انتشارات دنیای اقتصاد، در نمایشگاه کتاب امسال، در کنار کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی خود کتاب‌هایی نیز در حوزه‌های ادبیات، فلسفه، جامعه و سیاست عرضه می‌کند. هدف از انتشار این کتاب‌ها تقویت مباحث میان‌رشته‌ای و کم کردن فاصله میان دانشجویانِ شاخه‌های مختلف علوم انسانی است. فرض اولیه انتشارات از نشر مباحث غیراقتصادی، این بوده است که تخصصی شدن علوم انسانی مانع درک فیلسوفانه و عمیق شده و میان دانشوران حوزه‌های مختلف سوء‌تفاهم‌هایی جدی ایجاد کرده است.

برخی از کتاب‌هایی که قدرت هم افزایی دانشجویان شاخه‌های مختلف علوم انسانی را افزایش می‌دهند:

اشرافیت، سلطنت، دموکراسی

هانس هرمان هوپ/ ترجمه سلیمان عبدی/ قطع رقعی

۷۲صفحه/ قیمت: ۸۰۰۰ تومان

کتاب «اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی» نوشته هانس هرمان هوپ اقتصاددان آمریکایی، با ترجمه سلیمان عبدی، توسط انتشارات «دنیای اقتصاد» منتشر شد. این کتاب 72 صفحه‏ای روایتی فشرده از بنیان‏های نظری نظام‏های اشرافی، پادشاهی و دموکراتیک و سیر تبدیل این نظام‏ها به یکدیگر است. در بخشی از این کتاب آمده است: در تاریخ افکار و اندیشه‏های اجتماعی و سیاسی، راهکارهای متعددی برای مشکل نظم اجتماعی ارائه شده است و حجم عظیم آرای ناسازگار با هم، به این باور دامن زده است که پیدا کردن راهکاری واحد برای آن بیهوده و ناممکن است. ولی نباید تسلیم نسبیت اخلاقی شد، چراکه هنوز یک راه‏حل وجود دارد که در واقع ما برای صدها سال، مشکلات نظم اجتماعی را با آن برطرف کرده‏ایم و آن اصل خصوصی‏سازی است. در نظام رقابت آزاد، همه عوامل تخصیص یکجانبه و خودسرانه کالا و خدمات از بین می‏رود و خدمات حمایتی، منطبق بر پرداختی‏های مشتریان خواهد بود. از این‏روی، هیچ فرد، گروه یا منطقه‏ای در این نظام، خدمات و کالای حمایتی را با هزینه دیگران دریافت نخواهد کرد و تنها افراد بنا به پرداختی‏هایشان مشمول دریافت کالاهای حمایتی خواهند بود. مهم‏ترین مزیت تولید نظم و قانون خصوصی، کیفیت طبیعی آن است. نخستین مورد، مبارزه علیه جرایم است. دولت در این زمینه ناکارآمد است، چراکه کارگزاران دولتی این وظیفه را خارج از پرداختی مالیاتی قرارداده‏اند و البته چرا باید کسی بدون دریافت چیزی کاری انجام دهد؟ در واقع، باید انتظار داشت که کارگزاران دولتی تمایل به بالا نگه‌داشتن نرخ جرایم داشته باشند، تا به این ‏وسیله میزان بالای هزینه‏ها را توجیه کنند.


آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟

جوزف نای/ ترجمه ایوب فرخنده

قطع رقعی / ۱۳۶ صفحه

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

حتی اگر ایالات‎متحده در وضعیت افول کامل نباشد، قرن آمریکایی ممکن است به‌سادگی با ظهور دیگر قدرت‌ها به پایان برسد. ممکن است کشوری از آمریکا قدرتمندتر شود، چنان‌که بریتانیا از هلند کامیاب در قرن هفدهم قدرت بیشتری پیدا کرد. در پایان قرن نوزدهم، خیزش همزمان آلمان و روسیه در اروپا، ژاپن در اقیانوسیه و ایالات‎متحده در نیمکره غربی، بریتانیا را مجبور به توافق با آمریکا در مسائل مختلف و محدود کردن دکترین دریایی خود (داشتن ناوگانی بزرگ‎تر از مجموع ناوگان دو کشور در رتبه‌‌های بعدی) در آب‌های نزدیک اروپا کرد. شاید هیچ کشوری نتواند بر ایالات‎متحده پیشی بگیرد، اما اتحاد میان دیگر دولت‌ها ممکن است بر برتری آمریکا و قابلیتش در تنظیم نظم بین‌المللی نقطه پایانی بگذارد. آیا برای ایفای چنین نقشی گزینه‌هایی وجود دارند؟


دعوت به جامعه‏شناسی

زهره روحی / قطع رقعی

۱۷۶ صفحه/ قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

به محض آنکه نزد اهل اندیشه، این موضوع مسلم شد که برای انسان، سوای رفتارهای غریزی‏، هیچ عمل و رفتاری خودبه‏خودی نیست، قلمرو جامعه‏شناسی و دیگر علوم انسانی زاده شد. به بیانی، از نگاه جامعه‏شناس، صرف‌نظر از رفتارهای غریزی صیانت نفس، هر آنچه به نام فکر و تعقل، درک و احساس و بالاخره تعبیر و تفسیر می‏شناسیم، همگی نیازمند الگو، ساختار و شرایط اجتماعی خاص برای نهادینه‏ کردن‏ خود هستند. این کتاب در 15 گفتار مکمل تدوین شده است و با طرح نگرش‏های جامعه‏شناختی پی‏یر بوردیو در باب جوانی آغاز می‏شود و پس از طرح آرای جامعه‏شناسان بزرگ دیگر، با سخن بوردیو درباره «وظیفه پژوهشگر علوم اجتماعی» پایان می‏یابد.


فلسفه ساده: کتابی ساده درباره مفاهیم دشوار

زهره روحی / قطع رقعی

۳۵۲ صفحه/ قیمت: ۲۲۰۰۰ تومان

در این کتاب تلاش شده است تا حد امکان نظریات فلسفی به زبان ساده بیان شود. زمانی که سخن درباره‏ «فلسفه» است، ‏باید آماده مواجهه با تاریخ طولانی اندیشه بشری شویم و این به این معنی است که به افق فکری انسان در مقاطع تاریخی متفاوت نگاهی اندازیم تا دریابیم در هر دوره‏ای «آدمی» چگونه و به چه چیزهایی فکر می‏کرده است، بنابراین در همین‌جا، یعنی در اولین گام متوجه این مساله مهم می‏شویم که سروکار «فلسفه» با فکر و اندیشه است. اما آیا هر فکری می‏تواند «فلسفی» تلقی شود؟ یقینا پاسخ منفی است. منظور از«فکر» یا «اندیشه»، نه محاسبه امور جاری در زندگی روزمره یا چگونه انجام دادن آنها، بلکه منظور فکر به «چیستی» یا ماهیت امور زندگی است.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر