شرکت‌های تامین سرمایه، نهاد‌های مالی تخصصی در حوزه تامین مالی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و به‌عنوان واسط بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران، نقش مهمی در کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند. بنابراین به‌نسبت میزان ریسک موجود در انتشار انواع اوراق بهادار، شرکت‌های تامین سرمایه از ناشران کارمزد دریافت می‌کنند که این کارمزدها و نرخ‌های آنها در چارچوب مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار است. منابع درآمدی شرکت‌های تامین سرمایه در ایران عمدتا از محل چهار فعالیت اصلی است:

- درآمد تعهد پذیره‌نویسی؛

- درآمد مربوط به خدمات بازارگردانی؛

- درآمد مربوط به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی؛

- درآمدهای حاصل از ارکان صندوق.

تامین سرمایه نوین

شرکت تامین سرمایه نوین طی گزارش ۹ماهه منتشرشده به‌صورت تجمیعی ۹۵۷میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. این درآمد در حالی محقق شد که طی سال جاری این شرکت در فصل بهار ۲۸۴میلیارد، در تابستان ۳۳۱میلیارد و در پاییز ۳۴۲میلیارد توامان درآمد محقق کرده است. همان‌طور که مشخص است، روند درآمدی شرکت به‌صورت خطی و مطلوب و رو به افزایش بوده است. این موضوع در حالی است که کل درآمد ۹ماهه سال گذشته شرکت ۷۵۳میلیارد تومان بوده است که از این نظر شاهد رشد ۲۷درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت بوده‌ایم.

۲۳‌درصد کل درآمد تا دی‌ماه امسال مربوط به سود سپرده بانکی، ۲۲‌درصد مربوط به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و مابقی درآمدهای این شرکت مربوط به عملیات بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی و همچنین مدیریت صندوق‌ها و سبدهاست. ۱۱‌درصد کل درآمد شرکت در سال گذشته مربوط به سود سهام بابت سرمایه‌گذاری‌ها بوده است که در ماه پایانی سال در گزارش‌ها افشا خواهد شد. بنابراین با فرض ادامه‌دار بودن شرایط فعلی این تامین سرمایه و اضافه‌شدن سود سهام در ماه پایانی سال، درآمد شرکت به بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. شرکت در کل ۹ماه با درآمد ۹۵۷میلیارد تومانی و سود خالص ۸۶۰میلیارد تومانی سود هر سهم آن ۵۷۴ریال بوده است.

نکات بااهمیت گزارش «تنوین»:

- شرکت در سال‌جاری از جانب بانکداری اختصاصی درآمدی نداشته است و به‌نظر می‌رسد به دلیل عدم‌صرفه، این آیتم از سبد درآمدی شرکت حذف شده است.

- شرکت سال گذشته ۱۵۰میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش سهام داشته که در سال‌جاری فروش سهامی انجام نشده است.

- با توجه به جذابیت و توسعه بازار بدهی از سوی دولت درآمد شرکت از محل تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی رشد محسوسی داشته تا جایی که این سرفصل‌های درآمدی به‌طور متوسط ۳/ ۲برابر رشد داشته‌اند.

- با توجه به محدود شدن عرضه‌های اولیه در سال‌جاری، درآمد ارزش‌گذاری حدود ۱۲‌درصد کاهش یافته است.

تامین سرمایه بانک ملت

شرکت تامین سرمایه بانک ملت در ۹ماه سال‌جاری ۴۳۶میلیارد تومان درآمد داشته که این عدد در ۹ماه سال گذشته ۴۲۸میلیارد تومان بوده است. همچنین در کل سال گذشته ۶۰۰میلیارد تومان درآمد حاصل شده است. روند درآمد فصلی شرکت باثبات و کل درآمد فصلی طی هفت‌فصل اخیر در بازه ۱۳۰ تا ۱۵۰میلیارد تومان بوده است.

در ۱۰ماه اخیر ۴۸۰میلیارد درآمد محقق شده که از این میزان درآمد، ۴۷‌درصد مربوط به سود اوراق درآمد ثابت و ۲۶‌درصد مربوط به درآمد بازارگردانی بوده است. بنابراین تمرکز این تامین سرمایه عمدتا روی عایدی حاصل از اوراق با درآمد ثابت بوده و برخلاف تامین سرمایه نوین که سود سپرده بانکی بسیار خوبی داشت، این شرکت به سرمایه‌گذاری روی اوراق با درآمد ثابت مبادرت ورزیده است. شرکت تامین سرمایه ملت در ۹ماه سال‌جاری با درآمد ۴۳۶میلیارد تومان به سود خالص ۳۷۸میلیارد تومانی دست یافته که به سود هر سهم ۳۴تومانی انجامیده است.

نکات بااهمیت گزارش «تملت»:

- طبق گزارش‌های شرکت درآمد ارزش‌گذاری در این شرکت به چشم نمی‌خورد.

- سود سپرده بانکی در شرکت بسیار پایین و عمده دارایی‌های شرکت به‌صورت اوراق است.

تامین سرمایه امید

سال مالی شرکت تامین سرمایه امید با شرکت‌های دیگر صنعت متفاوت است؛ بنابراین برای همسان‌سازی بررسی، گزارش‌های شرکت همگن فرض شده است.

شرکت در سه فصل اخیر ۴۶۳میلیارد تومان درآمد داشته که این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۵۳۴میلیارد تومان بوده است. دلیل کاهش درآمد در سال‌جاری به این موضوع برمی‌گردد که در بهار سال قبل شرکت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را شناسایی کرده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، شرکت در چهارماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ با توجه به رشد مطلوب بازار سرمایه اقدام به فروش سرمایه‌گذاری‌های خود در بازار سرمایه کرده و از این مجرا درآمد قابل‌توجهی شناسایی کرده است. شایان ذکر است که این سرفصل درآمدی در ماه‌های بعد از آن بسیار کاهش یافته است.

شرکت در ۹ماه ابتدای سال  ۴۶۳میلیارد محقق کرده که از این مبلغ ۳۶۳میلیارد تومان سود شناسایی شده و سود هر سهم شرکت با سرمایه ۹۵۰میلیارد تومانی ۳۸۳ریال بوده است.

نکات بااهمیت گزارش «امید»:

- در ۹ماه سال قبل ۸۰‌درصد درآمد مربوط به درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها بوده که این عدد در ۹ماه سال‌جاری به ۴۲‌درصد رسیده است.

- درآمد تعهد پذیره‌نویسی شرکت در سال‌جاری رشد قابل‌توجهی داشته و بیش از ۱۰برابر شده است.

- درآمد حاصل از ارزش‌گذاری حدود ۸۰‌درصد رشد داشته است.

- سود خالص شرکت در ۹ماه امسال نسبت به ۹ماه سال قبل ۲۷‌درصد کاهش داشته است.

تامین سرمایه امین

شرکت سرمایه امین در ۹ماه ۷۶۳میلیارد تومان درآمد داشته که این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۴۶۷میلیارد بوده و از این نظر درآمد شرکت ۶۳‌درصد رشد داشته است؛ رقمی که در مقایسه با سایر رقبای صنعت قابل‌توجه است.

۳۵‌درصد کل درآمد ۱۰ماه اخیر شرکت مربوط به درآمد بازارگردانی اوراق بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۵درصدی داشته و سهم این عدد در مدت مشابه سال قبل ۳۱‌درصد بوده است. همچنین ۱۸‌درصد درآمد مربوط به سود سرمایه‌گذاری در اوراق بوده که نسبت به سال قبل رشد ۸۰درصدی داشته است.

از ۷۶۳میلیارد تومان درآمد شرکت در ۹ماه سال‌جاری ۵۵۲میلیارد سود محقق شده که این مورد نسبت به مدت مشابه ۴۵‌درصد رشد داشته است.

نکات بااهمیت گزارش «امین»:

- در ۱۰ماه سال گذشته سود سهامی محقق نشده؛ این در حالی‌‌‌است که در ۱۰ماه جاری ۲۹میلیارد تومان درآمد از این محل به ثبت رسیده است.

- درآمد ناشی از کارمزد مدیریت صندوق رشد قابل‌توجهی داشته است.

- شرکت در سال‌جاری با توجه به وضعیت نامطلوب بازار سرمایه به ثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شیفت کرده است.

تامین سرمایه لوتوس پارسیان

تمرکز درآمدی تامین سرمایه لوتوس پارسیان روی درآمد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها بوده و در سال‌جاری ۲۸ و در سال گذشته ۳۲‌درصد از کل درآمد مربوط به این سرفصل بوده است. ۲۲‌درصد درآمد نیز به درآمد حاصل از تعهد پذیره‌نویسی بازمی‌گردد که نسبت به سال گذشته تقریبا رشد ۱۰۰درصدی داشته است. همچنین ۱۵‌درصد درآمد نیز متعلق به بازارگردانی اوراق است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۳درصدی داشته است.

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ۱۰ماه اخیر موفق به کسب درآمد هزار و ۲۳۲میلیارد تومانی شده است که از رشد ۳۹درصدی نسبت به مدت مشابه حکایت دارد.

نکات بااهمیت گزارش «لوتوس»:

- تامین سرمایه لوتوس در سال‌جاری پردرآمدترین تامین سرمایه ایران بوده است.

- درآمد حاصل از سبدگردانی کاهش معناداری داشته است.

- در ماه‌های اخیر درآمد شرکت بین ۱۳۰ تا ۱۴۰میلیارد تومان بوده است.