فکر می‌کردم فرهنگسراهاباعث رونق گالری‌گردی می‌شوند
ابراهیم حقیقی می‌گوید زمانی که فرهنگسراها به‌وجود آمد، تصور می‌کرده است که رونقی در گالری‌گردی تهران به‌وجود آید، اما این مکان‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع خانگی از این فرصت برای رشد هنر میان مردم استفاده نکردند. ابراهیم حقیقی طراح گرافیست بسیاری از پوسترهای سینمایی و آثار گرافیکی است که البته در سال‌های اخیر به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های عکس به عنوان عکاس هم شناخته می‌شود. او از جمله هنرمندانی است که در افتتاحیه بسیاری از نمایشگاه‌هایی که عصرهای جمعه برگزار می‌شود، حضور دارد. به همین دلیل وقتی از او درباره اینکه چگونه می‌توان مردم را به گالری‌گردی دعوت کرد، پرسیدیم، این‌طور پاسخ داد: «هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکرده بودم. تصور همیشگی من این بود که وقتی فرهنگسراها تاسیس شوند، به ترویج این مساله کمک می‌کنند، اما واقعیت این است که اینگونه نشد و با اینکه فرهگسراها به کار خود ادامه می‌دهند، اما همچنان بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها علاقه‌مندان هنر هستند و گالری‌گردی هنوز جزئی از برنامه مردم نشده است.» او در تحلیل نمایشگاه‌هایی که در فرهنگسراها برگزار می‌شوند، عنوان ‌کرد: «بیشتر این نمایشگاه‌ها مربوط به صنایع خانگی یا صنایع دستی هستند، درحالی‌که فرهنگسراها به عنوان محلی که در مناطق مختلف وجود دارد می‌توانند با برپایی نمایشگاه‌های خوب هنری مردم را بیشتر با این مقوله آشنا کنند.»
حقیقی ادامه داد: «بازدیدکنندگانی هم که به دیدن آثار می‌آیند بیشتر به تماشای نمایشگاه می‌پردازند و کمتر به اقتصاد تولیدی آثار فکر می‌کنند؛ یعنی خریداران کمی در میان آنها وجود دارد، درحالی‌که وقتی کسی نمایشگاه برگزار می‌کند، دوست دارد آثارش از سوی بازدیدکنندگان خریداری شود.»
او اما در مقایسه بازدیدکنندگان فعلی با سال‌های قبل گفت: «درحال حاضر می‌توان به صورت میانگین گفت که 2_3 هزار نفر به صورت مداوم به دیدن گالری‌ها می‌روند و در جریان اخبار نمایشگاه‌ها هستند، هرچند این مقدار نسبت به جمعیت چند میلیونی تهران کم است، اما وقتی به گذشته برگردیم، می‌بینیم تعداد گالری‌گردها افزایش یافته و وضعیت خیلی بهتر شده است.»
حیقیقی همچنین درباره خرید اثر اظهار کرد: «اصولا خریداری یک اثر با سرمایه‌گذاری روی کارهای هنری خیلی فرق دارد. کسی که دوست دارد برای خانه‌اش اثر هنری بخرد، وارد گالری‌ها می‌شود و در مشورت با مدیر گالری یا هنرمند اثری را که به دلش نشسته است، می‌خرد، اما سرمایه‌گذاران آثار هنری معمولا مجموعه‌دارانی هستند که از سوی گالری‌دارهای یا مدیران هنری هنرمندان خوب را شناسایی می‌کنند.»
او سپس به وضعیت خرید و فروش آثار هنری در چند سال اخیر اشاره کرد: «در چند سال گذشته شاهد رونق زیادی بودیم که از سوی مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران بود، اما به خاطر بحران‌های اقتصادی که در سطح جهان به‌وجود آمد، اقتصاد هنر هم دچار اخلال شد و الان رونق گذشته را ندارد.»