مخاطب خاص و عام را تفکیک کنیم - ۱۸ آبان ۹۱
عضو هیاتمدیره انجمن مجسمهسازان بر این باور است مخاطبان خاص به دلیل آشنایی با جریانهای هنری، گالریگردی را جزو برنامههای زندگی خود قرار دادهاند و به همین دلیل باید مکانهایی برای مخاطبان عام در نظر گرفته شود که آثار مناسبی برایشان نمایش داده شده باشد و به این نحو آنها را به مطالعه جریانهای هنری ترغیب کرد. منصور آذری، عضو هیاتمدیره انجمن مجسمهسازان، درباره گالریگردی گفت: «برای دیدن آثار هنری، باید همواره به این نکته توجه داشت که برخی از آنها مناسب مخاطب عام و تعداد کمی از آثار مناسب مخاطب خاص هستند که اطلاعات بیشتری از جریانهای هنری دارند.
عضو هیاتمدیره انجمن مجسمهسازان بر این باور است مخاطبان خاص به دلیل آشنایی با جریانهای هنری، گالریگردی را جزو برنامههای زندگی خود قرار دادهاند و به همین دلیل باید مکانهایی برای مخاطبان عام در نظر گرفته شود که آثار مناسبی برایشان نمایش داده شده باشد و به این نحو آنها را به مطالعه جریانهای هنری ترغیب کرد. منصور آذری، عضو هیاتمدیره انجمن مجسمهسازان، درباره گالریگردی گفت: «برای دیدن آثار هنری، باید همواره به این نکته توجه داشت که برخی از آنها مناسب مخاطب عام و تعداد کمی از آثار مناسب مخاطب خاص هستند که اطلاعات بیشتری از جریانهای هنری دارند. البته ممکن است این قشر صرفا هنرمند نباشند یا کار هنری انجام ندهند، اما افراد فرهنگی مانند شاعران و نویسندگان هم در این جرگه قرار میگیرند و به واسطه آشنایی با جریانهای فرهنگی میتوانند به عمق اثر پی ببرند.»
او افزود: «با توجه به این مساله، لازم است گالریها و مکانهایی مانند خانه هنرمندان تاسیس شوند تا بتوانیم میان مخاطب عام و خاص تفکیک قائل شویم تا به این وسیله مخاطب عام به عنوان یک کار تفریحی وارد گالری شود و با دیدن آثار کنجکاو شود که اطلاعات بیشتری درباره هنرهای نو بهدست آورد، البته میتوان در میان این آثار، چند کار که معمولا مخاطبان خاص هم دارند در نمایشگاه نمایش داد تا بیننده با دیدن این آثار غیرمترقبه، سوالی در ذهنش ایجاد شود و به وادی هنر
وارد شود.» این مجسمهساز سپس به مخاطبان خاص اشاره کرد: «میتوان راهکارهایی نیز داشت که جوابگوی مخاطب خاص باشد؛ چراکه این مخاطبان معمولا گالریگردی را جز برنامههای زندگی خود قرار دادهاند و معمولا به بازدید نمایشگاهها میروند. پس میتوان نمایشگاهها یا گالریهای تخصصی برای آنها تاسیس کرد تا هنرمندانی هم که معمولا آثار خاصتری خلق میکنند کارهایشان را در این مکانها نمایش دهند و بتوانند از این راه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند.»آذری همچنین درباره نمایش آثار مجسمه در گالریها گفت: «درباره مجسمه باید به یک نکته اشاره کرد. متاسفانه، فضاهای نمایشگاهی ما بیشتر برای نقاشی و عکس در نظر گرفته شدهاند. هرچند مدیران گالریها تلاش زیادی میکنند، از طراحان داخلی بهره میبرند و هزینه زیادی هم برای این کار میپردازند، اما معمولا فضاهای نمایشگاهی مناسبی برای نمایش مجسمه نداریم، مثلا بیشتر گالریها، فضاهای بزرگ و بدون زاویه دارند، درحالیکه برای برخی از آثار حجمی به فرم خاصی از معماری و حتی فضای دایرهوار
نیاز دارند.»
او افزود: «با توجه به این مساله، لازم است گالریها و مکانهایی مانند خانه هنرمندان تاسیس شوند تا بتوانیم میان مخاطب عام و خاص تفکیک قائل شویم تا به این وسیله مخاطب عام به عنوان یک کار تفریحی وارد گالری شود و با دیدن آثار کنجکاو شود که اطلاعات بیشتری درباره هنرهای نو بهدست آورد، البته میتوان در میان این آثار، چند کار که معمولا مخاطبان خاص هم دارند در نمایشگاه نمایش داد تا بیننده با دیدن این آثار غیرمترقبه، سوالی در ذهنش ایجاد شود و به وادی هنر
وارد شود.» این مجسمهساز سپس به مخاطبان خاص اشاره کرد: «میتوان راهکارهایی نیز داشت که جوابگوی مخاطب خاص باشد؛ چراکه این مخاطبان معمولا گالریگردی را جز برنامههای زندگی خود قرار دادهاند و معمولا به بازدید نمایشگاهها میروند. پس میتوان نمایشگاهها یا گالریهای تخصصی برای آنها تاسیس کرد تا هنرمندانی هم که معمولا آثار خاصتری خلق میکنند کارهایشان را در این مکانها نمایش دهند و بتوانند از این راه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند.»آذری همچنین درباره نمایش آثار مجسمه در گالریها گفت: «درباره مجسمه باید به یک نکته اشاره کرد. متاسفانه، فضاهای نمایشگاهی ما بیشتر برای نقاشی و عکس در نظر گرفته شدهاند. هرچند مدیران گالریها تلاش زیادی میکنند، از طراحان داخلی بهره میبرند و هزینه زیادی هم برای این کار میپردازند، اما معمولا فضاهای نمایشگاهی مناسبی برای نمایش مجسمه نداریم، مثلا بیشتر گالریها، فضاهای بزرگ و بدون زاویه دارند، درحالیکه برای برخی از آثار حجمی به فرم خاصی از معماری و حتی فضای دایرهوار
نیاز دارند.»
ارسال نظر