جاذبه‌های توریستی مالزی - ۲ آذر ۹۱
چه چیزی باعث شهرت مالزی در عرصه گردشگری شده است؟ سیل گردشگر به سوی مالزی، که سرتاسر شبه قاره مالی در آسیای جنوب شرقی و قسمت شمالی بورنئو را شامل می‌شود، در سال‌های اخیر رشد سریع و یکنواخت داشته است. به صورت روز افزونی گردشگران بیشتری مشتاق جنبه‌های مشهور و دیرین مالزی می‌شوند. این جاذبه‌ها شامل حیات وحش متنوع، ساحل‌های بی‌پایان و شهر‌های رو به رشد و پیشرفت است اینها همه در کنار جدیدترین شهرت این کشور، یکی از جدیدترین مکان‌های تجمع علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیل سواری فرمول یک در آسیا است. علاوه بر این فرهنگ غنی این کشور و جاذبه‌های فرهنگی آن توانسته سالانه گردشگران بسیاری را از همه نقاط دنیا به خود جذب کند. بازارهای محلی، معابد گوناگون، بناهای به‌جا مانده از دوران استعمار، هرکدام به نوعی دلیلی برای جذب گردشگران به شهرهای زیبای مالزی هستند. اگر به مالزی مسافرت کنید، هنگام بازدید از پرطرفدارترین مکان‌های توریستی، قادر خواهید بود که هماهنگی خارق‌العاده غذاها، آداب و سنن، مذهب و فرهنگ مالایی، چینی و هندی را مشاهده کنید.

صنعت توریسم یکی از درآمدهای عمده مالزی است. این کشور از ترکیب دو منطقه اصلی به وجود آمده است، مالزی شبه‌جزیره‌ای و بخش مالزیایی بورنئو. مالزی شبه‌جزیره‌ای، به بخش‌های اصلی آسیا متصل است و با تایلند از شمال و سنگاپور از جنوب مرز مشترک دارد. بخش مالزیایی بورنئو در کنار جنوب دریای چین در قسمت شمالی جزیره بورنئو واقع شده است و کشورهای هم‌مرز برونئی و اندونزی هستند. بخش شبه جزیره‌ای شامل 11 ایالت است و بورنئو از دو ایالت تشکیل شده است. همچنین سه قلمرو فدرال وجود دارد که یکی از آنها پایتخت این کشور، کوالالامپور است.

برج‌های دوقلو و پایتخت
کوالالامپور، به‌عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مالزی، نقش مرکز اصلی تجارت، فرهنگ و سیاست را بازی می‌کند. این موضوع این شهر را به اصلی‌ترین مرکز توریستی کشور تبدیل کرده است؛ برج‌های دوقلوی پتروناس که آزادانه و بدون هیچ تکیه‌گاه یا دیواری قد علم کرده‌اند و با ارتفاعی بالغ بر ۴۵۲ متر بلندترین برج‌های دوقلوی جهان هستند، از مهم‌ترین جاذبه‌های کوالالامپور به حساب می‌آید. بازدید از بازار مرکزی و خیابان پتالینگ امکان حضور در یکی از بهترین مکان‌ها را برای خرید در آسیا به شما می‌دهد. در خیابان پتالینگ می‌توانید تی‌شرت، کالاهای چرمی عینک آفتابی و چیزهای زیاد دیگری را به صورت حراج خریداری کنید. بازار مرکزی، مکانی هنری و فرهنگی است که به هنرمندان محلی امکان عرضه صنایع دستی‌شان را می‌دهد. همچنین در آنجا مغازه‌های متعددی را که کالاهای هنری، صنایع دستی، عتیقه و سوغاتی می‌فروشند می‌توان پیدا کرد. علاقه‌مندان به تاریخ و میراث باید سری هم به میدان مردکا بزنند؛ جایی که حوادث آخرین روزهای حکومت استعماری مالزی در آنجا و پارک دیدنی با فواره‌ها، باغ‌ها، زمین‌های پله پله و تراس‌ها در آن قرار دارد.
دیگر جاذبه‌های توریستی در کوالالامپور معبد هندو در غار آهکی باتو و مسجد تاریخی جامک است. منطقه اصلی تجاری و بازرگانی کوالالامپور، جایی که بیشتر هتل‌های پنج ستاره و مراکز خرید گوناگون و مکان‌های تفریحی در آن واقع شده است به نام سیتی سنتر شناخته می‌شود.
مروارید شرق
پنانگ، جزیره‌ای کوچک نزدیک سواحل شمال غربی مالزی، حال و هوایی شرقی دارد و لقب این جزیره، «مروارید شرق»، کاملا این حال و هوا را نمایش می‌دهد، هنگام بازدیدتان از پنانگ، از باتو فرینگی در سواحل شمالی جزیره هم دیدن کنید و از آن لذت ببرید. همچنین پنانگ جایگاه چندین مکان تاریخی شامل قلعه کورنوالیس، که برای محافظت در برابر حمله فرانسوی‌ها ساخته شده بود و معبد سری ماها ماریامان- یکی از قدیمی‌ترین معبدهای هندو در پنانگ- است. جورج تاون نیز واقع در پنانگ یکی دیگر از مرکزهای اصلی توریستی محسوب می‌شود که جایگاه معبد امپراتور جید، خانه مجلل و شاهانه پنانگ هیل و معبد چور سوکونگ است که این آخری توسط مارهای افعی محافظت می‌شود.
توریسم ماجراجویانه در بورنئو
مالزی شرقی- شامل دو ایالت ساراواک و سابا- در نیمه شمالی جزیره بورنئو واقع شده است. با وجود تنوع زیاد جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، بازدید از بورنئو مالزی برای مسافران ماجراجو و علاقه‌مند به طبیعت بسیار دل‌انگیز خواهد بود. گانانگ و پارک ملی نیا که در ساراواک واقع شده‌اند به خاطر غارها، مارمولک‌های پرنده و گیاهان کوزه‌ای معروف خود شناخته شده است. برای کسب تجربه‌ای خاص درباره مردم بومی بورنئو، از روستای فرهنگی ساراواک دیدن کنید، یک موزه زنده با ترکیبی از سکونتگاه‌های سنتی طویل که هنر، صنایع دستی، رقص و موسیقی محلی را به نمایش می‌گذارند. اگر علاقه‌مند به حیوانات و حیات دریایی هستید، مدتی را در سابا بگذرانید، جایی که می‌توانید از پارک تونکو عبدالرحمن دیدن کنید.
ملاکا؛ شهری به قدمت تاریخ و مذهب
ملاکا که رسما به عنوان شهر تاریخی مالزی شناخته می‌شود، امکان شناخت تاریخ چند فرهنگی مالزی را فراهم می‌کند. در کنار بازدید از موزه فرهنگی ملاکا، از تنوع زیاد بناهای مذهبی که شامل کلیسای هلندی حضرت مسیح، کلیسای فرانسوی سنت فرانسیس خاویر و مسجد برانکورا می‌شود، دیدن کنید. تاثیر پرتغال را در مالزی می‌توان در افامویا، قلعه نظامی مشهور پرتغالی و میدان پورچوگیز مشاهده کرد. میدانی که به لیسبون کوچک هم مشهور است، جایی که می‌توانید از نمایش‌های فرهنگی و غذا در یکی از رستوران‌های سنتی پرتغالی لذت ببرید. برای خرید عتیقه‌جات و اقلام کلکسیونی منطقه به خیابان جونکر بروید.
حیات وحش و پوشش گیاهی
اطراف و حومه شهرهای اصلی مالزی پوشیده از جنگل‌های بارانی و انبوه، جنگل‌های مانگارو و تپه‌های مرجانی ساحلی است. بر اساس نظریه موسسه حیات وحش جهان این کشور یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های جهان را دارا است. این مکان‌ها جایگاه چندین گونه در حال انقراض فیل، کرگدن، ببر، لاک پشت و اورانگوتان است.
بازدیدکنندگان تمایل دارند که نگاهی هم به این مخلوقات بیاندازند و ضمن تماشای گونه‌های متنوعی از پرندگان و گیاهان، می‌توانند در جنگل‌های بارانی پارک ملی تاما نگارا، منطقه حفاظت‌شده عظیمی در مرکز مالزی، به گشت و گذار و اکتشاف بپردازند. اگر خاصه علاقه‌مند به مشاهده اورانگوتان هستید سری به منطقه حفاظت‌شده سپیلوک اورانگوتان در قسمت بورنئو مالزی بزنید. جایی که چندین اورانگوتان محافظت شده آزادانه زندگی می‌کنند. همچنین در بورنئو، قله کینابالو، با وجود یدک کشیدن عنوان بلندترین قله در منطقه به راحتی قابل صعود است حتی برای کوه نوردان تازه کار. برای آنهایی که به دنبال ماجراجویی‌ها و سرگرمی‌های دیگر هستند پارک تفریحی رودخانه سدیم در کداح طولانی‌ترین مسیر سرپوشیده جنگل‌های بارانی در جهان را پیشنهاد می‌کنیم.
آب و هوا و اقلیم
مالزی به‌عنوان کشوری که در آسیای جنوب شرقی واقع شده است، دارای باران‌های موسومی است. اما مکان جغرافیایی این نوع باران‌ها در دو سیکل باران‌های موسومی متفاوت قرار دارد؛ بخش غربی کشور بخشی از سیکل باران‌های موسومی اقیانوس هند است بنابراین فصل باران در ماه آوریل و می و اکتبر و نوامبر در اوج خود است. قسمت شرقی کشور که شامل بورنئو می‌شود، باران‌های موسومی را در نوامبر و مارچ تجربه می‌کند؛ اما در کل اگر یک بخش کشور بارانی باشد، بقیه بخش‌ها آفتابی و خشک هستند.
سواحل باتلاقی، شنی و مانگرو
تعجبی ندارد که مالزی، کشوری که از شبه جزیره و جزیره‌های متفاوتی تشکیل شده است، هزاران مایل ساحل برای آرامش و تفریح داشته باشد. سواحل در کرانه‌های غربی مالزی و کرانه‌های بورنئو بیشترین گردشگر را جلب می‌کند. آنها نه‌تنها به خاطر شن و خورشید، بلکه برای جت اسکی و گشت‌وگذار با قایق‌های موزی به آنجا می‌آیند.
بیشتر خط ساحلی غربی این کشور باتلاق و جنگل‌های مانگارو هستند و نه سواحل شنی. اما جزیره‌های کوچک محل بعضی از پر بازدیدکننده‌ترین سواحل کشور است. به ویژه مجمع‌الجزایر لنکاوی در کرانه شمال غربی مالزی که سواحل بکر و دست‌نخورده همراه با شن‌های سفید و آب زلال و شفاف دارد و به دلیل جذابیت آن در طول چهار فصل «خیره‌کننده‌ترین» ساحل مالزی نام گرفته است. سواحل دیگر مثل کامپونگ جوارا در جزیره تیومن خیلی قدیمی‌تر هستند که در گوشه و کنارشان کلبه‌های کوچکی بدون وسایل رفاهی مدرن به چشم می‌خورد. بیشتر سواحل شرقی مالزی شنی هستند و مکان‌های دیدنی زیادی دارند به ویژه چراتینگ در پنانگ. یکی از مشهورترین جزیره‌ها برای غواصی و انجام دیگر ورزش‌ها و تفریح‌های آبی در سواحل مالزی شبه جزیره پولاهو پرهنتیان به معنای «جزیره توقف در طول سفر» است.
فرودگاه‌ها و حمل‌ونقل عمومی
مالزی هفت فرودگاه بین‌المللی دارد؛ پنج تای آنها در مالزی شبه‌جزیره‌ای واقع شده‌اند که شامل مرکز اصلی و فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) است و دو تای دیگر در دو ایالت بورنئو مالزی واقع شده‌اند. در کنار اینها 36 فرودگاه تجاری برای پرواز‌های بین کشوری به ایالات مختلف وجود دارد. پایتخت دارای سیستم ریلی نیز است. به منظور دسترسی به دیگر خطوط ریلی، خط ریلی سریع‌السیری فرودگاه بین‌المللی را به ایستگاه مرکزی متصل می‌کند. همچنین این شهر خدمات تاکسی و اتوبوسرانی برای سفر در مالزی و مناطق حومه را فراهم کرده است.
تنوع قومی، نژادی، فرهنگی
این کشور مخلوطی از نژادهای گوناگون آسیایی است؛ کمی کمتر از نیمی از جمعیت را مالایی‌ها تشکیل می‌دهند، حدود یک چهارم چینی، ده درصد هندی، و بقیه ترکیبی از مردم بومی هستند. زبان ملی باهسا ملایو است، اما با وجود تنوع قومی، زبان‌های کانتونز و تامیل هم به صورت گسترده استفاده می‌شود. در این کشور انگلیسی به عنوان زبان دوم متداول و رایج است و در مدارس تدریس و زبان بازرگانی این کشور محسوب می‌شود. دین رسمی اسلام است که آیین آن توسط بخش‌های مالایی و مسلمانان هندی به جای آورده می‌شود. مذاهب دیگر بودائیسم و هندویسم است که به‌ترتیب در بخش‌های چینی و هندی رایج هستند.
منبع: یو.اس.ای.تودی