وبملت: بانک ملت در یک اطلاعیه به شفاف‌سازی درباره واریز سود سهام سال مالی ۱۴۰۰ پرداخت.  در این اطلاعیه آمده است: «به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی بانک مبنی بر واریز سود سهام سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به استحضار می‌رساند، معطوف به تصمیمات متخذه در مجمع عمومی عادی سالانه بانک مورخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ مبنی بر تقسیم سود نقدی سهام به میزان ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم و با عنایت به برنامه زمان‌بندی پرداخت سود سهامداران، سود سهام بیش از ۲۹۱ هزار نفر از سهامداران حقیقی سجامی این بانک بالغ بر ۹۶ درصد کل سهامداران حقیقی در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱ به حساب معرفی شده ایشان در سامانه سجام واریز شد. سود سهام سایر سهامداران مطابق برنامه زمان‌بندی افشاشده در سامانه کدال پرداخت خواهد شد.

 

وبصادر: بانک صادرات شفاف‌سازی خود را درباره علت تغییر بیش از ۳۰ درصد سود خالص سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی قبل به شرح ذیل روی کدال قرار داد:

  خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌‌گذاری این بانک با بهبود فرآیند اعطای تسهیلات، کنترل سود پرداختی به سپرده‌ها و تمرکز بر سودآوری در بخش فعالیت‌‌های عملیاتی در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل حدود ۹۳ درصد رشد یافته است.

  همچنین خالص درآمد کارمزد این بانک با توسعه فعالیت‌‌های بانکداری الکترونیک و دیجیتال، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل حدود ۴۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

  همان‌گونه که می‌‌دانید، بانک صادرات در سال ۱۳۹۹ برای رونق بازار سرمایه، رعایت الزامات قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و خروج از بنگاه‌‌داری نسبت به فروش بخشی از سهام گروه مالی سپهر صادرات اقدام کرده و از این بابت در سال ۱۳۹۹ معادل ۵۴هزار میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه‌‌گذاری شناسایی کرده که این موضوع و عدم تکرار آن در سال ۱۴۰۰ باعث کاهش ۱۷ درصدی خالص سود سرمایه‌‌گذاری‌‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹ شده است. همین‌طور در سال جاری نیز متناسب با وضعیت بازار سرمایه و با رعایت قوانین و مقررات بازار پول، واگذاری شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

  کاهش خالص سود و زیان مبادلات ارزی به دلیل نوسان کمتر نرخ ارز ابلاغی بانک مرکزی نسبت به سال مالی قبل است (مطابق بخشنامه بانک مرکزی نرخ هر یورو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن معادل ۳۰ هزار ریال افزایش یافت در حالی که این افزایش در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادل ۸۸ هزار ریال بوده است).

  افزایش هزینه مالی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل عمدتا ناشی از افزایش سود تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی بوده که در نظر است در سال جاری با مدیریت نقدینگی و وصول مطالبات تعدیل شود.

 

وآیند: بانک آینده هم درباره صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۰ توضیحاتی به‌این شرح ارائه کرده است:

۱- درباره افشای صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سالانه توضیحات لازم، پیش‌تر طی نامه تاریخ ۰۲/ ۰۴/ ۱۴۰۱ ارسال شده است.

۲- مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله افضل توس، در تاریخ ۱۱/ ۰۵/ ۱۳۹۶ از سوی بانک مرکزی به بانک آینده واگذار شده است. با توجه به اینکه تودیع تعهدات تعاونی منحله مذکور، وفق تفاهم‌نامه سه‌جانبه نحوه اجرای مصوبه سران سه قوه در خصوص تعاونی اعتبار منحله افضل توس، از محل دارایی‌های آن و خط اعتباری اعطایی بانک مرکزی صورت پذیرفته است؛ لذا مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله افضل توس، فاقد آثار با اهمیت در صورت‌های مالی مذکور است.

٣- رقم سرفصل بستانکاران داخلی در یادداشت توضیحی شماره ۲۶ عمدتا، مربوط به: الف) درآمدهای انتقالی فروش اموال مازاد در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۱۷۰۶ میلیارد ریال است که با اقدامات تکمیلی به‌طور متناسب تعیین تکلیف می‌شود؛ ب) شناسایی ذخیره تعهدات اعتبارات اسنادی بابت زیان تسعیر ارز، به مبلغ ۲۷۹۸ میلیارد ریال؛ ج) شناسایی سود «تحقق یافته وصول نشده تسهیلات»،  به مبلغ ۲۰۶۷ میلیارد ریال که پس از وصول، به عنوان درآمد شناسایی می‌شود.

 ۴- افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی به شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال، براساس یادداشت توضیحی شماره ۸-۱۳، عمدتا بابت شناسایی درآمد تسهیلات اعطایی به مبلغ ۱۱۹۸۳۴ میلیارد ریال در سرفصل سود دریافتنی تسهیلات و پرداخت ۱۶هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال ۱۴۰۰ برای تکمیل پروژه بازار بین‌الملل ایران‌مال (وفق مصوبه جلسه مورخ ۰۷/ ۰۲/ ۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار) است.