Untitled-1

 دومین نماد بزرگ بازار سهام

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اواخر سال 1369 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید. این شرکت در دی‌ماه 1372 به بهره‌‌‌برداری رسید.

سهام شرکت فولاد مبارکه در اسفندماه 1385 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و مورد معامله قرار گرفت. بیشترین میزان سهام فولادمبارکه در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به میزان 2/ 17‌درصد است. این شرکت گندله، آهن‌اسفنجی، تختال، کلاف‌گرم، کلاف‌سخت سرد، کلاف قلع‌اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی تولید می‌کند. ظرفیت اسمی سالانه محصولات «فولاد» به شرح ذیل است:

- گندله: 4/ 7میلیون تن؛

- آهن اسفنجی (مبارکه و سبا): 5/ 9میلیون تن؛

- تختال (مبارکه و سبا): 8/ 8میلیون تن؛

- کلاف گرم (مبارکه و سبا): 6.750 میلیون تن؛

- کلاف سرد: 7/ 1میلیون تن؛

- کلاف قلع‌اندود: 110‌هزار تن؛

- کلاف گالوانیزه: 200‌هزار تن؛

- کلاف رنگی: 135‌هزار تن.

 نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه

در گزارش تفسیری شرکت آمده است که در سال 1400 نرخ خرید کنسانتره سنگ‌‌‌آهن، گندله و آهن‌اسفنجی براساس توافق شرکت‌های فولادی و معدنی به صورت ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان که در دوره‌‌‌های سه‌ماهه اعلام می‌شود، محاسبه شده است. به همین منظور، سقف قیمت کنسانتره سنگ‌آهن در سال 1400 برمبنای 19‌درصد شمش فولاد خوزستان، سقف نرخ گندله بر مبنای 26‌درصد شمش فولاد خوزستان و آهن‌اسفنجی برمبنای 58‌درصد شمش فولاد خوزستان بوده است. «فولاد» برای سال 1401 پیش‌بینی کرده که ضریب کنسانتره سنگ‌آهن و گندله تغییری نداشته باشد و ضریب آهن اسفنجی به 65‌درصد افزایش یابد.

 چالش‌‌‌‌‌‌های مهم شرکت فولاد مبارکه

یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌هایی که فولادسازان با آن مواجه‌اند، محدودیت مصرف برق در تابستان و گاز در زمستان است. فولادمبارکه نیز همچون سایر هم‌گروهی‌‌‌ها در این خصوص با مشکلاتی همراه است و این امر از میزان تولیدات شرکت کاسته است.  از طرفی محدودیت شرکت برای تامین کنسانتره سنگ‌آهن و گندله باکیفیت نیز دیگر چالش مهم شرکت است. یکی دیگر از مشکلاتی که بر روند سوددهی «فولاد» اثرگذار است، نرخ حمل‌ونقل است.

 افزایش سرمایه «فولاد»

آخرین افزایش سرمایه شرکت فولادمبارکه به تیرماه 1400 بازمی‌گردد. در آن زمان، سرمایه شرکت از 9/ 20‌هزار میلیارد تومان به 3/ 29‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت. محل تامین مالی برای افزایش سرمایه سود انباشته و اندوخته بود. در اسفندماه 1400 براساس پیشنهادهای هیات‌مدیره، «فولاد» تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ 3/ 29‌هزار میلیارد تومان به مبلغ 57‌هزار میلیارد تومان (افزایش سرمایه 95درصدی) از محل سود انباشته گرفت. در تیرماه 1400 شرکت مجوزهای افزایش سرمایه مذکور را از سازمان بورس دریافت کرد.

البته در اطلاعیه شرکت آمده است که درصورت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1400، تصویب افزایش سرمایه منوط به کفایت سود انباشته سال 1400 با لحاظ کردن آثار بندهای اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی سال مذکور است.