته‌‌‌اند.

از طرفی شرکت ۱/ ۲۰هزار میلیارد تومان درآمد از صادرات محصولات خود کسب کرده که نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ با رشد ۵۱درصدی همراه بوده است.  نرخ محصولات صادراتی به طور میانگین ۵۹‌درصد افزایش داشته که علت آن رشد نرخ‌های جهانی و البته افزایش نرخ ارز بوده است.

 یکی از نکات قابل تامل در صورت‌‌‌مالی مذکور، افزایش ۱۲۳درصدی سایر درآمدهای عملیاتی بوده که عمده دلیل رشد آن، سود ناشی از تسعیر دارایی‌‌‌های ارزی است که نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ رشد ۲۴۲درصدی داشته است. این در حالی است که سایر هزینه‌‌‌های عملیاتی نیز با رقم ۳/ ۱‌هزار میلیارد تومان رشد ۷/ ۵‌هزار درصدی نسبت به سال‌‌‌ قبل‌‌‌تر داشته است. یکی دیگر از آیتم‌‌‌های صورت سود و زیان ۱۴۰۰ «فولاد» که رشد بالایی نسبت به سال ۹۹ داشته، سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی (اقلام متفرقه) است که با رقم ۱/ ۳‌هزار میلیارد تومان رشد ۲۳۳درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است.

پس از کسر هزینه‌‌‌ها از درآمدها در نهایت شرکت به سود خالص ۵/ ۷۵‌هزار میلیارد تومانی رسیده که ۹۷‌درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ ثبت کرده است. شرکت به‌ازای هر سهم ۱/ ۲۵۹تومان سود خالص محقق کرده است. نسبت سرمایه در گردش شرکت ۴۵/ ۱ است که نشان از آن دارد که «فولاد» برای سرمایه‌گذاری گزینه‌‌‌ای مناسب است. لازم به توضیح است که سرمایه در گردش نشان‌دهنده توانایی مالی یک شرکت درکوتاه‌مدت است و از تقسیم دارایی‌‌‌های جاری بر بدهی‌‌‌های جاری محاسبه می‌شود. در صورتی که این نسبت بین ۲/ ۱ تا ۲باشد، بیانگر این موضوع است که شرکت توانایی سودسازی داشته و در شرایط مناسبی قرار دارد.

عملکرد فصل بهار «فولاد»

براساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه (خردادماه) «فولاد» در فصل بهار ۸/ ۱میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به فصل زمستان افت ۴/ ۹‌درصدی و نسبت به بهار ۱۴۰۰ افت ۷/ ۷درصدی را تجربه کرده است. میزان فروش شرکت در سه‌ماه بهار ۱/ ۴۸‌هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۱۷‌هزار میلیارد تومان از فرش محصولات به داخل کشور و ۷/ ۱‌هزار میلیارد تومان ماحصل فروش صادراتی شرکت بوده است. در دوره مشابه سال قبل میزان کل فروش شرکت ۳۴‌هزار میلیارد تومان بود.