ندیده، نخرید
ماه آخر برای خرید از بازار مسکن فرا رسید. بازار مسکن براساس یک سنت نادرست و مشکل‌ساز، همیشه در سه ماه تابستان رونق می‌گیرد و بنگاه‌های معاملات ملکی مملو از متقاضی خرید و اجاره می‌شود و بعد از آن، حداکثر از نیمه پاییز معاملات مسکن حالت طبیعی به خود می‌گیرد طوری که برخلاف روزهای تابستان، در سایر مواقع سال، این مشاوران‌املاک و احتمالا فروشنده‌ها هستند که برای فروش آپارتمان سعی می‌کنند هوای قدرت خرید خریداران را داشته باشند. در فصل تابستان فقط به دو دلیل «تعطیلی مدارس» و «طولانی بودن ساعات روز» میل به خرید و اجاره آپارتمان زیاد می‌شود. در این فصل تحت تاثیر اشتهای خرید، حجم مراجعه به بنگا‌ه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. منظور از مراجعه، نوعی از تقاضا در بازار مسکن است که افراد در آن، بدون آنکه قصد واقعی برای خرید یک ملک مشخص را داشته باشند، مدام در بنگاه‌های املاک درباره قیمت و در دسترس بودن فایل فروش، پرس و جو می‌کنند. این نوع تقاضای کاذب در بازار که حقیقتا کاذب نیست، اما چون به ازای هر پرسش، الزاما یک خرید وجود ندارد، غیرموثر تلقی می‌شود؛ نوعی سیگنال اشتباه به دلالان ملک و فروشنده‌ها ارسال می‌کند مبنی بر اینکه، خریدار پای ملک خوابیده و اگر قیمت پیشنهادی فروش را زیاد کنی، تقاضا پا پس نمی‌زند. در نتیجه همه ساله در فصل تابستان، بدون آنکه اتفاق خاصی در بازار مسکن بیفتد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اما بازار مسکن در تابستان امسال با بقیه سال‌ها کمی متفاوت است. در این فصل درست در ماه میانی -مرداد- بازار مسکن به رکود رفت. گفته می‌شودعلت رکود، همزمانی جو تابستانی بازار با حلول ماه مبارک رمضان بوده است که باعث شده برخی دلالان ملک و فروشنده‌ها که در سایر مواقع سال، قیمت کذب و حبابی به مشتری پیشنهاد می‌کنند، از ترس ماه رمضان، دروغ‌پراکنی درباره قیمت مسکن را لااقل به مدت یک‌ماه تعطیل کنند و کلا از قید فروش واحدمسکونی در این ۳۰ روز بگذرند. این جماعت اما برای یک ماه باقی مانده از تابستان که آخرین فرصت خرید‌وفروش و رهن‌واجاره در سال۹۱ محسوب می‌شود، تدارک‌هایی دیده‌اند طوری که برای ماه جاری؛ یعنی شهریور متقاضیان مسکن احتیاط‌هایی را در انجام معامله به خرج دهند.
قبل از هر اقدامی برای خرید مسکن در شهریورماه، باید توجه داشت که قیمت مسکن هم‌اکنون برخلاف همه تبلیغات روانی ملاکان و دلالان، روند آرامی را به خود گرفته و علائمی که نشان دهد قیمت مسکن تحریک شده و روبه افزایش است، به چشم نمی‌خورد. آخرین باری که قیمت مسکن در تهران افزایش پیدا کرد در تیرماه بود که البته میزان نرخ رشد از رشد فصل بهار به مراتب کمتر بود. در یک ماه اخیر در برخی مناطق، حتی قیمت مسکن در برخی نقاط تهران مقداری کاهش نیز پیدا کرده است. اما با فرض اینکه در هفته‌های اخیر قیمت مسکن ثابت بوده و هیچ کاهشی نصیب آن نیز نشده است، برای یک ماه پیش‌روی بازار نیز اگر متقاضیان بتوانند با نوع مراجعه‌شان به بازار، فضا را هدایت کنند، می‌توان امیدوار بود در شهریور ماه خریدوفروش واحدهای مسکونی با قیمت‌های منطقی انجام شود. برای آنکه نبض قیمت مسکن در شهریورماه در اختیار خریداران باشد، لازم است متقاضیان نسبت به توان ناچیز خریدشان اعتماد به نفس داشته باشند و پس از شنیدن قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها و مشاوران‌املاک، از بازار ناامید نشوند. آنطور که کارشناسان مسکن می‌گویند: قیمت‌های پیشنهادی - نرخ‌هایی که بدون حساب و کتاب از دهن مشاوران‌املاک و فروشنده‌ها بیرون می‌آید و خیلی ساده مبنای معاملات قرار می‌گیرد- این روزها خیلی شکننده شده و قدرت اصرار مالکان روی قیمت‌هایشان کاهش پیدا کرده است. بنابراین متقاضیان خرید مسکن از این فرصت ایجاد شده می‌توانند استفاده کنند. توصیه دومی که لازم است به خریداران شهریور شود «پرهیز از خرید مسکن با اولین مراجعه به بنگاه‌ها» است. در بازار معاملات مسکن کسانی موفق هستند که از 3 بنگاه اول خرید نمی‌کنند!
در این بازار هر چقدر از تعداد بیشتری فایل فروش بازدید کنید و به تعداد بیشتری از مشاوران‌املاک مراجعه کنید و با تماس‌های تلفنی بیشتری به دلالان، از وضعیت قیمت‌ها استعلام کنید، شانس بیشتری دارید تا آپارتمانی با قیمت نزدیک به قدرت خریدتان را پیدا کرده و آن را معامله کنید. به این منظور می‌توانید از مشاوران‌املاک محل جست‌وجو، میانگین قیمت و همینطور حداقل و حداکثر قیمت آپارتمان را پرسش کنید تا بعد از دریافت جواب‌ها و اعداد مختلف، خودتان عددی را به عنوان میانگین دربیاورید و آن را برای جست‌وجو‌های بعدی، ملاک عمل قرار دهید. یادتان باشد، نقشه راه معاملات شهریورماه در بازار مسکن، آدرس دقیق قیمت‌مسکن است طوری که اگر بتوانید ارزش واقعی آپارتمانی که برای خرید آن را کاندید کرده‌اید پیدا کنید، قطعا موفق شده‌اید و در این حالت باید بدون درنگ و تامل، نسبت به خرید اقدام عاجل کنید. در تهران میانگین قیمت مسکن نوساز حدود مترمربعی ۳میلیون تومان است و در مناطق شمالی این عدد به بالای ۵ میلیون تومان هم می‌رسد. پیشنهاد می‌شود جست‌وجو در فایل‌های واحدهای نوساز را واحدهای با عمر بالا، ترجیح دهید؛ چراکه تحت تاثیر ساخت‌وسازهای دو سال اخیر، تعداد نوسازها در بازار بیشتر از واحدهای سن‌وسال‌دار است.
البته قیمت واحدهای نوساز در مقابل سایر آپارتمان‌ها غیرقابل تحمل‌تر است اما اگر بدانید واحدهای نوساز اغلب دارای وام بانکی هستند و نیازی به خرید وام از بازار ندارند، قطعا سراغ نوسازها را بیشتر خواهید گرفت.