اپل عقب می‌رود؟ - ۱۱ آبان ۹۱
سونیتا سراب‌پور
بیراه نیست اگر بگویم جرقه ساخت تبلت در جهان به واسطه محصول انقلابی شرکت اپل یعنی آی‌پد زده شد. در واقع اگر این دستگاه با استقبال بالای کاربران و افزایش فروش همراه نبود، شاید کمتر شرکتی این روزها ساخت این دستگاه را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار می‌داد. در حال حاضر اکثر شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند گوگل، مایکروسافت، سونی، ایسوس، آمازون، ایسر، سامسونگ، اچپی و... به سمت ساخت تبلت روی آورده‌اند. تبلت‌هایی که هر کدام با داشتن مزیت‌های مختلف، نسبت به دیگری سعی دارند گوی رقابت را از یکدیگر بگیرند و حکمران اصلی این بازار پر سود باشند.


آی‌پد، موتور محرک
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که بازار فروش تبلت در فصل دوم سال ۲۰۱۲، شاهد رشد قابل توجهی بوده است. آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد افزایش چشمگیر صادرات جهانی تبلت آی‌پد شرکت اپل در فصل دوم باعث شد که بازار جهانی انواع تبلت‌ها رشدی بیش از انتظارهای گذشته داشته باشد. به این ترتیب صادرات جهانی بازار انواع تبلت‌ها تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۵ میلیون دستگاه رسیده که این رقم در مقایسه با صادرات ۷/۱۸ میلیون دستگاهی این بازار در فصل اول امسال، روند رشد خوبی داشته است. این میزان از صادرات جهانی نشانگر رشد فصلی ۶/۳۳ درصدی و رشد سالانه ۲/۶۶ درصدی است. براساس گزارش‌های منتشر شده، میزان صادرات جهانی انواع تبلت‌های چندرسانه‌ای در فصل دوم سال ۲۰۱۱ برابر ۱۵ میلیون دستگاه بوده است.


اپل، سلطان بازار
اولین شرکتی که با ساخت دستگاهی به نام آی‌پد، تبلت را وارد سبد خرید کاربران کرد شرکت اپل بود. این دستگاه در ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰ و با امکاناتی چون مجهز بودن به نمایشگر لمسی ۷/۹ اینچی، اتصالات بلوتوث، فای- فای، پردازنده یک گیگاهرتزی و بدون دوربین وارد بازار شد. بعد از معرفی اولین آی‌پد و کسب موفقیت در فروش این دستگاه، مدیران اپل نسخه‌های بعدی آن یعنی آی‌پد ۲، آی‌پد جدید ( ipad new) و آی‌پد مینی را با امکانات بیشتری معرفی کردند. براساس موسسه تحقیقاتی IDC، شرکت اپل در طول فصل دوم امسال ۱۷ میلیون دستگاه آی پد به سرتاسر جهان صادر کرده است. این در حالی است که این رقم برای فصل اول امسال برابر ۸/۱۱ میلیون دستگاه بوده است. رکورد قبلی اپل برای صادرات جهانی تبلت آی‌پد مربوط به فصل چهارم سال ۲۰۱۱ با صادرات ۴/۱۵ میلیون دستگاه بوده است.


رقابت از نوع گوگلی
شاید یکی از رقیب‌های اصلی این روزهای تبلت‌های شرکت اپل، شرکت گوگل باشد. این شرکت خود را یک سازنده اصلی بازار تبلت نمی‌داند و توانسته است از طریق سیستم‌عامل معروف خود یعنی آندروید، عرصه را برای رقیب خود تنگ کند. براساس گزارش‌های منتشر شده، سیستم‌عامل آندروید توانسته ۴۱ درصد سهم بازار جهانی تبلت‌های رایانه‌ای را از آن خود کند این یعنی فروش تبلت‌های آندرویدی در طول تابستان سال‌جاری به ۲/۱۰ میلیون دستگاه رسیده است. یکدیگر از سیاست‌های گوگل برای افزایش سهم خود در بازار فروش تبلت‌ها همکاری با شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری نظیر سامسونگ و ایسوس است؛ برای مثال گوگل نکسوس یکی از تبلت‌های ارزان قیمت و با قابلیت این شرکت است که در اندازه ۷ اینچی و با همکاری شرکت ایسوس ساخته شده است. همچنین این شرکت قصد دارد نسخه ۱۰ اینچی این تبلت را به زودی و با همکاری شرکت سامسونگ روانه بازار کند.


تبلت، برای کتاب خوانی
شرکتی که بعد از اپل، تبلت‌هایش مورد توجه کاربران آن هم از نوع کتابخوانش قرار گرفت، آمازون بود. این شرکت توانست با معرفی کتابخوان الکترونیکی خود به نام KINDEL و بعدها
KINDEL FIRE به موفقیت‌های بزرگی در این بازار دست پیدا کند. طبق جدیدترین آمار، این شرکت، به عنوان عنوان سومین تولیدکننده پرفروش بازار جهانی انواع تبلت‌های توانسته است در فصل دوم سال‌جاری میلادی، 2/1 میلیون دستگاه از تبلت‌هایش را صادر کند. یکی از دلایل مهم فروش بالای محصولات این شرکت قیمت پایین آنها است. مدیرعامل آمازون، جف بزوس، در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است که این شرکت در واقع بابت فروش سخت افزارهایش سودی به دست نمی‌آورد. او گفته ما تلاش نمی‌کنیم که از راه فروش تبلت‌هایمان پول در بیاوریم، بلکه از فروش محتوای روی آنها یعنی کتاب‌ها، فیلم و بازی، درآمد کسب می‌کنیم. فروشگاه الکترونیک آمازون محل اصلی کسب درآمد ما محسوب می‌شود. مدیرعامل این شرکت در ادامه نیز گفته است که «ما می‌خواهیم هنگامی که محصولاتمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، پول دربیاوریم نه زمانی که خریده می‌شوند.» براساس گزارش‌های منتشر شده، تمرکز آمازون روی بازار مصرف آمریکا است و این شرکت هنوز، چشم به بازارهای خارجی، به خصوص آسیایی، ندارد.


تبلت یا کامپیوتر
جدیدترین بازیگر بازار تبلت شرکت مایکروسافت است. شرکتی که هر چند دیر وارد این بازار شده اما امیدوار است با فروش تبلت خود یعنی سرفیس (Surface)، ناکامی خود را در این بازار جبران کند. اولین بار مایکروسافت سرفیس را در سال 2007 معرفی کرد و در آن زمان این محصول به شکل یک میز با نمایشگر لمسی بزرگ بود که بیشتر با هدف کاربری‌های تجاری و اداری طراحی و تولید شده بود. اما سرفیس حالا یک تبلت بزرگ از مایکروسافت است و قرار است از حالا نام تمام تبلت‌های تولیدی این شرکت هم باشد. مایکروسافت برای جبران عقب‌افتادگی خود از بازار فروش تبلت و رقابت با محصولات رنگارنگ این بازار یک برگ برنده دارد، آن هم مجهز کردن تبلت خود به سیستم‌عامل جدیدش یعنی ویندوز8. این غول نرم‌افزاری احتمالا تصمیم دارد با قدرت زیادی در زمینه طراحی و تولید نرم‌افزار، به جنگ رقبای دیگر برود و حضور پررنگی را در بازار جهانی و داغ انواع تبلت‌ها برای خودش رقم بزند. به عقیده کارشناسان، این شرکت شاید بیشتر از آنکه به دنبال طراحی و تولید یک تبلت متفاوت باشد، سعی دارد کاربری و تجربه متفاوتی از ویندوز 8 را برای کاربرانش فراهم کند. مدیران مایکروسافت امیدوارند که با استفاده از جدیدترین و قوی‌ترین امکانات سخت‌افزاری، در کنار ابزارهای نرم‌افزاری ویژه این شرکت بتوانند تحول بزرگی را در دنیای تبلت‌ها به نام خودشان ثبت کنند. مایکروسافت برای بیرون کردن رقبایش از این میدان، تلاش‌های جالب دیگری هم کرده است. درست چند روز قبل از معرفی و رونمایی از تبلت سرفیس، شایعاتی در این مورد شنیده شد که مایکروسافت تصمیم دارد از شرکت‌های تولیدکننده تبلت بابت استفاده از ویندوز RT مبلغ 85 دلار را به‌عنوان حق ثبت اختراع برای هر تبلت بگیرد؛ این در حالی است که شرکت گوگل چنین هزینه‌هایی را برای استفاده شرکت‌های تولید کننده از سیستم‌عامل این شرکت، دریافت نمی‌کند. تحلیلگران معتقدند که این موضوع اگرچه رقابت با تبلت جدید مایکروسافت را سخت‌تر می‌کند، اما از طرف دیگر می‌تواند با افزایش قیمت تبلت‌های مبتنی بر ویندوز 8 بازار این تبلت‌ها را وارد رکود هم بکند. آنها می‌گویند این موضوع باعث می‌شود نتوانند آینده روشن و واضحی را از آینده ویندوز 8 و حتی تبلت سرفیس مایکروسافت تصویر کنند.