وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس - ۵ اسفند ۸۶
مترجم: شادی آذری
پول نفت کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دامن فقرا نیز سرازیر شده است وقتی شیوخ مناطق نفت‌خیز به غرب روی آوردند، سرفصل اخبار جهان را به خود اختصاص دادند، به عنوان مثال به تازگی برخی از قطری‌ها در شراکتی با انگلیسی‌ها، بخشی از تیم چلسی لندن را به مبلغ ۹/۱میلیارد دلار خریدند. آنها حتی در خانه خودشان هم اخبار جهان را تحت تاثیر قرار دادند. امارات متحده عربی دو رکورد را در دل خود به ثبت رسانده است. ساخت بلندترین ساختمان جهان در دبی و یک موزه لوور جدید در ابوظبی. اما پول نفت اعراب، اگرچه با سر و صدای کمتر، تاثیری بیشتر در کشورهای فقیر خارج از حوزه خلیج‌فارس گذاشته است. طی شش سال اخیر، حدود ۷۰۰میلیارد دلار از این پادشاهی‌ها که شورای همکاری خلیج‌فارس یا جی‌سی‌سی را تشکیل می‌دهند، خارج شده است. این حکومت‌ها شامل عربستان سعودی که تاکنون ثروتمندترین آنها محسوب می‌شود، بحرین، کویت، قطر، عمان و امارات متحده عربی هستند. بخش اعظم پول این کشورها هنوز در آمریکا و اروپا خرج می‌شود. اما در شرایطی که روند بازگشت سرمایه از کشورهای ثروتمند کند می‌شود، جریان پول اعراب به بازارهایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند، سرازیر شده است.
یک مرکز تحقیقاتی در واشنگتن دی‌سی به نام موسسه مالی بین‌المللی، برآورد کرده است که آسیا و خاورمیانه 22درصد از سرمایه‌گذاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بین سال‌های 2002 تا 2006 را به خود جلب کرده است. این مرکز اعلام کرده است: «بخش اعظم بودجه جی‌سی‌سی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی مانده است. در این مناطق خصوصی‌سازی، آزادسازی و تمامیت ارضی سرعت گرفته است.
درست همانطور که گام‌های روزافزون اجرای پروژه‌ها بلندتر شده‌اند؛ اینگونه است که پول‌هایی که پیش از این از جهان عرب به سایر نقاط می‌رفت این روزها به این مناطق سوق‌داده می‌شود.» دارایی‌هایی که به تازگی سرمایه‌های اعراب را به خود جذب کرده‌اند طیف وسیعی را شامل می‌شود. از معادن آهن در موریتانی گرفته که در ماه نوامبر توسط شرکت قطر استیل به مبلغ ۳۷۵میلیون دلار خریداری شد تا خرید سهام یک پروژه توسعه شهری در جنوب مالزی توسط یک کنسرسیوم خلیج فارس که مبلغ ۲/۱میلیارد دلار را به خود اختصاص داد.
قرار است یک پروژه‌ پالایش نفت توسط عربستان سعودی با هزینه 3میلیارد دلار در چین، کره جنوبی و فیلیپین به اجرا گذاشته شود. طی سال‌های اخیر شرکت‌های مخابراتی خلیج فارس حداقل 20میلیارد‌ دلار از کسب و کارهای الجزایر و سنگاپور را به خود اختصاص دادند. پورتفولیوی سرمایه‌گذاری‌های خلیج‌فارس توانسته است بورس‌های قاهره، کازابلانکا و امان را که زمانی دچار رکود شده بودند، به فعالترین بورس‌های جهان تبدیل کند و آنها را از شوک‌های جهان در امان دارد. قیمت‌های ‌مسکن و نرخ‌ ارز در لبنان درگیر در جنگ ثابت مانده است و این علتی نداشته است جز اینکه دولتمردان کشورهای حوزه خلیج‌فارس پول نقد خود را در بانک مرکزی این کشور ذخیره کردند و سعودی‌هایی که گرسنه تفریحات هستند، املاک ساحلی رو‌به دریای این کشور را خریداری کرد‌ه‌اند.
به نظر می‌‌رسد پول نقد کشورهای حوزه خلیج‌فارس به تدریج چهره کشورهای فقیرتر منطقه آفریقا و خاورمیانه را تغییر می‌دهد.
برای شهروندان طبقه متوسط شهرهای قدیمی چون رباط و دمشق کتابچه‌های راهنمای املاک و مستغلاتی که زندگی‌هایی چون زندگی در دبی را نوید می‌دهد و برای شهروندان توسکانی و آندالوسیا خانه‌هایی چون خانه‌های زیبای دبی را به تصویر می‌کشد، زندگی چهره‌ای جذابتر و دلگرم‌کننده‌تر به خود گرفته است.