مازیچـال بهشت کلاردشت - ۳۰ شهریور ۹۱
عکس: سعید قربانی
سعید قربانی
Saeed_55ghorbani@yahoo.com
مازیچال در گویش محلی از دو کلمه مازی به معنای درخت بلوط و چال به معنای گودی و چاله تشکیل شده است. در مجموع مازیچال به دره‌هایی مملو از درخت بلوط گفته می‌شود. اگر به دنبال محلی ساکت و به دور از هیاهوی شهر می‌گردید، اگر دنبال طبیعتی بکر و دست نخورده (خوشبختانه تا کنون) هستید، پیشنهاد ما برای آخر هفته «مازیچال» است. اسمی که شاید تاکنون نشنیده باشید محلی در در مسیر تهران-چالوس که گزینه‌ای مناسب جهت یک روز به یادماندنی است. روستای ییلاقی با ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا، فراتر از جنگل‌های عباس آباد، آب و هوای تمیز و منظره‌های چشم نواز که کمتر کسی از سفر به آن چشم پوشی می‌کند. توپوگرافی مازیچال، وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که محل زایش ابرها است و در هنگام بارندگی، مازیچال مملو از ابرهایی می‌شود که با اشکالی مختلف خودنمایی می‌کنند.
جاده چالوس با همه زیبایی‌هایش برای تهرانی‌ها مسیری تکراری شده «گچسر، کندوان، مغازه‌ها و مسجد سیاه بیشه، پیچ‌های هزار چم، مرزن‌آباد» همه اینها برای ما نام‌هایی آشنا هستند، ولی این بار مسیر را از مرزن آباد به سمت کلاردشت عوض می‌کنیم. بعد از نیم ساعت رانندگی به میدان بزرگ کلاردشت رسیده و خودرو را پارک کرده و مایحتاج سفر یکروزه را از بازار سنتی کلاردشت تهیه می‌کنیم.
بعد از خرید مایحتاج یک روز مسیر را ادامه داده تا کیلومتر ۲ جاده عباس‌آباد تا به کرد محله برسیم. (بهتر است خروجی مازیچال را از محلی‌ها بپرسیم چون هیچ گونه نشانه‌ای وجود ندارد).
اگر مایل به رفتن به مازیچال بدون وسیله شخصی هستید پیشنهاد می‌شود به کلاردشت رفته و با کرایه کردن یک لندرور و با پرداخت مبلغ 40.000 تومان به‌صورت دربستی رفت و برگشت به این منطقه سفر کنید.
از مزایای این مسیر نزدیکی آن به دریای شمال است به این ترتیب هم از جنگل‌های زیبای عباس آباد بازدید می‌کنید و هم از دریای شمال کمال لذت را می‌برید.
ازآنجایی‌که مازیچال زیر نظر منابع طبیعی اداره می‌شود لذا در ابتدای جاده خاکی ورودی مازیچال، اتاقک نگهبانی ماموران افراد را کنترل و تحت بازرسی قرار می‌دهند تا از ورود افراد سودجو جلوگیری کنند. از اینجا به بعد وارد جنگل شده زیبایی سفر دو چندان می‌شود. درختان بلوط و افرا و کاج‌های سوزنی انبوه و صدای پرندگان وحشی درون جنگل به شما آرامش خاصی می‌بخشد. «بله بهشت همین جاست.» تقریبا نیم‌ساعته با خودرو به انتهای جاده می‌رسیم، جاده‌ای خاکی- جنگلی که با احتیاط باید گذر کرد. روستایی ییلاقی با 50 تا 60 خانوار که از اواخر خرداد تا اوایل پاییز محل زندگی موقت مردمان این منطقه است و به‌علت نداشتن برق و آب لوله‌کشی در زمستان و فصول سرد سال خالی از سکنه است، خانه‌های چوبی و بعضا ویلایی. شغل و درآمد مردم این روستا دامپروری و دامداری است که محصولات تولیدی را به شهرهای اطراف می‌فروشند. داخل روستا جاده به دو شاخه منشعب می‌شود: جاده خاکی شمالی که به بالاترین نقطه روستا می‌رود و انتهای آن چند ویلا وجود دارد و جاده پایینی که به مرکز و قسمت جنوبی روستا می‌رود. آب آشامیدنی مردم روستا در همین جاده پایینی است که به صورت چشمه‌ای از دل زمین سر بر آورده است. برای یک بار هم که شده سری به مازیچال بزنید، سفری که از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد.
چند توصیه
خوشبختانه به‌علت نا آشنا بودن این منطقه برای بیشتر موسسات طبیعت‌گردی، معدود آژانس‌هایی را می‌توان یافت که به مازیچال تور داشته باشند.
همراه داشتن دوربین عکاسی جزو الزامات این سفر است که نباید فراموش شود، چون در کل مسیر با سوژه‌های عکاسی متفاوتی روبه‌رو خواهید بود.
نکته مهمی که باید در کلیه سفرها به آن توجه شود، فرهنگ سفر و طبیعت گردی است، بیایید در حفظ و نگهداری طبیعت‌مان کوشا باشیم.
از رها کردن زباله‌هایمان علی‌الخصوص بطری‌های پلاستیکی در طبیعت جدا خودداری کنید، با همراه داشتن یک کیسه زباله به سادگی می‌توان کلیه پسماند‌های خود را تا اولین سطل زباله به همراه آورد.


اشاره
موقعیت: استان مازندران-کلاردشت-کرد محله-روستای ییلاقی مازیچال
فاصله از تهران: مسافت تقریبی 168 کیلومتر
مدت زمان جهت بازدید از تهران:
یک روز کامل
امکانات روستا: آب آشامیدنی- امکان زدن کمپ جهت شب مانی
جهت برنامه‌ریزی و سفر به این منطقه از مسیر پیشنهادی ذیل می‌توانید استفاده کنید:
تهران جاده چالوس مرزن‌آباد کلاردشت کرد محله روستای مازیچال