آتش در منازعات سیاسی آمریکا - ۱۲ بهمن ۹۱
همایون ارشادی بازیگری است که حضورش در فیلم‌های مختلف جهان ادامه دارد. گاه نقشی کوچک و گاه نقش‌های مهمی را برعهده گرفته است، از نقش 30 ثانیه‌ای در آخرین ساخته کاترین بیگلو «سی دقیقه پس از نیمه شب» تا نقش تاثیرگذارش در «بادبادک باز » مارک فورستر. با او درباره آخرین تجربه‌اش سخن گفتیم. آقای ارشادی، به‌عنوان یک بازیگر، می‌شود درباره فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» بگویید.
آیا شکنجه زندانیان باعث شد ایالات متحده آمریکا بتواند ردپای بن لادن را پیدا کند؟ این سوالی است که با آغاز پیش‌نمایش فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب»، ساخته کاترین بیگلو، کارگردان آمریکایی و برنده جایزه اسکار۲۰۱۰ برای فیلم «مهلکه» (Hurt locker) مطرح شده است.
فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» که از هم‌اکنون در محافل سینمایی هالیوود از آن به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جوایز اسکار ۲۰۱۳ نام برده می‌شود، درباره حمله به محل اختفای «بن لادن» در پاکستان و کشته شدن او، با استفاده از پژوهش‌های گسترده در پرونده‌های موجود از این واقعه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ساخته شده است.
بخش‌هایی از فیلم به تماشاگر نشان می‌دهد که چگونه استفاده از روش‌های مختلف شکنجه توسط «سیا» توانسته است رهیابی به وقایعی را که نهایتا سال گذشته در پاکستان به کشتن بن لادن، این تروریست بین‌المللی انجامید، امکان‌پذیر کند.
این فیلم چقدر توجه محافل سیاسی را به خودش جلب کرده است؟
هرچند نمایندگان سنای آمریکا از حزب دموکرات شدیدا با گسترش چنین نظریاتی مخالف‌اند، اما درام هالیوودی «سی دقیقه پس از نیمه شب» در روزهای گذشته در آمریکا یک بار دیگر به آتش یکی از حساس‌ترین منازعات سیاسی در واشنگتن دامن زده است. منازعه‌ای که مساله «ارزش‌های شیوه‌های مختلف بازجویی» در مرکز آن قرار گرفته است.
آیا واقعا «سی دقیقه پس از نیمه شب» در مذمت شکنجه ساخته شده است؟
دست‌اندرکاران فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» از جمله کاترین بیگلو می‌گویند که هیچ قصد خاصی برای مطرح کردن چنین مبحثی نداشته‌اند و از آنجایی که این یک فیلم «مستند» به شمار نمی‌رود، در آن به سادگی به این مسئله اشاره شده است که: «شکنجه می‌تواند در به دست آوردن «اطلاعات سودمند» موثر باشد.»
با این همه فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» به اعتقاد منتقدان می‌تواند مساله «شکنجه» را از دیدگاه تماشاگران آمریکایی (خارج از دایره سنای آمریکا) نیز به شکل تازه و نامطبوعی جلوه‌گر کند.
آیا شما در جریان فیلمنامه‌نویسی این اثر هستید؟
فیلمنامه «سی دقیقه پس از نیمه شب» را مارک بوآل - ژورنالیست آمریکایی و فیلمنامه‌نویس فیلم «مهلکه»- بر اساس تجربیات چند ساله خود در زمینه خبرنگاری در مناطق جنگ‌زده و حساس جهان نوشته است. داستان فیلم ماجرای شکار موفقیت‌آمیز بن لادن از طریق تعقیب کاراکتری به نام «مایا»، یک مامور زن در رده متوسط «سیا» (با بازی جسیکا چستین) است.
«مایا» هشت سال پیش از واقعه کشته شدن بن لادن در سفارت آمریکا در «اسلام‌آباد» پاکستان در کنار یکی از خشن‌ترین ماموران بازجویی که در دوران سیاست‌های سخت جورج دبلیو بوش به کار تحقیقات تروریستی اشتغال داشته مشغول به کار می‌شود. این یک پیشنهاد صریح و بی‌پرده بود، برای آنهایی که سینمای سیاسی را دوست دارند، قطعا لحظات خوبی سپری خواهند کرد.