رشد درآمدهای «تملت» به واسطه تامین مالی 15 هزار میلیاردی

سید روح‌الله حسینی‌مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اعلام این خبر افزود: درآمد شناسایی شده تعهد پذیره‌نویسی معادل ۷۵ میلیارد ریال در ابتدا و درآمد بازارگردانی در دوره سررسید اوراق (دوساله) خواهد بود.این اوراق دوساله، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات بوده و قرارداد سلف مزبور به انضمام اختیار خرید و فروش تبعی آن عرضه خواهد شد.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که در صورت خرید اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی به صرف در عرضه اولیه، مجوز صادرات به ترکیه برای خریدار صادر خواهد شد، گفت: دارایی پایه این اوراق، بسته برق صادراتی (انرژی الکتریکی) به ترکیه معادل یک کیلووات در هر ساعت از «دوره مصرف» در «دوره تحویل»، درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت هدف از این عرضه را تامین مالی طرح انتقال نیروی برق ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: شرکت برق منطقه‌ای گیلان به نمایندگی از شرکت‌های برق منطقه‌ای، عرضه‌کننده این اوراق است.شرکت تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق ایفای نقش می‌کند؛ همچنین شرکت کارگزاری بانک ملت نیز به عنوان کارگزار عرضه‌کننده این اوراق معرفی شده است.

حسینی‌مقدم ادامه داد: اوراق مزبور سود بین دوره‌ای ندارد و در پایان دوره خریدار می‌تواند با توجه به قیمت اوراق در سررسید و بر اساس قیمت اختیار خرید یا فروش تبعی، نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی اقدام کند.

وی در خصوص قیمت پایه هر قرارداد برق صادراتی در دوره عرضه اولیه نیز توضیح داد و با اشاره به اینکه نحوه قیمت دلاری برق صادراتی توسط شرکت توانیر تعیین می‌شود، گفت: قیمت خرید هر قرارداد معادل متوسط قیمت صادراتی برق در یک سال منتهی به یک ماه قبل از انتشار اوراق بوده که توسط شرکت توانیر محاسبه و به صورت رسمی به شرکت بورس انرژی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به عملکرد شرکت اشاره کرد و افزود: با انتشار این اوراق، ارزش کل اوراق منتشر شده و همچنین تعهدات پذیره‌نویسی توسط «تملت» در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

حسینی‌مقدم در ادامه افزود: تامین سرمایه بانک ملت در سال جاری انتشار ۳هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یک هزار میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی سهام برای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان و ۴هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برای شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند را انجام داده است. همچنین تامین سرمایه بانک ملت موفق شده در سال جاری بالغ بر ۷۳۰میلیارد تومان تامین مالی برای دو شهرداری شیراز و اصفهان از طریق انتشار اوراق مشارکت داشته باشد.