مارووینو:جوان های این کارگاه دیگر سنگ را می فهمند - ۹ آذر ۹۱
این روزها گالری آریا و شرکت سبا سنگ با دعوت از یک هنرمند نامدار ایتالیایی، لوکا مارووینو؛ کارگاه آموزشی مجسمه سازی با سنگ برگزار کرده‌اند.‌ در این دوره هنرمندان جوان و شناخته شده‌ای زیر نظر لوکا آموزش و تجربه کسب کردند و قرار است آثار آنها در باغ مجسمه ای در معرض دید عموم قرار گیرد. مارووینو در این باره می‌گوید:« تخصص من سنگ است و در همین زمینه در دانشگاه هنرهای زیبای ایتالیا مشغول به تدریس هستم. ایتالیا پایتخت مجسمه‌های سنگی است و کارارا پایتخت این هنر است. در ایتالیا به این صورت است اگرکسی مجسمه بخواهد به کارارا می آید و اگر کسی نقاشی بخواهد به میلان می رود و یا مجسمه برنزی بخواهد به شمال ایتالیا می رود. در کشور من شهرهای تخصصی برای هنر وجود دارد» برای او و به گفته اش بهترین روش برای بروز احساس‌های درونی و حتی انرژی مجسمه‌سازی است. و درباره هنرجویانش در کارگاه آموزشی نیز می‌گوید:«‌اینها مجسمه‌سازان جوانی هستند که خیلی معاصر کار می‌کنند. شور و اشتیاق زیادی نیز برای کار کردن دارند، اما مجسمه‌سازی با سنگ خیلی مشکل است و شاید این تجربه کارگاهی و آموزشی به درد آنها می‌خورد. الان آنها سنگ را می‌فهمند و پس از این است که می‌توانند، این تجربیات را ادامه دهند. »
آریا شکوهی اقبال، مدیر گالری آریا هم درباره این کارگاه می گوید:" کار آموزشی را سالهاست در موسسه آریا و ماه مهر دنبال می کنیم. بر روی آموزش مجسمه‌سازی نیز فعالیت های مختلفی کرده‌ایم. اما بحث مجسمه سازی با سنگ مقوله سختی است، به رغم آنکه اساسا پیچیده نیست. به لحاظ امکاناتی که لازم دارد کسی به دنبال آن نمی رود، به‌خصوص در بخش آموزش. مهندس بهرامی صاحب سباسنگ که از مجموعه داران با فرهنگ هستند؛ درباره تاسیس این کارخانه با من صحبت کردند و در واقع من شروع کردم به خیال پردازی که چگونه می توان در یک کارخانه سنگ بحث مجسمه سازی را مطرح و به شیوه آموزشی اجرا کرد. زیرا هستند کارخانه هایی که کار مجسمه سازی انجام می‌دهند، ولی مجسمه‌هایی تزئیینی و کپی. پس از چند روز این فضا را برای آموزش مناسب دیدم و قرار شد که یک باغ مجسمه سنگی در این مکان داشته باشیم و در دوره های مختلف بحث آموزش مجسمه‌سازی با سنگ را با معلم‌های مختلف در این مکان به پیش ببریم. به گفته او این باغ قرار است در موسسه سبا باشد .
امیر بهرامی،صاحب مجموعه سبا سنگ نیز درباره این کارگاه ادامه می دهد:« فقر عجیب حجم شهری که در تهران داریم انگیزه اصلی این همکاری شد. شاید یکی از متریال‌های مناسب در مجسمه سازی دنیا سنگ باشد، زیرا دوام و ماندگاری خوبی دارد. در دنیا نیز برای المانی‌های شهری از این مواد استفاده می‌شود. برای همین با بچه‌های جوان شروع کردیم تا با این سبک و متریال آشنا شوند و بتوانند این ماده را نیز رام کنند.»