شهرام شریف
تبلتها در حال تسخیر جهان ما هستند. از هر سو که می‌نگریم انواع و اقسام آن معرفی می‌شوند و در این میان مدل‌هایی که هنوز زمان چندانی از معرفی آن نگذشته، به‌سرعت رو به انقراض میروند. از زمانی که استیو جابز، مدیرعامل اپل، نوع جدیدی از تبلت‌های کامپیوتری را به جهانیان نشان داد تا همین هفته قبل که استیو بالمر نمونه مایکروسافتی آن را عرضه کرد چند سال بیشتر نمی‌گذرد، اما سرعت تحولات در این عرصه چنان بوده که غول بزرگی چون مایکروسافت خود زمانی داعیه‌دار ساخت تبلت پیسی بوده از قافله رقابت چنان عقب افتاد که حالا، با عرضه سرفیس، (تازه‌ترین تبلت خود) هم امید چندانی به کسب سهم بالا در این عرصه در کوتاه مدت ندارد. گوگل که لپ تاپ ۱۹۹ دلاری‌اش (نکسوس ۷) این روزها با استقبال بازار روبه‌رو شده نیز با انتخاب استراتژی توسعه آندروید مارکت از چند جهت مشغول توسعه بازار است.
بسیاری از بازیگران قوی عرصه موبایل و کامپیوتر نیز با ورود به این عرصه جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای را به این بازار افزوده‌اند. سونی و سامسونگ که هر دو از سازندگان صفحه نمایش هستند تبلت‌های نسبتا قوی را به بازار عرضه کرده‌اند و به خصوص سامسونگ سهم خود را این زمینه به‌سرعت افزایش داده است. سخت‌افزاری‌هایی مثل ایسوس و لنوو و حتی هواوی حالا به سازندگان قابل تاملی تبدیل شده‌اند و سرانجام اپل که هماکنون حدود ۹۰ درصد بازار تبلت را در اختیار دارد، با معرفی جدیدترین تبلت خود؛ یعنی مینی آی‌پد تلاش کرده که بخش قابل‌توجهی از تقاضا را برای تبلت‌های سبک‌تر هدف گیری کند.
امروزه بازار تبلت با حضور غول‌های کامپیوتری به یک میدان نبرد تکنولوژی تبدیل شده و مهمترین دستاورد آن تنوع و قیمت مناسب برای خریداران است. به لطف توسعه سیستم‌عامل‌های قدرتمندی چون iOS اپل و آندروید گوگل که تمرکز گسترده‌ای بر تکنولوژی لمسی دارند، حالا دستگاه‌های دیجیتالی یک قدم بیشتر به کاربران نزدیک شده‌اند. از یک سو تولید نرم‌افزارها و محتواهای مختلف برای تبلت‌ها شتاب بسیار زیادی گرفته و از سوی دیگر تامی‌نکنندگان محتوا به این محل جدید عرضه علاقه بیشتری نشان می‌دهند. حالا انبوهی از فعالیت‌های مختلف به راحتی از طریق تبلت‌ها قابل دسترسی هستند و همین راحتی و سادگی استفاده باعث کاهش فروش کامپیوتر و لپ تاپ در جهان شده است. سرعت توسعه و توزیع و کاربرد تبلت در جهان چنان بالاست که تنها نوشتن لیستی از کاربردهای آن بسیار طولانی خواهد بود. از عرصه‌های پزشکی گرفته تا مصارف صنعتی و خدمات هوایی تبلت‌ها به دستگاهی همه کاره تبدیل شده‌اند که به مرور و با سبک‌تر شدن قابلیت حمل بالا و راحتی استفاده محبوب‌ترین ابزار دیجیتالی این روزها به شمار می‌روند.
فراز و اوج این تازه‌ترین فرزند تکنولوژی در زمانی رخ داده که دو بازار تلفن‌های همراه و کامپیوترهای شخصی به اشباع رقابتی رسیده‌اند. تبلت اما چنان بازار جدید و پر منفعتی است که بسیاری از شرکت‌هایی که حتی شانس اندکی برای موفقیت در آن متصورند به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری خود در آن ادامه می‌دهند.
با توسعه فروشگاه‌های نرم‌افزار و به میان آمدن محصولات سریع‌تر و قدرتمندتر حالا جذابیت‌های تبلت بیش از پیش به رخ جهانیان کشیده شده است. این موجودات لمس شدنی حالا جهان اطلاعات را ساده‌تر و دردسترس‌تر کرده‌اند.


با تحریریه !
آخر هفته ها با «آخر هفته دنیای اقتصاد»
شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 87762120 نظر خود را در مورد مطالب «آخر هفته» با ما در میان بگذارید.