خدمات پس از فروش، بدون قطعه - ۲۷ مهر ۹۱
یکی از دغدغه‌های خرید خودرو خدمات پس از فروش است و این خدمات همیشه در خرید یک خودرو و انتخاب مشتری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است. بر این اساس دو شرکت خودروساز بزرگ در این بخش با توجه به داشتن تعداد زیاد عاملین مجاز و البته فراوانی لوازم یدکی موفق‌تر از دیگر خودروساز‌ها عمل کرده و سهم زیادی از فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر داستان به گونه دیگری است، نمایندگی‌های مجاز هم دیگر به داد دارندگان خودرو نمی‌رسند؛ چراکه کمبود قطعات یدکی آنها را نیز با مشکل مواجه ساخته است. چندی پیش شاهد این بودیم که یک خودرو برای تعویض لنت و دسته موتور یک هفته در نمایندگی ماند و در نهایت صاحب آن دست به دامان بازار قطعه فروشان شد.
افزایش قیمت دلار و همچنین تحریم‌ها سبب شده تا قطعات یدکی نیز در بازار نایاب شوند. برای خرید خودرو دیگر نمی‌توان بر روی خدمات پس از فروش حساب باز کرد؛ چراکه خدمات پس از فروش بدون داشتن قطعه معنایی ندارد. خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در نمایندگی‌ها بیشترین کمبود را حس می‌کنند، البته از خودروهای گران قیمتی همچون گرند ویتارا و کیزاشی هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. این مشکلات تنها به خریداران خودروهای شرکت ایران خودرو ختم نشده و خریداران محصولات پارس خودرو نیز در تامین قطعات یدکی خود به خصوص نیسان مورانو و نیسان تینا با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرکت وضعیت ماکسیما بهتر از دیگر محصولات است.
به هر حال این خودرو‌ها تازه وارد هستند و بخش عمده قطعات آنها از دیگر کشور‌ها وارد ایران می‌شوند، اما چرا خودروهای داخلی با چنین مشکلاتی مواجه‌اند، خودروهایی که بیشتر قطعات آنها را قطعه‌سازان ایرانی تامین می‌کنند.
قطعه‌‌سازان هم در این بازار با مشکلات زیادی رو به رو هستند، از این رو حتی برخی از آنها نیروهای خودرو را تعدیل کرده و با توجه به بدهی‌های بالای خودروسازان به آنها توان تولید ندارند که البته در این میان مشکلات وارد کردن مواد اولیه را نیز باید مزید بر علت دانست.
نوسانات قیمت ارز و همچنین تخصیص ندادن ارز دولتی به قطعه‌سازان نیز به مشکلا ت دامن زده است که البته همه این مشکلات دست به دست هم داده‌اند تا دارندگان خودرو بیشتر از همیشه نگران خدمات پس از فروش خودروهایشان باشند.
راه‌های تامین قطعه
دارندگان خودرو با مراجعه به نمایندگی‌ها ممکن است ناکام از تعمیر خودروی خود باشند و به دنبال تهیه لوازم یدکی از یک نمایندگی به نمایندگی دیگر بروند، اما راه‌حل دیگری نیز وجود دارد؛ خیابان ملت که به چراغ برق معروف است می‌تواند راه‌حل خوبی برای تهیه قطعات باشد، هر چند که در آنجا نیز مشکلات زیاد است و همانند گذشته لوازم یدکی فراوان نیست اما به هر حال می‌توان روی فروشگاه‌های لوازم یدکی این خیابان حساب باز کرد، جایی که می‌توان لوازم یدکی انواع خودروهای قدیمی و جدید را یافت.
در خیابان ملت تهیه لوازم مصرفی خودرو چندان کار دشواری نیست و بیشترین کمبود در قطعات بدنه خودرو‌ها حس می‌شود، خیابانی که در آن لوازم یدکی با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود، به عنوان مثال لنت خودروی پژو ۲۰۶ را می‌توان از ۲۰تا ۷۰هزار تومان خریداری کرد؛ چراکه لنت‌ها در مارک‌های مختلف و البته از کشورهای مختلفی وارد بازار می‌شوند و بسته به کیفیت، قیمت‌گذاری شده‌اند که حق انتخاب برای مشتری بالاتر می‌رود، این در حالی است که در حال حاضر یافتن لنت یا دیگر قطعات با کیفیت نیز مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است؛ چراکه در همه فروشگاه‌ها عرضه نمی‌شود.
در این منطقه می‌توان لاستیک، پیچ و مهره و تمامی لوازم اصلی و جانبی یک خودرو را در انواع مختلف تهیه کرد، اما ممکن است در این منطقه نتوانید قطعه مورد نظر خودرو را خریداری کنید یا با قیمت‌های بالایی مواجه شوید، نگران نباشید راه‌حل سومی هم وجود دارد، می‌توانید به میدان شوش بروید جایی که می‌توان در آن انواع لوازم یدکی را یافت، اما لوازم یدکی استوک یا کارکرده به این صورت که از روی یک خودرو باز شده‌اند و می‌توان آنها را به صورت دسته دوم خریداری کرد؛ در گذشته قیمت این لوازم بسیار کمتر از نمونه‌های نو بود، اما در حال حاضر قیمت آنها هم بالا رفته است. در این بازار که به اوراق‌چی‌ها هم معروف است که قسمت‌های سالم مانده از روی خودرو باز می‌شود و برای استفاده دوباره به فروش می‌رسد.
ممکن است این سوال پیش آید که چطور می‌توان از سلامت آن اطمینان حاصل کرد؟ نگران نباشید؛ چراکه می‌توانید سلامت آن را تست کنید این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برخی از این قطعات به صورت استوک وارد کشور شده‌اند و از کیفیت بالایی نیز برخوردارند؛ گاه مشاهده شده که حتی قیمت برخی از آنها با نمونه‌های نو برابری می‌کند به هر حال در این بازار نامناسب قطعه، می‌توان از این دو محل برای تامین لوازم یدکی خودرو بهره برد.