سامانه‌ای بنام ۱۲۴ - ۲ آذر ۹۱
سامانه 124. این سامانه هر چند قبل از ادغام وزارت صنعت و معدن وبازرگانی نیز به عنوان مرجع رسمی اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات در کشور شناخته می شد اما بعد از ادغام دو وزارتخانه و شور و هیجان حمایت از مصرف کنندگان کالاهای تولیدی بخصوص خودرو ، به عنوان مرجعی برای تعیین قیمت های واقعی و رسمی از سوی مصرف کنندگان خودرو شناخته شد.

با افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری این سامانه کار خود را به درستی انجام داد و بسیاری از خریداران خودرو هنگام مراجعه به نمایندگی ها ، با اطلاعات کافی و وافی دست به خرید خودرو می زدند.حال آنکه با کاهش عرضه خودرو از یک سو و افزایش ۱۸ تا ۲۴ درصدی قیمت ها در مهرماه ، اوضاع کمی متفاوت شد بطوریکه اخبار رسمی افزایش قیمت ها را در وهله اول رسانه ها منتشر کردند سپس نمایندگی ها قیمت های جدید را پشت شیشه های خود نصب کردند و دست آخر سامانه ۱۲۴ اقدام به درج قیمت های جدید کرد.
تاخیر در انتشار قیمت های جدید را برخی از مصرف کنندگان اینگونه تعبیر کردند که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان که متولی سایت مذکور است، به نوعی علاقمند به انتشار افزایش قیمتها نیست و ترجیح می دهد که خریداران ، قیمت های جدید را از زبان نمایندگی ها بشنوند تا از سامانه 124.در هر شکل سایت مذکور بعد از گذشت یک هفته از تصویب قیمت های جدید که در مهرماه اعلام شد اقدام به تغییر قیمت های قبلی کرد، این در حالی است که بازار خودرو پس از تعیین قیمت های جدید به گونه ای نبود که خریداران را مجبور به تطابق قیمت ها با سامانه 124 بکند ، چرا که آن ها تنها کلمه ای که از نمایندگی ها می شنیدند این بود "خودرویی موجود نیست". هر چند در برخی نمایندگی ها خودروهای مورد نظر مصرف کنندگان موجود بود اما این خودروها با قیمت های بالاتری نسبت به نرخ تعیین شده به فروش می رسید چرا که عنوان می شد این خودروها امانی است.
اما بشنوید از مسوولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان که به خریداران خودرو توصیه جدی می کنند که هنگام خرید خودروهای داخلی و خارجی قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان را با نرخ‌های رسمی درج شده بر روی سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۴ تطابق دهند.
در این زمینه رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چندی پیش تاکید کرد که نرخ‌های درج شده بر روی سامانه 124 قیمت فروش خودرو به مصرف‌کننده بوده و هرگونه اضافه دریافتی نسبت به آن تخلف محسوب می‌شود.
سیدجواد تقوی حتی در پاسخ به این که برخی از نمایندگی‌های فروش خودروهای داخلی و خارجی قیمت‌های مختلفی را برای فروش خودرو پیشنهاد می‌کنند، عنوان کرده که نرخ تمام خودروهای داخلی و وارداتی بر روی سامانه اطلاع‌رسانی (www.۱۲۴.ir) درج شده و هرگونه مغایرت از آن تخلف محسوب می‌شود.رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این که آیا قیمت‌های سامانه ۱۲۴ قیمت نهایی مصرف‌کننده بوده و یا آن که هزینه‌هایی چون مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و غیره به آن‌ اضافه می‌شود، تاکید کرد: نرخ‌های درج شده برروی سامانه ۱۲۴ قیمت فروش خودرو به مصرف‌کننده بوده و تمام هزینه‌های یاد شده در دل این قیمت دیده شده است بنابراین هرگونه اضافه دریافتی نسبت به این قیمت‌ها با هر عنوانی که صورت گیرد، تخلف است.
وارد کنندگان متخلف
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان میان مسئولان دولتی و رسانه‌ها مبنی بر استفاده خودروهای وارداتی از ارز مرجع، طی هفته جاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدیدی را برای انواع خودروهای وارداتی مصوب کرد که مبنای قیمت‌گذاری آنها، استفاده این خودروها از ارز مرجع بود. هر چند دولتی ها با طرح این موضوع که دریافت ارز مرجع از سوی وارد کنندگان مربوط به قبل از اولویت بندی ارزی بوده اما برخی اسناد و مدارک نشان دهنده آن بود که وارد کنندگانی در این بین با استفاده از ارز دولتی خودرو وارد کردند اما خودروهای مذکور را با ارز آزاد به فروش رسانده اند.این قیمت‌گذاری ها از سوی برخی نمایندگی در شرایطی اعمال شد که دولت همواره منکر ارایه ارز به واردات کالاهای لوکس به ویژه خودرو بوده است .
حال در شرایطی که طی هفته جاری سازمان حمایت اقدام به انتشار قیمت برخی از خودروهایی که با نرخ رسمی وارد کشور شدند، کرد که این قیمتها روز بعد بار دیگر از سوی سامانه 124 تغییر کرد .سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این بین تنها به انتشار خودروهای مربوط به دو برند موجود در کشور پرداخت.