سفارت ایران در محله سفارت‌های واشنگتن - ۱۱ آبان ۹۱
ساختمان سفارت سابق ایران در آمریکا در محله خوش آب‌وهوای خیابان ماساچوست در شهر واشنگتن دی سی، در محله‌ای که به «محله سفارت‌ها» معروف است، در ساختمان‌های شماره 3003 - 3005 قرار دارد. در این خیابان به جز ایران 58 کشور دیگر از جمله استرالیا، برزیل، ارمنستان، عراق و بولیوی نیز سفارتخانه دارند. بنای ساختمان سفارت ایران، تلفیقی از معماری ایرانی- اسلامی است، در دو سو و بالای سر در ورودی این ساختمان کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای نقش بسته است. ایوان اصلی این ساختمان نیز بر روی چهار ستون قرار دارد. ساختمان، ۴۴ اتاق و تالار دارد و در قسمت انتهایی ساختمان نیز یک گنبد فیروزه‌ای شکل دیده می‌شود که سالن اصلی و آینه‌کاری شده ساختمان سفارت در زیر آن واقع شده است. آینه‌کاری درون این تالار و گنبد مشابه آینه‌کاری‌های انجام شده در برخی کاخ‌های سعدآباد است. با این حال از معمار و طراح اصلی این ساختمان اطلاعاتی در دست نیست.
در سال‌های بعد از تعطیلی سفارت ایران در واشنگتن از وضعیت داخلی این ساختمان تصویری منتشر نشده است، اما در عکس‌های بازمانده از دوران پیش از انقلاب زمانی که این سفارتخانه فعال بود، دیده می‌شود که در جای جای بنای درون ساختمان و به‌خصوص در سالن آینه‌کاری تابلوهایی بزرگ منقش به مینیاتورهای ایرانی نصب شده است. علاوه بر این در همه تالارها و اتاق‌های این ساختمان، فرش‌های نفیس دستباف ایرانی دیده می‌شود. این ساختمان در شهر واشنگتن تنها نمایندگی سیاسی رسمی ایران در ایالات متحده آمریکا تا قبل از قطع شدن روابط ایران و آمریکا پس از اشغال سفارت آمریکا بود. این بنا در سال ۱۹۵۹ و در زمان محمدرضا پهلوی ساخته شد.
بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران، سفارت ایران در واشنگتن هم تعطیل شد، از آن تاریخ تاکنون، تمام بنا و تاسیسات سفارت سابق ایران در آمریکا در نبود هرگونه روابط رسمی بین این دو کشور تحت محافظت وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد. از همین رو نیز تعمیرات و نگهداری بنای سفارت و نیز عمارت سابق سفیر ایران در آمریکا و نیز ۱۱ ملک وابسته به سفارت ایران بر عهده دولت آمریکا است.
هزینه تعمیرات و نگهداری از این املاک توسط کرایه‌های ماهیانه‌ای حاصل می‌شود که از اجاره برخی از این املاک تامین می‌شود. به عنوان مثال، یکی از املاک متعلق به کشور ایران در آمریکا ساختمانی است در سنترال پارک در منهتن در شهر نیویورک که در سال ۱۸۹۰ ساخته شد. این ملک هم اکنون به یک بنگاه نمایش آثار هنری اجاره داده شده است. وب‌سایت فارسی وزارت امورخارجه آمریکا مطلبی در سال ۲۰۱۱ به قلم «جیم مورس» در رابطه با ساختمان سفارت ایران در واشنگتن منتشر کرده که در آن آمده است: سفارت ایران که در فاصله چند خیابان با مرکز اسلامی در «محله سفارت‌ها» در خیابان ماساچوست واشنگتن واقع شده است، با آنکه برای مدتی بیش از ۳۱ سال خالی مانده، هنوز دارای نمای خارجی پاکیزه‌ای است. کمی پیشتر طی سال جاری، وزارت امور خارجه یک رشته تعمیرات اساسی را در سفارت که در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است، به انجام رساند تا از ایمنی مهندسی، برق‌کشی، و لوله‌کشی این ساختمان اطمینان حاصل کند. وزارت امور خارجه، گنبد موزائیکی و آبی رنگ روی این ساختمان را استوار و ضد آب کرد.» در بخش دیگری از این نوشته نیز نویسنده مدعی شده است: «بنا به گفته دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه، ایالات متحده براساس تعهدات بین‌المللی، ساختمان‌های متعلق به ایران را «محترم می‌شمارد و از آنها محافظت می‌کند.»
ساختمان سفارت یکی از یازده ملک متعلق به دولت ایران در ایالات متحده است که دولت آمریکا حفاظت رسمی تمام آنها را به عهده دارد. شش رشته از این املاک، از جمله منزل سفیر ایران در کنار سفارت- یک عمارت 44 اتاقه که در سال 1934 به سبک گرجی ساخته شده است- در واشنگتن واقع شده‌اند.
برخی از املاک ایران خالی باقی مانده‌اند؛ برخی دیگر اجاره داده شده‌اند. درآمد حاصل از اجاره به‌عنوان کمک هزینه تعمیر دیگر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.