روز گذشته وب‌سایت کدال در بخش خبرهای مربوط به افشای اطلاعات بااهمیت روز نسبتا پرحجمی داشت. تا لحظه تنظیم این گزارش در عصر یکشنبه، هفت‌مورد اطلاعیه در این قالب روی سایت قرار گرفته بود که دو مورد آنها در گروه «الف» طبقه‌بندی شده‌اند. در طبقه‌‌‌بندی‌‌‌هایی که قانون برای مشخص کردن «اطلاعات بااهمیت» تدوین کرده، افزایش نرخ محصولات یکی از طبقه‌‌‌های اصلی زیرمجموعه اطلاعات گروه «الف» درنظر گرفته شده است. از همین رو از نظر مقررات بازار سرمایه هر شرکتی که اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کند، ملزم است اطلاعات آن را در سایت کدال منتشر کند. لازم به توضیح است که هرگونه افزایش نرخ مشمول این مقررات نمی‌شود و تنها در صورتی که مبلغ افزایش نرخ بیش از ۱۰‌درصد باشد، ملزم به افشای اطلاعات عمومی خواهد بود. به طور معمول در مواقعی که مجوز افزایش قیمت یک محصول از سوی نهادهای مرتبط ابلاغ می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده آن محصول موظف به انتشار اطلاعات در زمینه تاثیرات مالی آن رویداد می‌‌‌شوند، به‌عبارتی در چنین شرایطی با نوعی افشاگری دسته‌جمعی مواجه‌می‌‌‌شویم که تنها زاویه بااهمیت آن می‌تواند چابکی گزارشگری مالی شرکت‌ها باشد.

«کباده»: شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خود خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده‌است که به اطلاع می‌‌‌رساند بر اساس مصوبه هیات‌مدیره مورخ ۲۰فروردین ۱۴۰۱ شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های تولید و باطله‌‌‌برداری، هیات‌مدیره با افزایش نرخ محصولات تولیدی معدن استقلال یک با میانگین ۱۴‌درصد و معدن استقلال۲ با میانگین ۲۶‌درصد موافقت کرد.

«وساپا»: گروه سرمایه‌گذاری سایپا اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌‌‌رسانی ناشی از تغییرات قیمت سهام خود را در سامانه کدال منتشر کرد. اهم مطالب مطرح‌شده در سامانه تدان به شرح ذیل است:

شرکت در پاسخ به این سوال که چند‌درصد از سهام خود را در سایپا واگذار خواهد کرد و نرخ پایه چه مبلغی در نظر گرفته شده است، پاسخ داد: پیرو شفاف‌‌‌سازی صورت‌گرفته در سامانه کدال در مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۱ شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری سایپا، گروه سرمایه‌گذاری رنا و گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا برنامه واگذاری بلوک ۴۰درصدی سهم شرکت سایپا را دارند. همچنین انجام این واگذاری در راستای اجرای ماده ۲۸ آیین‌‌‌نامه حاکمیت شرکتی در خصوص عدم‌تملک شرکت فرعی بر عهده شرکت اصلی نیز است. در همین راستا تعداد سهم تحت مالکیت مستقیم شرکت سرمایه‌گذاری سایپا معادل ۸/ ۸‌درصد از بلوک مذکور است که قابلیت واگذاری دارد. ارزیابی سهام فوق در دست اقدام است که پس از اتمام قیمت پایه تعیین خواهد شد. همچنین شرکت در خصوص این پاسخ که تجدید ارزیابی شرکت در چه وضعیتی قرار دارد، پاسخ‌داد: شرکت برنامه‌‌‌ای برای تجدید ارزیابی ندارد.

از طرفی «وساپا» در اطلاعیه‌‌‌ای مجزا اعلام کرده بود که گروه سرمایه‌گذاری سایپا در راستای سیاست‌‌‌های اقتصادی خود در نظر دارد نسبت به شناسایی و فراخوان سرمایه‌گذاران به‌منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت در طراحی و ساخت پروژه واقع در ایزدشهر اقدام کند.

«شپاس»: شرکت نفت پاسارگاد که عمده فعالیت آن در زمینه تولید و توزیع قیر است، از انعقاد توافق‌نامه قیر تهاتری با سازمان بسیج سازندگی خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که از محل اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، نسبت به عقد توافق‌نامه خرید و فروش وکیوم‌باتوم و قیر تهاتری با سازمان بسیج سازندگی کشور (برای اجرا از تاریخ ابلاغ تا ۷ماه که در صورت توافق قابل تمدید خواهد بود) اقدام شد. شرکت از محل این توافق‌نامه مبلغ ۱۷۱میلیارد تومان درآمد و ۶/ ۱۵۷میلیارد تومان بهای تمام‌شده و مبلغ ۳/ ۱۳میلیارد تومان سود قبل از مالیات برآورد کرده است.