تبریز بهشت افراد دارای معلولیت ایران - ۱۱ آبان ۹۱
فاطمه تقی‌زاده‌اصل
کارشناس امور معلولین
روز چهارشنبه 28 تیر 1391 با هماهنگی قبلی، دیداری با آقای علی اصغر اکبرزاده، مشاور شهردار در امور معلولین و جانبازان تبریز در پارک ائل گلی تبریز داشتم که به مناسبت هفته بهزیستی، مسابقه ویلچررانی در این پارک برگزار شد، مسوولان بهزیستی و شهرداری نیز در این مراسم حضور داشتند و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد. اکبرزاده اولین مشاور امور معلولین شهرداری در کشور است و علاوه بر این سمت عضو ستاد مناسب سازی، دبیر کمیته پیگیری جامع حقوق معلولین، عضو هیات امناء حقوق بشر اسلامی منطقه 7 کشوری، رییس هیات‌مدیره جامعه معلولین استان، نماینده تشکل‌های معلولین استان، عضو CBR استان و دبیر کمیته راهبردی و مناسب‌سازی شهرداری کلانشهر تبریز نیز هست، اما نباید تصور کرد اینهمه سمت او را از کارهای اجرایی دور کرده است، به همت اوست که تبریز عنوان برترین شهر مناسب‌سازی در کشور را کسب کرده است. گویا تبریزی‌ها همچنان در پی کسب اولین‌ها هستند.
پیش از آنکه با آقای اکبرزاده بازدیدی از پارک ائل گلی داشته باشیم، گفت‌وگوی کوتاهی با مرضیه صدیقی (قهرمان پارالمپیک در رشته پرتاب) و محمد زارعی گوار (رییس هیات‌مدیره انجمن ضایعات نخاعی استان تبریز) داشتم. کسانی که هر کدام درگیر مساله معلولیت هستند و این امر نتوانسته است آنها را از فعالیت‌های اجتماعی بازدارد. به اتفاق آنها گشتی در پارک ائل گلی زدیم و این پارک را به لحاظ مناسب‌سازی بررسی کردیم. جالب است که ائل گلی به شکل کامل برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است و کسانی که مشکل جسمی- حرکتی دارند به راحتی می‌توانند از تمام امکانات پارک استفاده کنند.
در سرویس‌های بهداشتی پارک فضایی برای استفاده افراد دارای معلولیت وجود داشت، روشویی‌ها هم به حدی کوتاه طراحی شده است تا افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند نیز بتوانند از آن استفاده کنند. در قسمت پارکینگی که برای کارکنان پارک وجود داشت افراد دارای معلولیتی که صاحب خودروی شخصی هستند، می‌توانند از آن مکان برای پارک خودروهایشان
استفاده کنند.
اما نکته جالب دیگر درباره ائلی گلی! به گفته آقای تقی‌پور، مدیر سازمان فضای سبز شهرداری تبریز، قرار است قسمتی از پارک برای افراد اوتیسمی مناسب سازی شود. این طرح در دست بررسی کارشناسان تبریزی است تا شرایطی را که برای اینگونه افراد باید در نظر گرفته شود طراحی کنند. به این ترتیب ائل گلی اولین پارک مناسب‌سازی برای افراد اوتیسمی در کشور خواهد بود.
پس از بازدید از ائل گلی به اتفاق اکبرزاده، از پایانه اتوبوس‌های مسافرتی، بهزیستی و دفتر جامعه معلولین تبریز دیدن کردیم. همین گذر کوتاه کافی است تا درک کنم مناسب‌سازی در تبریز به نسبت سایر شهرها وضع بسیار مناسب تری دارد. مراکز خرید این شهر به شکل خوبی برای تردد افراد معلول طراحی شده‌اند، به‌عنوان مثال مرکز خرید الماس که وابسته به شهرداری است برای تردد این افراد هیچ مشکلی ندارد و نزدیک آسانسور هم محل پارک خودروی افراد دارای معلولیت است. هر چند که همه این چیزها هم کامل نیست و گاه در همین تبریز هم می‌بینیم که تابلوی محل عبور نابینایان در کنار جوی بزرگی قرار گرفته است، اما باید منصف بود، تبریز بهترین شهر مناسب‌سازی کشور است و اغلب راهکارهای آن نیز از دل خانه‌ای قدیمی در یک محله قدیمی که متعلق به دفتر جامعه معلولین است بیرون می‌آید. از این روست که ارزش این شهر را بیشتر درک می‌کنیم و به زحمت اکبرزاده و همراهانش آفرین می‌گوییم.