چرا ارزش برند در محاسبات لحاظ نمی شود؟
*اصفهانیان مدیرعامل گراد: هزینه‌ها یی که برای برند گراد انجام شده است کمتر از 50 میلیارد تومان نیست، در حالیکه بانک‌ها به ارزش برند توجه نمی‌کنند و فقط با اعمال فشار، به تولید داخلی لطمه می زنند
بحران ناشی از اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران و قاچاق فراگیر انواع پوشاک فاقد کیفیت که صنعت پوشاک دوخته کشور را در آستانه نابودی قرار داده اکنون دامنگیر گرادآفرین به عنوان یکی از برندهای مطرح پوشاک مردانه کشور شده است. محسن اصفهانیان، مدیرعامل شرکت گرادآفرین در دیدار یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به انتقاد از وضعیت حاکم بر صنعت کشور به‌ویژه صنعت پوشاک دوخته پرداخت.
شرکت گرادآفرین فعالیت خود را در سال 1370 با هدف تامین بخشی از پوشاک مردانه مورد نیاز کشور آغاز کرد و در سال 1383 با احداث تاسیسات تولیدی مدرنی در شهرک صنعتی نصیرآباد در حوزه شهرستان رباط‌کریم به این شهرک انتقال یافت.
مجموعه جدید که در زمینی به مساحت ۴۸۰۰ مترمربع ایجاد شده با جذب ۷۰۰ نیرو توان تولید ۱۲۰ هزار دست کت‌وشلوار آماده در سال را دارد.
انتقال به نصیرآباد نقطه عطف فعالیت گراد بود که با توسعه فعالیت این شرکت و تبلیغات فراگیر موجب شد این نام به یکی از برندهای معتبر پوشاک مردانه در کشور تبدیل شود.
در حالی که نیاز کشور به کت‌وشلوار آماده حدود۷‌ میلیون دست برآورد می‌شود لیکن واردات گسترده انواع پوشاک آماده به کشور از جمله کت‌وشلوار حتی قبل از بروز مشکلات یکی دو سال اخیر تولیدکنندگان کت‌وشلوار وطنی را دچار مشکل کرده است.
پافشاری برخی نهادها و موسسات داخلی بر خرید کت‌وشلوار خارجی به جای تامین آن از تولیدکنندگان داخلی موجب شده است برندهای وطنی از بازار کت‌وشلوار سازمانی به حاشیه کشیده شوند.
ارزش برند
در تمام کشورهای پیشرفته دنیا برندها علاوه بر ماشین آلات و ملک و ... به ارزش برند خود تکیه می کنند که اغلب بیش از ماشین آلات و ملک و ... ارزش دارند.
در ایران متاسفانه به این عدد توجهی نمی شود. مثلاً وقتی شما به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات مراجعه می کنید فقط به سرمایه ثبت شده توجه می شود.
یا وقتی به دلایل بحران‌های اقتصادی یا نیاز به سرمایه گذاری جدید و اجرای برنامه‌های توسعه ای، مشکل در پرداخت بدهی‌ها ایجاد می شود، شبکه بانکی هیچ توجهی به ارزش برند نمی کند، در حالیکه به عنوان مثال "گراد" تاکنون بالغ بر 50 میلیارد تومان هزینه کرده است که امروز گراد به عنوان یک برند شناخته شود.
همچنین در بحث حمایت از تولید داخلی، سازمان‌های مربوطه هیچ توجهی به تفاوت برند‌ها از فروشگاه‌های تکی دوز یا تکی فروش (بوتیک) نمی کنند.
وقتی قیمت‌ها را بررسی می کنند، قیمت یک برند را با قیمت متوسط بورس آن کالا در بازار مقایسه می کنند.در حالیکه طبق پذیرفته شده ترین اصول بازاریابی، برندها علاوه بر قیمت تمام شده در بخش تولید، برای مشتریانشان ایجاد ارزش و تمایز و حتی احساس می نمایند. برندها خدمات پس از فروش و امتیازات و نظایر آن هم دارند که موارد اخیر متاسفانه لحاظ نمی شود.