5

بزرگ‌ترین مجتمع تامین‌‌‌کننده سرویس‌‌‌های جانبی

شرکت پتروشیمی مبین در تاریخ 24 بهمن 1377 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ثبت شد و در 4اسفند 1386 به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قرار گرفت. این شرکت در تاریخ 23 شهریور 1393 در فهرست شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار درج نماد شد. در حال حاضر مرکز اصلی شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در عسلویه است. عمده سهامدار شرکت پتروشیمی مبین، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با مالکیت 83درصدی است. تمام محصولات «مبین» در داخل کشور به فروش می‌رسد و شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، شپدیس، پارس، جم، نوری و آریا عمده‌‌‌ترین خریداران محصولات این شرکت هستند. با توجه به نیاز داخل کشور، «مبین» فروش صادراتی ندارد.

مهم‌ترین پروژه در حال اجرای «مبین»

شرکت پتروشیمی آپادانا با مالکیت 9/ 99درصدی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس در تیرماه 1390 تاسیس شد. این پتروشیمی قابلیت تولید متانول گریدAA  با ظرفیت 165میلیون تن در سال را خواهد داشت. این پروژه مهم‌ترین پروژه «مبین» شناخته می‌شود و بنا به گفته‌‌‌های «مبین» بهره‌‌‌برداری به‌موقع از پروژه متانول آپادانا تاثیر مستقیم بر سود و زیان شرکت خواهد داشت. براساس پیش‌بینی شرکت، احتمالا این پروژه تا نیمه دوم 1402 به بهره‌‌‌برداری برسد؛ اما احتمال به تعویق افتادن آن هم وجود دارد.

نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌ها در مبین انرژی خلیج‌فارس

یکی از مبهم‌‌‌ترین موارد موجود برای واحدهای یوتیلیتی، نحوه نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌ سرویس‌‌‌های جانبی و نرخ گاز سوخت شرکت است. در اواسط خردادماه نرخ جدید محصولات «مبین» و «فجر» برای سال 1400 (از ابتدای سال) توسط شورای رقابت به شرکت‌ها ابلاغ شد. بر این اساس محصولات مبین انرژی خلیج‌فارس به طور میانگین با افزایش 250درصدی و محصولات «فجر» با رشد میانگین 372درصدی در نرخ همراه شدند که این موضوع موجب اعتراض این شرکت‌ها شد که البته اعتراض این دو شرکت بی‌نتیجه ماند.

موضوع مهم بعدی برای «مبین» تعیین نرخ سوخت و خوراک گاز است. «مبین» نقش واسط را در تامین گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی منطقه بر عهده دارد؛ بدین‌‌‌ترتیب است که این شرکت گاز را از شرکت ملی گاز دریافت می‌کند و با تقلیل فشار به شرکت‌های پتروشیمی منطقه به فروش می‌‌‌رساند. بنابراین نرخ خرید گاز سوخت و خوراک توسط شرکت گاز مشخص می‌شود. تا پیش از بهمن‌ماه 1400، نرخ سوخت گاز معادل 10‌درصد خوراک برای «مبین» تعیین شده بود. از تاریخ 6 بهمن‌ماه 1400 براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نرخ گاز خوراک حداکثر 5‌هزار تومان و نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌‌‌ها و سایر صنایع حداکثر 2‌هزار تومان (معادل 40‌درصد نرخ گاز خوراک) تعیین شد. در اینجا نحوه قیمت‌گذاری گاز سوخت دوماه آذر و دی برای «مبین» جای ابهام داشته؛ چرا که بنا به گفته «مبین» و براساس گزارش‌‌‌های ماهانه این دوماه شرکت گاز نرخ سوخت نیروگاهی را از آذرماه سال 1400 تا بهمن‌ماه معادل نرخ سوخت پتروشیمی (30‌درصد نرخ خوراک) لحاظ کرده بود که با تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبلغ 10135میلیارد ریال از هزینه‌‌‌های سربار شرکت کاسته شد.

از دیگر عوامل اثرگذار، قطع گاز از سوی شرکت ملی گاز به‌خصوص در سه‌ماه زمستان (فصل سرد سال) است که این موضوع بر فروش سرویس‌‌‌های جانبی تاثیرگذار خواهد بود. البته شرکت اعلام کرده که دامنه مصرف سرویس‌‌‌های جانبی در قرارداد شرکت‌ها، 11ماهه لحاظ شده است.

موضوع مهم دیگر این است که گاز سوخت «مبین» مشمول مالیات ارزش‌افزوده و عوارض گازرسانی است. در این خصوص شرکت بنا به بخشنامه‌‌‌های گذشته و با توجه به استقرار در منطقه ویژه اقتصادی، خود را مشمول معافیت مالیاتی و هرگونه عوارض دانسته که تاکنون این موضوع برای شرکت لحاظ نشده و شرکت همچنان در گیرودار این موضوع است.

«مبین» از لنز بورس

در بازار سهام، شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد معاملاتی «مبین» به‌عنوان زیرگروه «تامین برق، گاز و آب» فعالیت دارد. سهام این شرکت برای اولین بار در اردیبهشت 1394 در بازار سهام معامله شد. این شرکت در حال حاضر با ارزش بازار 660‌هزار میلیارد ریال در بازار دوم بورس با قیمت هرسهم32هزار و 650ریال معامله می‌شود و P/ E گذشته‌نگر سهم آن برابر با 84/ 4 است. سهام این شرکت از ابتدای تیرماه 1400 تا ابتدای تیرماه 1401 بازدهی حدود 110درصدی داشته است.

عملکرد 1400 مبین انرژی خلیج‌فارس

روز چهارشنبه «مبین» صورت‌های مالی (حسابرسی‌شده) منتهی به 29 اسفند 1400 را در سامانه کدال منتشر کرد. براساس صورت‌های منتشر‌شده، شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس در سال 1400، 7/ 36‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال 99، با رشد 199درصدی همراه بوده است. اثرگذارترین عامل رشد درآمدها به‌طور میانگین افزایش 250درصدی نرخ محصولات شرکت در سال 1400 بوده است. بهای تمام‌شده فروش در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده که پیش‌تر توسط شرکت روی سایت کدال بارگذاری شده بود، 7/ 24‌هزار میلیارد تومان درج‌شده بود؛ اما همان‌طور که گفته شد، مابه‌‌‌‌التفاوت نرخ آذر و دی‌ماه 1400 (10135میلیارد ریال) که به جای 10‌درصد نرخ خوراک، برابر با نرخ سوخت پتروشیمی‌‌‌ها (30درصد) در نظر گرفته شده بود، با تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از هزینه‌‌‌های سربار کاسته شد. بر این اساس بهای تمام‌شده در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده به 5/ 23‌هزار میلیارد تومان تنزل یافت. شرکت در دوره مذکور به سود ناخالص حدود 2/ 13هزار میلیارد تومانی دست یافته که رشد 276درصدی نسبت به سال 99 داشته است.

«مبین» در 12ماه 1400 موفق به کسب سود خالص 7/ 13‌هزار میلیارد تومانی شده است. در سال 99 این میزان تنها 4‌هزار میلیارد تومان بود و از رشد بیش از240درصد سود خالص 1400 نسبت به سال 99 حکایت دارد. شرکت در 12ماه 1400، 5/ 679تومان سود خالص به ازای هر سهم محقق کرده است که در سال 99 این رقم 6/ 198تومان بود.

چشم‌‌‌انداز 1401 «مبین»

عمده‌‌‌ترین مواد اولیه برای «مبین» گاز خوراک و گاز سوختی است که از شرکت ملی گاز بوشهر خریداری و با همان نرخ خرید به مشتریان فروخته می‌شود. بنابراین نوسانات نرخ گاز سوخت و خوراک تاثیری بر سود شرکت ندارد. حدود 50‌درصد از فروش شرکت به فروش گاز (سوخت و خوراک) اختصاص دارد؛ 50‌درصد باقی‌‌‌مانده هم از فروش سرویس‌‌‌ جانبی کسب می‌شود. در پیش‌بینی‌‌‌های سال 1401 نرخ فروش سرویس‌‌‌های جانبی شرکت فعلا براساس نرخ‌های سال 1400 و به صورت علی‌‌‌الحساب در نظرگرفته شده است، بنابراین با فرض برابری میزان فروش شرکت تا پایان 1401 با فروش 1400 و برابری نرخ‌ها به‌جز ارائه خدمات تغییری در مبلغ فروش 1401 نسبت 1400 ایجاد نشده است. اما با توجه به اینکه رشد نرخ خوراک حاشیه سود شرکت‌های خریدار را به چالش کشیده و از میزان سود آنان کاسته و با در نظر گرفتن این موضوع که شعار شورای رقابت که رشد نرخ‌ها نباید تنها به نفع تامین‌‌‌کننده باشد و به ضرر خریدار باشد (هرچند در واقعیت تاکنون چنین نبوده است) احتمالا رشد نرخ‌ها شیب کمتری نسبت به سال 1400 خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت اما رشد تورم 1401 نسبت به سال 1400 است. این امر بر رشد هزینه‌‌‌های شرکت (دستمزد، ارائه خدمات و...) اثر بسیاری خواهد گذاشت. بنابراین پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها حاکی از آن است که سود 1401 با نرخ‌های فعلی کمتر از سود 1400 و حدود 510تومان خواهد بود. همچنین براساس جدیدترین پیش‌بینی اجماع تحلیلگران، «مبین» به طور میانگین توان ساخت سود 550تومانی به ازای هر سهم را خواهد داشت. این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا 620تومان نیز پیش‌بینی شده است.