«قیستو»: شرکت قند بیستون یکی از این شرکت‌هاست که در اطلاعیه گروه الف خود از نتایج مزایده عمومی برخی از املاک مازد خود واقع در استان کرمانشاه خبر داد. اطلاعیه برگزاری این مزایده در تاریخ ۲۹/ ۰۳/ ۱۴۰۰ از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران رسیده بود که در آن شرکت آمادگی خود را برای واگذاری دو ملک (یکی واقع در برنجان و دیگری در شهر فیروزان) اعلام کرده بود. بر اساس نظر کارشناسان دادگستری قیمت پایه ملک برنجان ۵۳/ ۱میلیارد تومان و ملک فیروزان ۳/ ۷میلیارد تومان ارزیابی شده بود که پس از انجام تشریفات قانونی و برگزاری مزایده عمومی املاک فوق به قیمت جمعا ۹/ ۹میلیارد تومان (ملک واقع در برنجان به مبلغ ۲/ ۲میلیارد تومان و ملک واقع در فیروزان به مبلغ ۷۱/ ۷ میلیارد تومان به برنده مزایده واگذار شد. ارزش دفتری این املاک ۳/ ۱۳میلیون تومان عنوان شده است.

«قشرین»: صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان (سهامی عام) هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که روز گذشته خبر از برگزاری یک مزایده داده بود. در این اطلاعیه اعلام شده است: شرکت در نظر دارد تعداد ۲۰ قطعه زمین از قطعات تفکیکی طرح مصوب خود را با کاربری باغ مسکونی شهری با امکانات، مشاعات و تسهیلات رفاهی با میانگین مساحت ۲۰۸۶ مترمربع واقع در منطقه ۷ شهرداری مشهد به صورت مزایده عمومی واگذار کند.

«وامیر»: اطلاعیه بااهمیت سوم با موضوع مزایده از سوی گروه صنعتی و معدنی امیر منتشر شد؛ اطلاعیه‌‌‌ای که در آن شرکت یادشده اعلام کرد که در نظر دارد ۲۰ درصد از سهام خود در شرکت آتیه معدن زاگرس امیر (سهامی عام) را به صورت نقد و یکجا از طریق مزایده به بالاترین قیمت واگذار کند. تاریخ برگزاری این مزایده بیستم شهریور ماه عنوان شده است.

«ومعادن»: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم در خصوص شرکت در مزایده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اطلاع‌‌‌رسانی کرده است. شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران این روزها در جریان برگزاری مزایده‌‌‌ای برای جذب شرکت‌ها در زمینه‌‌‌های اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده‌سازی و بهره‌برداری از معدن طلای خونیک و معدن سنگ آهن سقز و زغال‌سنگ گلندرود قرار دارد.

  واگذاری سهم در «وکبهمن»

علاوه بر این ۴ اطلاعیه با موضوع مزایده، روز گذشته برخی از شرکت‌های دیگر بورسی هم اطلاعیه بااهمیت با موضوعات متنوع دیگری منتشر کردند. یکی از این اطلاعیه‌ها با موضوع واگذاری سهم بود که از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن منتشر شد. طبق اطلاعیه، شرکت یادشده بخشی از سهام خود را در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش واگذار کرده است.

 در اطلاعیه یادشده آمده است: «این شرکت در تاریخ ۶/ ۶/ ۱۴۰۰ اقدام به فروش تعداد ۵۰ میلیون شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به قیمت کل ۱۰۹میلیارد تومان کرده که از این محل مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی شده و درصد مالکیت این شرکت در سهام مذکور از ۱۶/ ۷ به ۸۲/ ۶درصد کاهش یافته است. همچنین در این اطلاعیه اعلام شده که کل مبلغ حاصل از فروش، در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری خواهد شد.     

  تغییر در محل افزایش سرمایه «لخزر»

شرکت صنعتی پارس‌خزر هم «تغییر محل تامین افزایش سرمایه این شرکت» را موضوع اطلاعیه بااهمیت خود قرار داد. در توضیح این اطلاعیه گفته شده است: «پیرو نامه مورخ ۶ تیرماه سال‌جاری به سازمان بورس در خصوص تغییر محل تامین افزایش سرمایه این شرکت (که طی پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ ۲۴/ ۱۲/ ۱۳۹۹ انجام و در گزارش توجیهی و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی مورد تایید قرار گرفت) مدیریت این شرکت مصمم است که با اصلاح عنوان و مفاد بند (۳-۳) گزارش توجیهی، محل تامین افزایش سرمایه در جریان خود را علاوه بر مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران، از محل سودهای انباشته شرکت نیز پیشنهاد کند.» در پایان گفته شده که بدیهی است، تصمیم‌گیری در این خصوص، از اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران شرکت خواهد بود.     

  دو معامله موضوع ماده ۱۲۹

در نهایت دو شرکت سازه پویش و سپیدار سیستم آسیا هر کدام به صورت جداگانه اطلاعیه‌‌‌هایی با موضوع «افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت یا سایر اشخاص وابسته» منتشر کرده‌‌‌اند.

طبق اطلاعیه اول، معامله شرکت سازه پویش با شرکتی به نام فراکلون صورت گرفته که گفته شده ارتباط آن با سازه پویش اعضای هیات‌مدیره مشترک بوده است. اعلام شده که این معامله به صورت نقد انجام شده و هیچ‌گونه تخفیفی هم داده نشده و مطابق ارزش کارشناسی به فروش رفته است. به طور کل عنوان شده که رویداد مربوطه با رعایت الزامات قانونی ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت و مطابق روال عادی انجام معاملات صورت پذیرفته است.

همان‌طور که می‌‌‌دانیم، در ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت اینگونه معاملات مشروط شده است. در این ماده آمده است: «اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت و همچنین موسسات و شرکت‌هایی که اعضای هیات‌مدیره یا مدیرعامل شرکت شریک یا ‌‌‌عضو هیات‌مدیره یا مدیرعامل آنها باشند نمی‌توانند بدون اجازه هیات‌مدیره در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت می‌شود به طور مستقیم یا‌‌‌غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز هیات‌مدیره مکلف است بازرس شرکت را از معامله‌‌‌ای که اجازه آن داده شده ‌‌‌بلافاصله مطلع کند و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد و بازرس نیز مکلف است ضمن گزارش خاصی حاوی جزئیات ‌‌‌معامله نظر خود را درباره چنین معامله‌‌‌ای به همان مجمع تقدیم کند.»

در اطلاعیه شرکت سپیدار هم از مبادله با شرکتی با عنوان اطلاعات مدیریت همکاران سیستم (سهامی خاص) که با آن عضو مشترک هیات‌مدیره وجود دارد، نام برده شده است.