9

ظرفیت اسمی تولید کاشی و سرامیک در ایران 718میلیون مترمربع است که حدود 449میلیون مترمربع (5/ 62درصد) از این ظرفیت به صورت عملی سالانه تحقق می‌‌‌یابد که بیش از ظرفیت موردنیاز داخل کشور است. چین، هند، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان کاشی و سرامیک هستند که چین با صادراتی معادل 3600میلیون یورو در سال دارای سهم 5/ 22درصدی از صادرات است و ایران در میان صادرکنندگان در رتبه ششم قرار دارد و 5/ 6درصد بازار صادراتی این صنعت را در اختیار دارد که ارزشی معادل 330میلیون یورو دارد. آمریکا، عربستان، عراق، آلمان و فرانسه نیز بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان کاشی و سرامیک هستند. در این صنعت شرکت‌های Muhawk Industries در آمریکا با تولید سالانه 250میلیون مترمربع و همچنین شرکت Group Lamosa  در مکزیک با تولید سالانه 148میلیون مترمربع جزو شرکت‌های پیشرو این صنعت در جهان هستند.

صنعت کاشی و سرامیک ایران با دارا بودن 147کارخانه و تولید بیش از نیاز داخل کشور، یکی از صنایع اشباع کشور است. در همین راستا سال‌هاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه تسهیلات و حمایت‌‌‌های دولتی به این صنعت خودداری می‌کند و مجوز تاسیس واحد جدید در این صنعت را با شرایط بسیار سختگیرانه‌‌‌ای صادر می‌کند و سعی دارد به سرمایه‌گذارانی که به دنبال تاسیس واحد جدید در این حوزه هستند، مشاوره‌‌‌هایی برای خرید واحدهای تعطیل‌شده یا نیمه‌‌‌کاره بدهد تا سرمایه‌گذاران به احیا و بهبود ظرفیت قبلی بپردازند.

در این صنعت، عموما میان شرکت‌ها چه در بازار داخل و چه در بازار صادراتی رقابت‌‌‌هایی وجود دارد تا بتوانند محصول تولیدی خود را به فروش برسانند و بازارهای هدف صادراتی بیشتری پیدا کنند و سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند. به طور کلی این صنعت با رونق بخش ساختمان، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ولی به طور کلی عواملی مانند سیاست‌‌‌های دولت (همچون مسکن‌مهر در گذشته و مسکن ملی در حال حاضر)، افزایش قیمت دلار، رشد نقدینگی، وضعیت اقتصادی، اتفاقات سیاسی در کشورهای منطقه و رونق ساخت‌وساز بر این صنعت تاثیر‌گذار هستند. در این سال‌ها بیشترین صادرات کشور (حدود 70درصد) به عراق و مابقی به پاکستان، افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و بخش بسیار محدودی به اروپا بوده است. در بین شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک، شرکت پالرمو توانسته است با تولید سرامیک‌‌‌های پرسلانی سوپر پولیش (گلیز) در سایزهای بزرگ تا 120در300 سانتی‌متر حتی به کشورهای اروپایی نیز صادرات داشته باشد و نیاز داخل در مناطق لوکس کلان‌شهرها به سرامیک‌‌‌های با ابعاد بزرگ را پاسخگو باشد و نیاز به واردات این محصول را به صفر برساند.

در میان شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک، 6شرکت با نمادهای «کلوند»، «کساوه»، «کپارس»، «کسعدی»، «کحافظ» و «کترام» در بورس پذیرفته شده‌‌‌اند و دو نماد «کهرام» و «کصدف» در بازار پایه فرابورس حضور دارند. در میان این شرکت‌ها، شرکت کاشی و سرامیک سینا علاوه‌‌‌بر کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی نیز تولید می‌کند که ظرفیت تولید 2میلیون و 700هزار کیلوگرم چینی بهداشتی را داراست؛ همچنین این شرکت مالک 52درصد سهام شرکت کاشی پارس است. برآورد می‌شود در سال 1401 شرکت‌های کاشی الوند و سینا به‌ترتیب عملکرد مطلوب‌‌‌تری داشته باشند. همچنین برای کاشی حافظ می‌‌‌توان از حیث راه‌‌‌اندازی طرح توسعه واحدهای یک و دو شرکت در نیمه سال 1401 چشم‌‌‌انداز مثبتی قلمداد کرد. امسال در اردیبهشت‌ماه شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک روی محصولات خود به طور متوسط 35درصد افزایش نرخ گرفتند. قیمت‌گذاری کاشی و سرامیک با توجه به اشباع‌بودن این صنعت دستوری نیست و بیشتر براساس تصمیمات هیات‌مدیره، صنف و کشش بازار تعیین می‌شود.

در خصوص بررسی تکنیکال شاخص صنعت کاشی و سرامیک، پس از رسیدن به تراز مقاومتی 51هزار و 910واحد با اصلاح همراه شده است و هم‌اکنون در حال نزدیک‌شدن به سطوح حمایتی44هزار و 750واحد است که می‌‌‌توان این تراز را محدوده حمایتی شاخص این صنعت از نظر میزان شاخص در نظر گرفت. در بعد زمان نیز می‌‌‌توان اصلاح زمانی این شاخص را محدوده بازه پایانی تیرماه در نظر گرفت. همچنین در میان‌مدت می‌‌‌توان انتظار دستیابی به سطوح 75هزار واحد را از شاخص این صنعت داشت.