تبلت بخریم یا نوت‌بوک؟ - ۱۱ آبان ۹۱
مریم عسگری
تکنولوژی هر روز محصولی جدیدتر و پیشرفته‌تر در اختیار کاربران ابزارهای تکنولوژیکی قرار می‌دهد. ابزارهایی که علاوه بر اینکه از قابلیت‌های فنی بالا و پیشرفته‌تری برخوردارند، بلکه سهولت استفاده بیشتری را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. ابزارهای جدیدی که مطابق با دنیای تکنولوژیکی امروز، به کاربرانشان این امکان را می‌دهند که با سرعت بیشتری امور خود را انجام دهند. یکی از این ابزارهای جدید که البته مدت زمان کمی نیست وارد بازار شده است تبلت است که با ورود خود انقلابی در دنیای تکنولوژی ایجاد کرد؛ کالایی که با وجود عمر نه‌چندان طولانی اش محبوبیت زیادی نزد اهالی دنیای تکنولوژی و دیجیتال دارد، البته این محبوبیت بیشتر ماحصل استفاده سهل و سریع‌تر این کالای دیجیتالی نسبت به لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ است. سهولت استفاده در کنار امکانات دیگری که این کالا دارد موجب شده است تا کاربران در انتخاب بین تبلت، مینی لپ‌تاپ و حتی لپ‌تاپ مستاصل شوند و از خود بپرسند حقیقتا چه کالایی برای آنها مناسب‌تر است؟ ما در این بخش سعی کرده‌ایم به سوالاتی این چنین پاسخ دهیم. پس اگر شما هم در انتخاب تبلت، نوت‌بوک و مینی لپ‌تاپ سردرگم هستید، این مطلب را بخوانید.


انتخاب سخت از میان کامپیوترهای همراه
در بازار کامپیوترهای همراه، نوت‌بوک و پس از آن نت بوک یا همان مینی‌لپ‌تاپ‌های معروف خودمان سال‌های سال است که حضور پررنگ و البته موفقی در بازار دارند. محبوبیت این همدمان همیشگی کاربران کامپیوترهای همراه، در حدی است که همچنان با عرضه نوین‌ترین محصول تکنولوژیکی در رده کامپیوترهای همراه (تبلت)، نوت‌بوک و مینی لپ‌تاپ‌ها مخاطبان زیادی دارند. قابل حمل بودن، سهولت استفاده نسبت به کامپیوترهای رومیزی و... از دلایل عمده علاقه‌مندی کاربران کامپیوتر به سمت نوت‌بوک‌هاست. قیمت پایین و وزن و حجم اندک مینی‌لپ‌تاپ‌ها هم موجب محبوبیت این کالا را فراهم آورد.
اما در این بین تبلت‌ها نیز به‌عنوان نوین‌ترین محصول تکنولوژیکی به دلیل قابلیت‌های خیره‌کننده‌شان نظر کاربران دنیای کامپیوتر را جلب کرده است. به طور کلی، صرف نظر از اینکه هر کاربر می‌تواند با توجه به علاقه‌مندی خود از تبلت در کنار لپ‌تاپ یا مینی‌لپ‌تاپ استفاده کند، اما در کل هر یک از این کالاها قابلیت‌های خاصی دارند که آنها را برای استفاده یک گروه کاربری خاص و برجسته کرده است که در این بخش ما به معرفی هر یک از این قابلیت‌ها می‌پردازیم و به این ترتیب مشخص می‌شود که هر یک از این کالاها برای چه گروه کاربری مناسب‌تر است.
نوت‌بوک‌ها برای تولیدکنندگان و کاربران محتوا
لپ‌تاپ‌ها به دلیل امکان نصب نرم‌افزارهای مختلفی که مورد نیاز تولید و استفاده‌کنندگان محتوا هستند، گزینه مناسبی برای اکثر گروه‌های کاربری هستند. دلیل کاربری همه جانبه این دستگاه‌ها هم این است که این دستگاه‌ها در رده‌های کاربری مختلف، به بازار عرضه شده‌اند و کانفیگ دستگاه است که قیمت آن را مشخص می‌کند. به عبارتی گروه‌های مختلف با مشخص کردن نوع کاربری خود و انتظاری که از لپ‌تاپ دارند می‌توانند برای خرید اقدام کنند. به طور کلی، لپ‌تاپ‌ها به دلیل اینکه دارای صفحه نمایش‌هایی با میانگین سایز 13 تا 17 اینچ هستند، می‌توانند (بسته به نظر کاربر در انتخاب سایز) گزینه مناسبی برای تماشای فیلم، انجام بازی‌های کامپیوتری، انجام امور گرافیکی سنگین (بسته به کانفیگ و یا قابیلت‌های دستگاه) و... باشند. حتی یک کاربر لپ‌تاپ می‌تواند نقشه‌های سنگین مهندسی یا قالب‌های صنعتی را با آن طراحی کند. یک کاربر لپ‌تاپ همچنین می‌تواند توسط لپ‌تاپ خود به تدوین فیلم یا هر برنامه تصویری دیگر بپردازد و در ضمن در فضای مجازی هم حضور یابد، البته همه اینها بستگی به قابلیت‌های فنی دستگاه دارد. به طور کلی لپ‌تاپ‌ها برای افرادی که به فضای بزرگی برای انجام امور تجاری، اداری و شخصی خود نیاز دارند و همچنین سایز و وزن دستگاه در حد زیادی برایشان اهمیت ندارد مناسب است. چرا که متوسط وزن یک لپ‌تاپ بین 8/1 کیلوگرم تا سه کیلوگرم است. لپ‌تاپ‌ها همچنین برای افرادی که از کامپیوتر همراه خود انتظار انجام امور پیچیده گرافیکی و تصویری را دارند و همچنین طراحان سایت، تولیدکنندگان محتوا و... گزینه مناسبی هستند. برخی از لپ‌تاپ‌های جدید هم به صفحه‌های نمایش‌های لمسی مجهز شده‌اند که در این صورت علاقه‌مندان به صفحه نمایش‌های لمسی هم می‌توانند از کاربران لپ‌تاپ باشند.
نت‌بوک، ابزاری برای کاربران ارزان پسند
بخش بزرگی از محبوبیت مینی‌لپ‌تاپ‌ها به دلیل وزن و حجم کمتر و قیمت پایین‌تر آنها نسبت به لپ‌تاپ‌هاست.
مینی لپ‌تاپ‌ها که از قابلیت‌های فنی نه‌چندان بالایی برخوردار نیستند، برای کاربران مبتندی کامپیوتر یا افرادی که انتظار زیادی از لپ‌تاپ خود برای انجام امور ندارند مناسب هستند. در حقیقت، مینی لپ‌تاپ‌ها ابزارهایی سبک و کم حجم (یک کیلوگرم تا یک و نیم کیلوگرم) هستند که در ابتدا به‌عنوان مکمل لپ‌تاپ به بازار معرفی شدند. این دستگاه‌ها اکثرا به پردازنده‌های ضعیف و سیستم ‌عامل ویندوز هفت مجهزند، اما می‌توانند در تولید محتوا دخالت داده شوند. تجهیز به صفحه نمایش کوچک و کی‌بورد با کلیدهای نزدیک به هم و ناقص، طول عمر باتری کم (حدود ۲ تا ۳ ساعت) از نقاط ضعف این کالا در مقایسه با لپ‌تاپ است، اما در کل مینی‌لپ‌تاپ‌ها ابزاری مناسب هستند برای افرادی است که نیاز به یک کامپیوتر همراه کم حجم و سبک و ارزان دارند.
تبلت‌ها، ابزاری برای محتوا
فکرش را بکنید، اگر قصد داشته باشید حین تماشای برنامه مورد علاقه‌تان پای تلویزیون، گشت و گذاری در اینترنت داشته باشید به کمک چه وسیله‌ای می‌توانید به آسانی این کار را انجام دهید؟ شاید بگویید به وسیله نت‌بوک یا لپ‌تاپ بتوان به راحتی این کار را انجام داد، ولی این وسایل علاوه بر اینکه حجم و وزن بیشتری نسبت به تبلت‌ها دارند، با مشکل داغ شدن زود هنگام دستگاه و همچنین زمان شارژ اندک مواجه‌اند. به همین دلیل طول عمر بالای باتری تبلت یک ویژگی مطلوب برای کاربران این کالا به حساب می‌آید، چرا که یک تبلت به‌طور تقریبی حدود هشت ساعت شارژ نگه می‌دارد. نمونه‌هایی از تبلت نیز وجود دارند که به کی‌بورد متصل می‌شوند و عمر باتری آنها حدود ۱۶ ساعت است، حتی برخی از نمونه‌های تبلت یک روز کامل شارژ نگه می‌دارند.
یکی از تفاوت‌های مهم تبلت و نت‌بوک یا نوت‌بوک تفاوت در سیستم‌عامل تبلت و نت‌بوک است، چرا که نت‌بوک‌ها از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کنند، در حالی‌که تبلت‌ها اکثرا از سیستم‌عامل Android یا سیستم‌عامل خاص اپل بهره می‌برند. همچنین تبلت‌ها قابلیت نصب نرم‌افزارهای کاربردی فراوانی را دارند و مجهز به فروشگاهی هستند که می‌توانید برنامه‌های جانبی زیادی را از آن خریداری کنید و سطح کاربری دستگاه‌ را ارتقا دهید. در کل تبلت‌ها در واقع تعریفی جدید از یک رایانه هستند که قابلیت‌های کاربری راحت‌تری دارند. تجهیز تبلت‌ها به صفحه لمسی از مزایای دیگر این کالا به حساب می‌آید.
درکل حذف کی‌بورد، نوع باتری، سیستم خنک‌سازی و نبودن حافظه‌ فیزیکی برای ذخیره‌سازی باعث شده‌ است تبلت‌ها بسیار راحت‌تر، قابل حمل‌تر، سبک‌تر و آسان‌تر برای خواندن کتاب یا انجام برخی از کارهای روزمره شوند. به طور کلی، یک کاربر تبلت می‌تواند با تبلت خود کتاب بخواند، در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، فیلم تماشا کند، فایل‌های آفیس را باز و گیم بازی کند. از سوی دیگر، نت‌بوک برای تولیدکنندگان محتوا و حتی استفاده‌کنندگان محتوا ساخته شده است. می‌توان گفت تبلت‌ها اکثرا برای مدیران، سخنرانان، بازاریاب‌های محصولات، گیمرها و... مناسب است، در حالی‌که یک نت‌بوک به مراتب برای یک برنامه‌نویس مناسب‌تر از یک تبلت است.