مینو قاسمی
می‌گویند خوراکی محبوب تابستان است، می‌گویند تجارتش می‌تواند از موفق‌ترین و پولساز‌ترین تجارت‌های جهان باشد.

خوراکی خوشمزه‌ای که کمتر کسی در فهرست علاقه‌مندی‌هایش از آن یاد نمی‌کند و گرمای تموز را می‌تواند برای لحظاتی هیجان‌انگیز کند. بستنی به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و هیجان‌انگیزترین خوراکی‌های جهان تاریخچه جذابی دارد. در تمام سال‌های اخیر تولیدات محصولات خنک سعی می‌کند نوآوری‌های جدید در تهیه این خوراکی پرطرفدار داشته باشد، حتی در همین ایران خودمان حتی بستنی فلفلی هم تولید کرده‌اند. بستنی چه سنتی باشد، چه فرنگی، محبوب است و خنکی‌اش می‌تواند لحظاتی یادآور خنکای بهار باشد.

تاریخچه بستی
احتمالا آب میوه سردشده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین را که از ۳۰۰۰ سال پیش شناخته شده می‌توان اولین بستنی‌ها دانست و طبق اطلاعات موجود، رومی‌های قدیم از برف کوه‌ها برای سرد کردن آب میوه استفاده می‌کرده‌اند. از آن تاریخ تا قرن هجدهم میلادی، مدارک زیادی در دست نیست، تا اینکه مارکوپولو سیاح مشهور ونیزی در بازگشت از سفر مشهورش به آسیا اطلاعاتی در زمینه ساخت شیرینی از شیر منجمد(احتمالا نوعی بستنی میوه‌ای امروزی) را همراه خود از چین آورد.
این روش در ونیز مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سرتاسر ایتالیا گسترش یافت. به‌تدریج کشورهای دیگر اروپایی نیز از این روش برای تهیه بستنی استفاده کردند.
در ایران، بستنی ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان «بستنی زعفرانی» تهیه می‌شد. این بستنی درون ظرفی (بشکه‌ای) دو جداره درست می‌شد؛ به این صورت که درون جدار داخلی شیر، خامه، شکر، ثعلب و زعفران و در جدار بیرونی یخ و نمک ریخته می‌شد؛ سپس بشکه را مرتبا تکان می‌دادند تا بستنی تهیه شود، اما امروزه این صنعت توسعه فراوان یافته و تقریبا در تمام شهرهای ایران به صورت صنعتی تهیه و مصرف می‌گردد.
بستنی در ایران
تهیه بستنی در ایران متداول نبود و در قرن نوزدهم از اروپا به ایران انتقال یافت و متداول شد. در حقیقت از سفر سوم ناصرالدین‌شاه به اروپا، پلومبیر نام محلی ییلاقی در فرانسه است که بستنی خوشمزه‌ای در آنجا تهیه می‌شد و نام پلومبیر یعنی نوعی بستنی که با مخلفاتی همراه است از این شهر منشاء گرفته است.
می‌گویند در سال آخر سلطنت ناصرالدین‌شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی فروش بعدی تهران یعنی ممدریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌کرد که در تهران مردم استقبال زیادی از آن کردند. این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمک را در بشکه‌ای ریخته داخل بشکه را شیر می‌ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تکان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می‌کردند. بستنی فروشی‌های دوره‌گرد به‌زودی در تهران پیدا شدند که بستنی را در همان محفظه‌ها می‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه می‌کردند. بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی فروشی او در جنوب شهر بود و در بهار و تابستان غلغله‌ای در دکان دو نبش او که سه نبش و چهارنبش هم شد بر پا می‌شد او تا حدود سال‌های ۱۳۳۵-۱۳۳۴ زنده بود. بستنی خامه‌ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه‌دار و کش‌آمدنی، کاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری که روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می‌رفت. از آنجایی که در ابتدا بستنی در ظروف غیربهداشتی برای خریداران سرو می‌شد، دوره‌گردان اقدام به قرار دادن بستنی لای دو تکه نان به نام «نان حصیری» کردند. با این کار بسیاری از خریداران که تا آن زمان تمایل به خوردن بستنی داشتند اقدام به خرید آن نمودند. از آن پس طرفداران بستنی در ایران دو چندان شد. بستنی نانی در ایران سال‌ها ذائقه‌ها را به سوی خود جلب می‌کرد، اما موج دوم تمایل ایرانیان به بستنی در زمان مظفرالدین‌شاه به راه افتاد. در آن زمان فردی به نام« اکبر مشهدی» با ممد بستنی آشنا شد و در ۱۹ سالگی از طریق نزدیکان او به دربار مظفرالدین‌شاه راه یافت.


سال‌ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینکه در حدود سال ۱۳۲۹ بستنی ماشینی کالیفرنیا به بازار آمد و ذائقه‌ها بدان عادت کرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد رنگ نیز شهرت یافت. دیگر بستی فروش مشهوری که شهرتش حتی به شهرهایی مانند لس‌آنجلس و پاریس هم رسیده است اکبر مشدی است.
نام واقعی این شخص اکبر مشهدی ملایری بود. وی در ابتدا شکر و چای را شمال می‌برد و از آنجا هیزم به تهران می‌آورد. هنگامی که وی ۲۰ ساله بود که با ممد ریش آشنا شد و از طریق آشنایان وی توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدین شاه راه پیدا کند و تا آخر دوره قاجاریه در دربار بستنی سرو می‌کرد.
بعد از انقراض سلسله قاجاریه، رضا شاه تمامی کارکنان و خدمه دربار ازجمله اکبر مشهدی ملایری را از دربار اخراج کرد. اکبر مشهدی ملایری بعد از این واقعه با پولی که در مدت خدمت در دربار جمع کرده بود توانست مغازه بستنی‌فروشی خود را در حوالی میدان راه آهن با نام بستنی فروشی اکبر مشدی افتتاح کند.
وی معتقد بود که بستنی‌های ایرانی باید کاملا با بستنی‌های خارجی فرق داشته باشد و ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند تا در بستنی‌هایشان خامه، گلاب و زعفران بیشتر از نگهدارنده‌های دیگر باشد.
آن زمان هنوز یخچال ساخته نشده بود و وی مجبور بود برای تهیه یخ از یخچال‌های طبیعی راه‌های طولانی تا کوه‌های شمال شهر را طی کند. گاه تا عمق ۶۰ متری در دل یخچال‌های طبیعی پایین برود تا ذره‌ای یخ به دست بیاورد.
به‌زودی شهرت وی به قدری زیاد شد که رجال مملکتی و سفرای خارجی مقیم تهران نیز به مشتریان پرو پا قرص اکبر مشدی تبدیل شدند. نقل است که فخرالدوله مادر دکتر امینی (نخست وزیر وقت) از اکبر مشدی خواسته بود تا با هزینه وی به فرانسه سفر کند و برای مهمانان وی بستنی سرو کند.
اکبر مشدی در ۹۲ سالگی بر اثر عارضه کلیوی فوت کرد. خبر فوت وی حتی در روزنامه‌های عراق و پاکستان هم انعکاس یافته بود. یکی از دیپلمات‌های پاکستانی مقاله‌ای را برای بزرگداشت اکبر مشدی در روزنامه نوشت. با گذشت سال‌ها و افزایش شهرنشینی و بالا رفتن مشتریان بستنی، بستنی به تدریج به صورت لیوان کاغذی عرضه شد، اما بستنی‌فروشان سنتی از این کار خودداری کردند و می‌کنند. بستنی بلوط که انواع رنگ‌ها را در بستنی توت و شاه توت و قهوه و کاکائو و پرتقال و لیمو و آناناس و موز و... عرضه می‌داشت زمانی بازار بسیار پررونقی داشت.
اکنون انواع بستنی‌ها در ایران عرضه می‌شود و البته بستنی‌های تهیه‌شده در کارخانه‌های معروف که پس از تولید در کامیون مجهز به سردخانه به فروشگاه‌ها انتقال یافته و در یخچال فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد، فروش بسیار گسترده‌تری دارد.


پیشنهادهای ما برای بستنی خورهای تهرانی
سن مارکو روبه روی پارک قیطریه
سن مارکو برای هر سلیقه‌ای بستنی خاصی دارد. چند نوع بستنی شکلاتی، بستنی پنیر، ماست، موهیتو، ‌هایپ و… این بسته به سلیقه شماست، اما یک بستنی ویژه به اسم سن مارکو بیشترین طرفدار را در این بستنی‌فروشی زیبا دارد. سن مارکو صبح به صبح بستنی‌ها را با مواد طبیعی و بدون اسانس، درست می‌کند و درون ظرف می‌گذارد. سن مارکو جزو معدود بستنی‌فروشی‌هایی است که جای نشستن دارد.
از هر بستنی‌ای که خواستید، یک قاشق تست می‌توانید از فروشنده درخواست کنید. این کار هیچ ایرادی ندارد و البته لذت‌بخش هم هست. با خیال راحت می‌توانید طعم مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید، لم بدهید و بستنی‌تان را میل کنید.
لادن/خیابان ولیعصر نرسیده به میدان تجریش
بستنی های میوه ای‌ لادن، پرطرفدارترین اند. ما به شما خوردن بستنی پسته‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. اولین بستنی‌فروشی که در ایران بستنی میوه‌ای را رو کرد بستنی لادن است. خیلی‌ها از قدیم مشتری ثابت این بستنی فروشی بوده‌اند. نام لادن، برای خیلی‌ها یادآور طعم شیرین، بستنی و شیرینی است. بستنی لادن با ژله و خامه و نان، سبکی است که لادنی‌ها، سال‌ها با آن پیش رفته‌اند.
به جز بستنی میوه‌ای، انواع مخلوط‌های برلیان، مثل‌ بستنی انبه، بسیار پرطرفدار است. بستنی برلیان یکی از پرطرفدارترین بستنی فروشی‌های منطقه غرب است. بستنی‌فروشی علت استقبال مردم را تازه بودن مواد آبمیوه‌ها و بستنی بودن نشان می‌دادند. جمعه بعدازظهر بهترین زمانی است که می‌توانید سری به این بستنی فروشی بزنید و یکی از ده‌ها بستنی را انتخاب کنید.
اکبرمشتی
از طرف خیابان ری که بخواهی وارد بازارچه نایب‌السلطنه شوی، به یک بستنی‌فروشی پُرمشتری بر می‌خوری که در حقیقت محل سابق بستنی اکبر مشتی یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بستنی فروشی‌های تهران است و شهرت و آوازه آن حتی در خارج از ایران و به پیر و جوان رسیده است.
اکبر مشتی نخستین ایرانی بود که به تجارت بستنی روی آورد و نام اصلی او اکبر مشهدی ملایری بود و پس از درگذشت وی، این بستنی فروشی قدیمی با همت شاگرد اکبر مشتی به کار خود ادامه داد و هنوز بسیاری از مردم تهران و ایران، این بستنی‌فروشی را به نام اکبرمشتی می‌شناسند و روزی نیست که خانواده‌ها از اقصی نقاط تهران برای خرید بستنی به این محل مراجعه نکنند.
بسکین رابینز
چندسالی است که این بستنی وارد ایران شده و توانسته بازار خودش را هم ایجاد کند و طرفدارانی را هم برای خودش دست و پا کند. یکی از شعبات این بستنی در ایران است. شعبه میرداماد بسکین رابینز یکی از شلوغ‌ترین شعبه‌هایش محسوب می‌شود. وقتی وارد این شعبه می‌شوید، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند رنگ‌های بامزه بستنی‌هاست. رنگ‌هایی که شاید تا قبل از آن برای بستنی ندیده باشید. سبز، آبی، قرمز، قهوه‌ای پررنگ و. . . حالا نوبت این است که هرکدام از رنگ‌ها که بیشتر به نظر عجیب می‌آید یک قاشق کوچک تست کنید. اسم‌های بستنی‌ها هم عجیب‌تر از رنگ‌هاست. اسم‌هایی که شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد، با رنگ‌های متفاوت این بستنی‌ها را بیش از پیش پر رمز و راز کرده و ذهن حس چشایی را ترغیب به لذت بردن می‌کند. دکور داخلی فروشگاه هم یکی از جذابیت‌ها برای جلب مشتری است. دکور مدرن و بسیار ساده می‌تواند چشم رهگذران را طوری بنوازد که فرد را وارد مغازه کند و بعد از آن دیگر نوبت رنگ‌ها و مزه‌های عجیب و غریب است که مشتری را سرگرم کنند.


امیرچاکلت
امیرچاکلت که این روزها به امیرشکلات تغییر نام داده یک برند کاملا داخلی است. امیر ناهید این برند را راه‌اندازی کرده و بعد از چندسال هم توانسته چندین شعبه در تهران و شهرهای دیگر راه‌اندازی کند و موفقیت‌های زیادی هم کسب کند. امیرچاکلت در بلوار اندرزگو و فرمانیه تهران یکی از شلوغ‌ترین شعب این مجموعه را دارا است.
امیرچاکلت بیشتر به خاطر نوشیدنی‌هایش معروف است، ولی نمی‌توان بستنی‌های متفاوتش را نادیده گرفت. وقتی وارد امیرچاکلت فرمانیه می‌شوید با یک مغازه شیک و مدرن مواجه می‌شوید، با یک عالمه لوازم تزئینی و بامزه. یخچال بستنی‌هایش رنگارنگ است و فرصت چشیدن آنها را با یک قاشق کوچک به مشتری می‌دهند تا بهتر بتواند به ذائقه‌اش احترام بگذارد و آنچه را بیشتر می‌پسندد انتخاب کند. از عروسک و ماگ گرفته تا آویز گوشی موبایل را هم در فروشگاه این مغازه می‌توانید پیدا کنید و هنگام بستنی خوردن بهترین فرصت برای دیدن و لذت بردن و گاهی خرید کردن از این لوازم است. بستنی‌های شکلاتی و تمشکی امیرچاکلت را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مزه خوبی را برای دقایقتان هدیه کنیم.
بستنی منصور
بستنی منصور یک فروشگاه بستنی سنتی است. در ملاصدرا یک مغازه کوچک با محیطی تمیز، اما دکوری کاملا عادی توانسته مشتری‌های زیادی داشته باشد و برای خود اسم و رسمی به هم بزند. این مغازه بستنی سنتی می‌فروشد و در این مغازه خبری از بستنی‌های رنگارنگ نیست، اما بستنی سنتی با آن خامه سنتی خوشمزه که به نظر دست‌ساز است توانسته مشتری‌های زیادی را برای این فروشگاه بیاورد. در این روزها که مردم بیشتر سمت خوردنی‌های جدید و مکان‌های مدرن کشیده می‌شوند. بستنی منصور نشان داده که اگر بستنی سنتی با طعم خوب و به‌یادماندنی درست کنند، مردم به سمت آن سرازیر می‌شوند و دلشان برای همان بستنی سنتی پرخامه پر می‌کشد و تا ملاصدرا می‌روند تا یک دل سیر بستنی بخورند.
بستنی ناصر
بستنی ناصر هم یکی از بستنی سنتی‌هایی است که بعد از تاسیس بستنی منصور و دیدن موفقیت آن به راه افتاد، یک مغازه بزرگ در میدان نوبنیاد تهران با محیطی کاملا ساده و بدون هیچ تزیین خاصی پذیرای مشتریانی است که فضای مدرن را رها می‌کنند و به سمت اماکن سنتی می‌روند. بستنی‌های زعفرانی و فالوده از پرطرفدارترین محصولات این مغازه است. فضای داخل مغازه برای نشستن مشتریان پشت میزها فراهم شده است. این بستنی‌فروشی یکی از پیشنهادهای ما برای تفریحات شهری تابستانی است.
بستنی میوه‌ای
نزدیک کاخ نیاوران یک بستنی‌فروشی معروف دیگر هم وجود دارد که به خاطر بستنی قیفی‌های میوه‌ای خود بسیار معروف شده است. بستنی قیفی میوه‌ای با طعم‌های متفاوت و رنگ‌هایی جذاب توجه مشتریان را به خودش جلب می‌کند.
دو رنگ متضاد برای دو طعم متفاوت می‌تواند تجربه خوبی برای چشیدن باشد. صف طولانی جلوی این مغازه نشان می‌دهد که این طعم‌های متضاد در کنار هم به‌یادماندنی می‌شوند. کنار مغازه فضایی باز وجود دارد که می‌تواند فضای نشستن را برای مشتریان ایجاد کند.
بستنی دراز
اگر پارک ملت را برای گردش و ورزش انتخاب کرده باشید، حتما سری هم به بستنی‌فروشی‌های روبه‌روی پارک ملت بزنید. در این مغازه‌ها خبری از جای نشستن و لوازم تزئینی نیست، اینها فقط همان دستگاه‌های بستنی‌ساز دوران کودکی‌مان را دارند و با آنها بستنی دو رنگ و درازی را تولید می‌کنند که طرفداران زیادی هم دارد.