شرکت فولاد آذربایجان رکورد تولید ثبت می‌کند<br>
سوابق مدیر عامل
مهندس فتح‌اله طیبی مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان از ابتدای سال ۱۳۸۶ در این شرکت شروع به فعالیت کرده است.

وی فارغ‌‌التحصیل رشته مدیریت‌ بازرگانی بوده و کارشناسی ارشد را نیز در رشته حقوق به پایان رسانده است. وی قبل از حضور در فولاد آذربایجان به مدت 4سال و اندی در شرکت گل‌گهر در سمت معاونت مدیرعامل و مدیرعامل این شرکت فعالیت داشته که قبل از آن نیز در سمت دبیری در شورای عالی فولاد و رییس کمیسیون معاملات شرکت ملی فولاد ایران مشغول به فعالیت بوده است. وی متولد 1344 در شهر بهبهان است.
فولاد آذربایجان(میانه) در ماه اخیر رکورد تولید فولاد ماهانه خود را شکست و همچنین مطلع شدیم این کارخانه قصد دارد، رکورد جدیدی را در روند تولید خود ثبت کند به همین دلیل بهانه‌ای برای گپ و گفت‌وگوی بیشتر با مهندس فتح‌اله طیبی مدیرعامل فولاد آذربایجان پیدا کردیم.
جناب آقای مهندس طیبی توضیحاتی در مورد تنوع تولید محصولات فولاد آذربایجان بفرمایید.
تولیدات این کارخانه شامل میلگرد آجدار و ساده، نبشی، تسمه و ناودانی است. که امسال به دلیل نیاز بازار به محصول میلگرد بیشتر گرایش تولید به این محصول بود.
آیا طرح توسعه‌ای نیز در فولاد آذربایجان در دست اجرا دارید؟
بله دو طرح توسعه در فولاد آذربایجان در سال‌جاری آغاز شد که اولی واحد احیای آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰هزار تن و همچنین واحد ۸۰۰هزار تن ذوب و ریخته‌گری شمش بیلت و بلوم است. این طرح درحال حاضر مجموعا ۹/۱۲درصد پیشرفت داشته و تا آخر سال ۸۸ نیز مقرر شده که به بهره‌برداری برسد.مراحل اجرای این طرح (واحد احیای آهن اسفنجی) از تیرماه سال‌جاری آغاز شده و پیمانکار آن نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و موسسه عاشورا بوده که با همکاری شرکت مهندسی کانی مس تحت عنوان کنسرسیوم فعالیت می‌کنند. تکنولیک این طرح نیز زیرنظر شرکت MME آلمان بوده که با برند ایرانی صورت گرفته است. مراحل اجرای طرح ذوب و ریخته‌گری نیز از دی‌ماه سال‌جاری آغاز شده و پیمانکار آن یک کنسرسیوم ایرانی متشکل از شرکت MMI از شرکت‌های زیرمجموعه MME بوده است.لازم به‌ذکر است در پروژه‌های فوق برای نخستین‌بار از پیمانکاران داخلی استفاده شده است.
دلایل استفاده شما از پیمانکاران داخلی در اجرای طرح‌های توسعه شرکت چیست؟
دلایل زیادی برای استفاده از پیمانکاران داخلی داشتیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در گام نخست صاحب تکنولوژی می‌شویم و همین موضوع باعث می‌شود تا وابستگی ما به خارجی‌ها کمتر شود و به همین دلیل اعتباری برای ما ایجاد می‌شود و در صورت اجرای موفق طرح، درآمدزا نیز می‌شود و در نهایت موجب تقویت سازندگان داخلی شده و باعث بومی‌سازی و استقلال اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز می‌شود.
در مورد گواهی استانداردهایی که فولاد آذربایجان طی فعالیت خود کسب کرده اشاره بفرمایید.
در ابتدا اشاره کنم که کیفیت محصولات فولاد آذربایجان DIN آلمان است و طی فعالیت خود گواهینامه‌های ISO۹۰۰۰ و گواهی ISO۱۴۰۱ و گواهی‌های زیست‌محیطی را کسب کرده است. همچنین سیستم MIS یا مدیریت جامع اطلاعات را نیز به صورت آزمایشی در حال اجرا دارد.
آیا فولاد آذربایجان برای ورود به بورس اوراق اقدامی انجام داده است؟
بله، تقاضای ورود به بورس را دادیم که در مرحله تکمیل مدارک هستیم و این شرکت در بورس به صورت مشروط، پذیرفته شده و امیدواریم تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۸۷ در صورت ادامه روند فعلی وارد بورس شویم. ناگفته نماند این شرکت در ۹ماه اخیر ۱۳درصد نسبت به برنامه رشد داشته، البته به خاطر موقعیت استراتژیک این شرکت به صورت مقطعی، قطعی گاز داشتیم که برنامه‌های ما را اندکی به تعویق انداخته است.
در بورس‌فلزات چطور آیا حضور فعالی در تالار مبادلاتی بورس‌فلزات دارید؟
بله، از ابتدای تکلیف دولت در مورد آزادسازی وارد بورس‌فلزات شدیم و این تکلیف در مورد شرکت از سال ۱۳۸۵ بود، اما متاسفانه محصولات ما به دلایل مختلفی خریداری در بورس کالا ندارد به هر حال ما تکلیف خود را به درستی انجام می‌دهیم. این شرکت همچنین علاوه‌بر محصولات تولیدی و قراضه‌های آهنی خود را که به طور طبیعی در کارخانه‌های نوردی این رقم ۸/۴درصد است را نیز در بورس کالا عرضه می‌کند، در حالی که تکلیفی برای عرضه محصولات قراضه در بورس ندارد، اما به دلیل شفاف بودن مبادلات این کار را نیز از طریق بورس انجام می‌دهیم.
تاریخچه شرکت
مراسم کلنگ‌زنی شرکت فولاد آذربایجان درشهرستان میانه با هدف تولید سالانه 550هزار تن محصولات کیفی فولادی در سال 1368 آغاز شد و در سال 1379 در روز مبارک نیمه‌شعبان به دست ریاست‌‌ محترم جمهوری‌اسلامی وقت جناب آقای خاتمی به بهره‌برداری رسید.
شرکت فولاد آذربایجان با تولید ۵۵۰هزار و ۵۶۷تن تولید زودتر از موعد مقرر در سال ۱۳۸۲ به ظرفیت اسمی رسید و همچنان تولید محصولات کیفی را در دستور کار خود قرار داد.
مشخصات کلی شرکت فولاد آذربایجان
الف)تولید مقاطع سبک فولادی و میلگرد‌های ساختمانی و صنعتی از سایر ۱۰‌الی ۳۲
ب)ظرفیت اسمی تولید به میزان 550هزار‌ تن در سال محصولات کیفی
ج)مواد اولیه مصرفی کارخانه شامل شمش‌های فولادی به ابعاد ۱۳۰×۱۳۰ و ۱۵۰×۱۵۰ میلی‌متر مربع و به طول ۱۲متری
د)مشخصات شیمیایی مواد اولیه مصرفی فولادهای ساختمانی 50-STا، 44-STا، 37-ST و فولادهای کم‌کربن، کربن متوسط و کم‌آلیاژی
کارخانه فولاد آذربایجان در زمینی بالغ بر ۴۶هکتار در ۲کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه در مجاورت ایستگاه راه‌آهن قرار گرفته است و جهت دسترسی به جاده بین‌المللی، جاده اختصاصی توسط شرکت به طول ۶کیلومتر احداث شده است.
میزان اشتغال‌زایی کارخانه به صورت مستقیم 400نفر و به صورت غیرمستقیم 4هزار و 500نفر است.
تجهیزات عمده کارخانه:
1 - میز شارژ اتوماتیک شمش به کوره
۲ -کوره پیش‌گرم گامی با ظرفیت ۱۱۰تن در ساعت
3 - دستگاه پوسته‌زدا
۴ - تعداد ۱۸ عدد استندهای نورد به صورتی که سرعت آنها قابل کنترل است
5 - قیچی 3، 2، 1، 0 با سرعت قابل کنترل
۶ - سیستم عملیات حرارتی QTB
7 - بستر خنک‌کننده به طول 96متر با توان حرکت گامی
۸ - سیستم قابگیری محصول
9 - قیچی پاندولی جهت برش سرو
۱۰ - دو سیستم مجرای بسته‌بندی محصولات به صورت اتوماتیک

نمای داخلی کارخانه فولاد آذربایجان