به هوای اقامت در ترکیه ملک نخرید
پشت‌پرده تبلیغات گسترده‌ای که طی چند ماه اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان درباره بازار ویلاهای مسکونی کشور ترکیه به راه انداخته‌اند و ظاهرا در جذب متقاضی از ایران برای مذاکره اولیه با آژانس‌های املاک این کشور موفق هم بوده‌اند، رو شد.
نماینده رسمی صاحبان صنایع و بازرگانان کشور ترکیه در ایران، با ارسال نمابری به «دنیای‌اقتصاد»، صدور هر نوع مجوز از سوی دولت ترکیه برای فروش ملک به افراد حقیقی خارجی‌زبان را تکذیب کرد و در عین حال آنچه را در تبلیغات ماهواره‌ای «اجازه اقامت به شرط خرید ملک» عنوان شده غیرواقعی خواند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شبکه‌های ماهواره‌ای در شرایطی که بحران مسکن و توخالی‌بودن سرمایه‌گذاری‌ها در بازار املاک دبی برای سرمایه‌گذاران خارجی آشکار شده، تبلیغات مربوط به املاک دبی را کنار گذاشته‌اند و بازاریابی برای بازار مسکن ترکیه را آغاز کرده‌اند.
در این شبکه‌ها از نیازی که معمولا ایرانی‌ها به خاطر آن، برای خرید ملک در کشورهای خارجی اقدام می‌کنند، استفاده شده و بحث «صدور اجازه اقامت به شرط سرمایه‌گذاری ملکی» به صورت پررنگ در تبلیغات این شبکه‌ها دیده می‌شود. در این‌باره دفتر راهبردی تجارت ایران و ترکیه با هشدار نسبت به تبعات توجه ایرانی‌ها نسبت به این نوع تبلیغات، اعلام کرده است: در ترکیه در حال حاضر اجازه اقامت و خرید ملک فقط با ثبت شرکت انجام می‌شود و دولت ترکیه تضمینی از این بابت به کسی نمی‌دهد.
متن هشدار به شرح زیر است:
«در پی رویکرد جدید نظام جمهوری اسلامی ایران به افزایش انفجاری سطح مبادلات بازرگانی با کشور ترکیه تا سقف سی میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۱۵ میلادی، اخیرا عده‌ای فرصت‌طلب با استفاده از عدم اطلاع عموم از قوانین ترکیه با نمایش تصاویر فریبنده از استانبول در تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به زبان فارسی، اقدام به پخش آگهی‌های فروش املاک به افراد حقیقی با ضمانت کشور ترکیه می‌نمایند. این دفتر به‌عنوان نماینده رسمی صاحبان صنایع و بازرگانان تمام ترکیه در ایران و مجری طرح‌های زیرساختی بازرگانی میان دو کشور ایران و ترکیه فروش املاک به افراد حقیقی و اخذ اقامت به‌تبع خرید ملک توسط افراد حقیقی را تکذیب نموده و اعلام می‌دارد اجازه اقامت با خرید ملک توسط افراد حقیقی هنوز اجرایی نشده و دولت ترکیه تضمینی از این بابت به کسی نمی‌دهد. در حال حاضر اجازه اقامت و خرید ملک با ثبت شرکت انجام می‌گیرد. در این رابطه نیز به مردم هشدار می‌دهیم قبل از هر اقدام از هویت شرکت‌هایی که در این رابطه عمل می‌کنند آگاهی لازم را کسب کنند تا طعمه افراد شیاد و فرصت‌طلب نشوند.»
دم خروس دبی معلوم شد
اگر چه در حال حاضر، تبلیغات رنگین شبکه‌های ماهواره‌ای درباره املاک کشور ترکیه و یکی دو کشور دیگر اروپاپی، تازه شروع شده و زمان می‌برد که سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ایرانی، ضرر احتمالی چنین فعالیت‌هایی را تجربه کنند، اما با نمایان شدن زیان سنگین خریداران ایرانی ملک در جزیره‌ای که تا همین ۵ سال پیش، رویای سرمایه‌گذاری خوانده می‌شد، شاید ریسک اقدامات مشابه تاحدود زیادی برای ایرانی‌های تازه‌وارد مشخص شده باشد. در دبی در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی، تحت تاثیر تبلیغات وسیع شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، حجم سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار املاک این جزیره عربی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد. ایرانی‌‌ها به یکی از پیش‌خریداران بزرگ واحدهای مسکونی برج‌های در حال ساخت دبی تبدیل شدند تا جایی‌که تعدادی از بنگاه‌های املاک دبی، ورود پول ایرانی به بازارشان را مدیون آگهی‌های طولانی شبکه‌های ماهواره‌ای عنوان می‌کردند. در آن سال‌ها، پیش‌خرید آپارتمان در دبی آنقدر در بین گروه‌های سرمایه‌دار ایرانی باب شده بود که یکی از بنگاه‌های املاک دبی، تصمیم گرفت در لابی یکی از مجتمع‌های تجاری در غرب تهران، شعبه دایر کند!
جشن خرید ملک در دبی اما از اوایل 2010 به عزا تبدیل شد. به طوری‌که بحران مالی آمریکا و سرایت آن به بازار املاک دبی، عملیات ساختمانی برج‌های دبی را نیمه‌کاره گذاشت و به ورشکستگی سازنده‌ها و سپس پیش‌خریداران ایرانی منجر شد تا جایی‌که امروز در شبکه‌های ماهواره‌ای، از آمادگی وکلای حقوقی مستقر در دبی برای رسیدگی به حق و حقوق از دست رفته خریداران ایرانی ملک در این جزیره تبلیغ می‌شود!