کودکان آینده ایدز نمی‌گیرند؟ - ۲۷ مهر ۹۱
مترجم: پریسا حبیبی
تا سال ۲۰۱۵ دیگر هیچ کودکی با ایدز متولد نمی‌شود
و هیچ مادری بر اثر این بیماری جان خود را از دست نمی‌دهد
جریان برنامه جهانی مبارزه با ایدز در سازمان ملل بر این باورند اگر این برنامه در سراسر دنیا به درستی به اجرا درآید تا سال ۲۰۱۵ دیگر هیچ کودکی با این بیماری به دنیا نخواهد آمد و مادران مبتلا به HIV زنده خواهند ماند.

طرح‌های اولیه و محوری برای اجرای این برنامه به شرح زیر است:
تمام زنان به ویژه زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به ایدز باید به آسانی به تجهیزات با کیفیت و سرویس‌های درمانی برای خود و فرزندانشان دسترسی داشته باشند.
باید به حقوق زنان مبتلا به ایدز احترام و خانواده و جوامع آنها با قدرت تمام به آنها این اطمینان را دهند که از آنها و فرزندانشان مراقبت می‌شود.
باید منابع انسانی و مالی داخلی و بین‌المللی به مقدار لازم در اختیار این افراد قرار گیرد و تصدیقی بر این موضوع باشد که این حمایت‌ها یک مسوولیت جهانی و مشترک بین جوامع مختلف است.
رهبران داخلی و جهانی باید برای حمایت از این فعالیت‌ها در جشنواره‌ها و مراسم بین‌المللی شرکت کنند و پاسخگوی تلاش‌ها و نتایج مثبت به دست آمده در این زمینه باشند.
این طرح، تمام کشورهای با درآمد پایین و متوسط را پوشش می‌دهد، اما تمرکز اصلی آن بر ۲۲ کشوری است که طبق تحقیقات، بالاترین آمار زنان باردار با HIV مثبت را دارا هستند. فعالیت‌ها و تحقیقات بین‌المللی در این زمینه نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به ایدز در این کشور‌ها نیازهای مبرم به این خدمات دارند. همچنین از دیگر برنامه‌های این طرح حمایت از کشورهایی است که ناقلان ویروس HIV در آنها کمتر است، ولی برای جلوگیری از شیوع آن در سطح وسیع، نیازمند خدمات و حمایت‌های بین‌المللی هستند.
آمار‌ها نشان می‌دهند در سال 2009 نزدیک به37000 کودک مبتلا به HIV در سرتاسر جهان به دنیا آمدند و حدود 42000 تا 60000 نفر از زنان باردار به دلیل HIV جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در کشورهایی با درآمد بالا، تعداد کودکان متولد شده با ایدز و مرگ مبتلایان این بیماری تقریبا صفر بوده است. این اجماع جهانی به دنبال آن است تا سال 2015، دیگر هیچ کودکی با این بیماری متولد نشود، هیچ کودکی والدین خود را به علت مبتلا بودن به این بیماری از دست ندهد و هیچ کودکی به علت عدم دسترسی به امکانات درمانی جان خود را از دست ندهد.
اهداف برنامه جهانی
هدف جهانی شماره 1: کاهش تعداد مبتلایان جدید به ایدز که نزدیک به 90 درصد آنها کودکانی هستند که با این ویروس متولد می‌شوند.
هدف جهانی شماره ۲: کاهش تعداد مرگ ومیر مبتلایان به ویروس ایدز که ۵۰ درصد آن را مادران تشکیل می‌دهند. بنابراین هدف اولیه این برنامه جهانی آن است تا در ابتدا از تولد کودکان مبتلا به ویروس HIV جلوگیری شود و در ادامه مادرانی که مبتلا به این بیماری هستند از خطر مرگ نجات یابند. این طرح با تمرکز بر مادرانی که ناقل این بیماری هستند، آنها را از ابتدای بارداری تا زمان به دنیا آمدن بچه تحت نظر دارد. این گروه از مادران و کودکان، قبل از بارداری و پس از پایان تغذیه با شیر مادر، نیاز به پیشگیری و درمان‌های ویژه دارند. این فعالیت‌ها نتایج مثبتی در پی داشته به‌طوری که کشورهای مورد نظر در طی دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در جلوگیری از مبتلاشدن افراد جدید به خصوص در بین کودکان داشته‌اند. از سال ۲۰۰۵ در اکثر کشورها، به سرعت تعداد زنانی که به سرویس‌های پیشگیری انتقال این ویروس و داروهای ضد ویروسی دست پیدا کردند، افزایش یافت. همچنین با حمایت‌های این برنامه جهانی از زنان باردار و دسترسی آنها به داروها و مراقبت‌های ویژه، کشورها توانستند به طور چشمگیری از انتقال ویروس HIV به فرزندان مادران ناقل این بیماری جلوگیری کنند. کشورهای فقیر تنها با اتخاذ سیاست‌های آموزشی برنامه تنظیم خانواده، توانستند در سال ۲۰۰۵ انتقال ویروس HIV از مادر به کودک را از ۸۰ درصد به ۵۳ درصد کاهش دهند. برخی از این کشورها که تعداد مبتلایان به ایدز در آنها زیاد است، شامل: بوتسوانا (کشوری در جنوب آفریقا)، نامیبیا، آفریقای جنوبی، سوایزلند هستند. همچنین کشورهای دیگری از جمله آرژانتین، برزیل، روسیه، تایلند و اوکراین که انتقال این ویروس در آنجا در حال گسترش است، تحت حمایت‌های این برنامه قرار دارند.
بنابراین با برنامه‌هایی فراگیر و حمایت‌های بین‌المللی و همچنین تحولات در تحقیقات و سیاست‌های درمانی متمرکز و ساده، می‌توان با این بیماری کشنده که سالانه باعث مرگ بسیاری از مردم در سرتاسر جهان می‌شود، مقابله کرد و با پیوستن به برنامه‌های جهانی، در سرعت بخشیدن به این هدف گام برداشت.