تخم اعتماد بکاریم - ۲۶ بهمن ۹۱
یاسر میرزایی
دبیر گروه اندیشه
توصیه این است: «تخم اعتماد بکاریم.» چطور؟ آقای دکتر پسران، اقتصاددان برجسته ایرانی در مصاحبه‌ای که اواسط بهمن منتشر شد، گفته است مهم‌ترین اولویت اقتصاد ایران مهار تورم است. وقتی جزئیات سخن او را می‌خوانیم، می‌بینیم که مهار تورم به خاطر مطلوب دیگری است که همانا ایجاد اعتماد در میان مردم است.
اگر بازار را نهادی در جامعه تلقی کنیم، یکی از عوامل بی‌اعتمادی مردم به این نهاد، حضور تورم است. تورم، پیامی ترسناک برای یک جامعه دارد: دیگر به بازار نمی‌توان اعتماد کرد؛ تورم، آن‌ هم از جنس دائما در حال نوسانش، مهم‌ترین ویژگی بازار یعنی قابل‌پیش‌بینی بودن قیمت‌ها را زیر سؤال می‌برد؛ وقتی بازار نتواند قیمت‌ها را به مشتری گزارش دهد، مشتری هیچ دلیلی برای ادامه‌ ارتباط با بازار نخواهد دید.
دکتر پسران دو توصیه مهم به دولت ایران دارد که محور هر دو ایجاد اعتماد اجتماعی-اقتصادی است. دولت در تولید دخالت نکند؛ چرا؟ چون دخالت دولت در تولید، قیمت‌های واقعی را به هم می‌ریزد و کدام جامعه‌ای است که بتواند به چیزی غیرواقعی اعتماد کند؟
دولت در بازار ارز دخالت بکند؛ چرا؟ چون بازار ارز در کشوری چون ایران مستعد نوسان و ایجاد بی‌اعتمادی است؛ چطور؟ این‌طور که صندوق ذخیره‌ ارزی تشکیل دهد. صندوق ذخیره ارزی به مثابه مخزن آب می‌ماند؛ وقتی اوضاع خوب است، پرش می‌کنیم و وقتی اوضاع بد است، از آن مصرف می‌کنیم. این یعنی تضمین یک آهنگ ثابت مصرف! این یعنی قابل پیش‌بینی‌ بودن. این یعنی تزریق اعتماد به جامعه