بوستان نهج‌البلاغه کامل شد - ۲۲ اردیبهشت ۹۲
گروه شهری- بوستان نهج البلاغه یکی از بوستان‌های غرب تهران است که روی رود دره فرحزاد واقع شده است. سه سال پیش بود که فاز نخست این بوستان با وسعتی بالغ بر 35 هکتار توسط شهردار تهران به بهره‌برداری رسید و اجرای فاز دوم آن در دستور کار قرار گرفت. فاز دوم این بوستان که آخرین مراحل اجرایی خود را نیز طی کرده است، امروز به بهره‌برداری می‌رسد. ساماندهی فار دوم رود دره فرحزاد که ادامه بوستان نهج البلاغه را شامل می‌شود، با بهره‌گیری از المان‌های نوین شهری و تفریحی انجام شده است. این فاز از بزرگراه همت آغاز شده و تا حکیم ادامه دارد. طول این پارک هزار و ۲۵۰ متر، عرض آن ۳۵۰ متر و عمق پارک ۶۰ متر است. فاز دوم بوستان مساحتی در حدود 65 هکتار دارد. فاز دوم بوستان نهج البلاغه پس از ساخت، به فاز نخست این بوستان ملحق می‌شود.
فاز ۲ بوستان نهج‌البلاغه با هدف پاک‌سازی و سالم‌سازی محیط، ایجاد فضای مناسب برای تامین آسایش و آرامش ساکنان محدوده طرح، بسترسازی جهت توسعه فضاهای خدماتی، ورزشی و فرهنگی و افزایش سرانه فضای سبز منطقه و ایجاد دید و منظر با توجه به دسترسی‌ها و جاذبه‌های محیط طبیعی سایت اجرایی شده است.
بزرگ‌ترین مرکز تفریحی شمال غرب تهران
با بهره‌برداری از فاز دوم پارک نهج‌البلاغه گستره طولی این بوستان حدفاصل فرحزاد تا بلوار مرزداران به‌طول تقریبی ۳ کیلومتر خواهد رسید که مجموعا یکصد هکتار مساحت را در برخواهد داشت. احداث این بوستان در مجموع در ۴ فاز پیش‌بینی شده که مطالعات اجرایی فازهای سوم و چهارم آن طی ماه‌های آتی خاتمه و عملیات اجرایی آن پس از آغاز بهره‌برداری از فاز دوم، آغاز خواهد شد. با اجرای فازهای بوستان نهج البلاغه، حد فاصل فرحزاد (از باغات و رستوران‌های شخصی) تا خیابان جلال آل احمد ، طول این پارک به ۶۵۰۰ متر و به مساحت ۲۰۰ هکتار خواهد رسید.پیمانکاران و مشاوران ساخت این بوستان قصد دارند با طراحی و ساخت پل معلق (هوایی عابر پیاده) به طول ۱۸۰ متر عرض، دو طرف بوستان را به هم متصل کنند تا شهروندان حاضر در بوستان ضمن گذر از این پل، تماشاگر بوستان در ارتفاع حداکثری از سطح زمین باشند.
باغ کوهپایه ای
به بوستان نهج‌البلاغه آمد
باغ کوهپایه ای و آبشار نیز از جمله طرح‌هایی است که در درون فاز دوم پیش‌بینی شده است. باغ کوهپایه ای با طراحی طبیعی و آبشاری به طول 700 متر بوده که فضاهایی چون رستوران و فضای تفرجی نیز در آن دیده شده است.
جاده تندرستی در فاز دوم بوستان
ساماندهی رود دره فرحزاد از سال 86 انجام شده است. این رود دره که به دلیل تغییر ساختار‌های شهر طی دهه‌های گذشته، تبدیل به فضایی برای انباشت آلودگی ها شده بود، بخشی از آن با افتتاح بوستان نهج البلاغه تبدیل به فضایی تفرجی شد و ادامه آن نیز در قالب فاز دوم رود دره فرحزاد به بهره‌برداری می‌رسد.
احداث جاده تندرستی و دوچرخه سواری در رود دره فرحزاد از دیگر اقدامات صورت گرفته است. در این زمینه ۸ باب خانه دوچرخه در رود دره فرحزاد ایجاد شده تا شهروندان به راحتی امکان استفاده دوچرخه را داشته باشند.
ایجاد بیش از 700 فضای پارک خودرو
برای دسترسی شهروندان به بوستان نهج‌البلاغه، مدیران امر تمهیدات ترافیکی خاصی پیش‌بینی کرده اند. برای فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه ۷۰۰ جای پارک در سه نقطه مختلف پیش‌بینی شده که ۱۵۰ جای پارک برای کسانی است که از سمت اتوبان حکیم به بوستان دسترسی پیدا می‌کنند.
همچنین علائم و تابلوهای ترافیکی در مسیرهای منتهی به بوستان نهج البلاغه نصب شده تا شهروندان مشکلی در هدایت مسیر نداشته باشند.
نصب مجموعه وسایل ورزشی و بدنسازی
فضاهای ویژه سلامتی و تندرستی در اماکن عمومی، مجموعه دستگاه‌های ورزشی و بدنسازی در فاز دوم ساماندهی شده است.
۲۲ دستگاه ورزشی در قالب مجموعه دستگاه‌های ورزشی و بدنسازی در فاز دوم ساماندهی رود دره فرحزاد نصب شده تا مورد استفاده عمومی شهروندان قرار گیرد. این مجموعه دارای استانداردهای ورزشی برای استفاده شهروندان است و به طور دوره ای، مورد بازدید استاندارد نیز قرار می‌گیرد. هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا با بهره‌برداری از فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه، گروه‌های ورزش همگانی از محله‌های مختلف منطقه برای ترویج ورزش همگانی میان شهروندان در رود دره فرحزاد حضور یابند.
ایجاد سیستم وایرلس خبررسانی و صوتی
سیستم وایرلس خبررسانی و صوتی در تمامی محدوده بوستان نهج البلاغه مستقر شده است و از لحاظ ایمنی، نصب ۳۳ دکل برای استفاده‌های صوتی و تصویری در نقاطی از قبیل تونل و محل‌های تجمع منظرگاه‌ها استفاده می‌شود.
در این سیستم از بلندگوهای 60 وات و
۱۰ وات استفاده خواهد شد و دوربین‌های گردان ۳۶۰ درجه افقی و ۱۲۰ درجه عمودی تغییر موضع می‌دهد. برق مورد نیاز از سیستم سولار تامین می‌شود. در ساماندهی رود دره فرحزاد تلاش شده است تا از انرژی‌های نو بهره‌گیری شده و شرایط برای استفاده کمتر از انرژی‌های جبران ناپذیر فراهم شود.
ایجاد مسیر ۷ کیلومتری دوچرخه
یک حلقه لوپ در بالای بوستان و یک حلقه لوپ در کف دره ویژه دوچرخه سواری ایجاد شده در حالی که در فاز اول این دو مسیر یکی است و جدایی ندارد. همچنین ۴ زمین بازی در فاز دوم ایجاد شده که دو تا از این زمین‌های بازی مدرن و مکانیکی است و بازی‌های طنابی در آن انجام می‌شود. احداث و بهره‌گیری از سرسره طبقاتی به منظور دسترسی شهروندان از تراس‌های بالا به تراس‌های پایین که علاوه بر تسریع در انتقال شهروندان به بخش پایین دستی بوستان، موجبات تفریح و سرگرمی آنان را فراهم خواهد کرد، همچنین اجرای کوچه باغ و باغ کوهپایه ای از جمله ویژگی‌های خاص این بوستان است که در احداث آن پیش‌بینی شده است. این در حالی است که از امکانات رفاهی و تفریحی درنظر گرفته شده در این بوستان می‌توان به ۱۴هزار متر مسیر پیاده‌روی، احداث مسجد، بوفه‌های مواد خوراکی، سالن مدیریت پارک و همچنین ۱۴۵آلاچیق در اندازه‌های مختلف در گوشه و کنار این بوستان ساخته شده تا شهروندان از آنها استفاده کنند، اشاره کرد. بازیکده، باغ کوهپایه، باغ راه، کافی شاپ و تونل ارتباطی بین فاز یک و ۲ از دیگر بخش‌های این بوستان هستند. گفتنی است، همزمان با اجرای فاز دوم عملیات تحکیم جداره‌ها نیز انجام شده است.