طوبی درختی است در خانه زهرا (س) که هر شاخه‌اش در بهشت در خانه یک مومن است و او هرچه اشتها دارد از آن شاخه بهره می‌برد. آیا آن محبتی که به خوبان داری طوبی نیست؟ اگر خدا را دوست دارید، مال این شجره است. هرچه میل دارید از آن می‌گیرید.

هر وقت یادش می‌کنی از هر غمی راحت می‌شوی. درخت محمد و آل محمد (ص) شجره خدایی است. خشک‌شدنی نیست. آبش از حوض کوثر است. حوض کوثر مال علی (ع) است. شجره طیبه از حوض کوثر آب می‌خورد. ساقی حوض و دوستانش همه از آب کوثر می‌خورند. آب کوثر محبت این خانواده است. آدم را پاک می‌کند. انسان اگر محبتش را در راه محبان خدا اعمال کند، به نتیجه می‌رسد. محبت آدمی را قربانی می‌کند، می‌کشد و شهید می‌کند. شهید محبت سر و صدایی ندارد. کسی شمشیری نمی‌بیند، صدایی نمی‌شنود. محبت انسان را خیلی مخفی شهید می‌کند؛ آن‌چنان می‌کشد که صدایی در نمی‌آید. خون هم ندارد. عزیزان من به میدان بیایید! قشنگ معامله کنید! کمرها را ببندید،‌ جوانمرد باشید! روز قیامت سرفراز باشید. آدم، دم شمشیر عزیز است. با جرات و قشنگ به میدان می‌رود.


هرچند که حضرت حاج محمداسماعیل دولابی در سال ۱۳۸۱ پس از انتشار کتاب طوبای اول رحل اقامت در جوار حضرت حق را برگزید، اما موسسه فرهنگی طوبای محبت که به همت فرزندشان حاج محمد دولابی تاسیس گردیده، توفیق آن را یافته تا همچنان خود را حاضر در محضرش بداند و به نشر آثار این فقید اهتمام ورزد.
در پیش‌گفتار طوبای ششم به نقل از حاج محمد دولابی چنین آمده است: «امروزه در فضای مجازی نیز، در برخی سایت‌های رسمی و غیررسمی و در برخی وبلاگ‌ها، تایید شخصیت‌های معاصر از زبان حاج محمداسماعیل دولابی نقل قول گردیده یا مطالبی توسط برخی از شخصیت‌ها از قول آن بزرگوار نقل می‌گردد. هرچند این شخصیت‌ها ممکن است برای آحاد یا بخشی از افراد جامعه محترم باشند، اما نقل مطالب از زبان آن بزرگوار جهت مقاصد خاص کار پسندیده‌ای نمی‌نماید و نوعی استفاده ابزاری از بزرگی است که در ساحت فکری و سلوک او چنین حرف‌ها و اقداماتی، خود دور شدن و انحراف از راه است و چه بسا نتیجه عکس در پی داشته باشد. اگر شخصیتی به واسطه کمال خویش توانسته است به مراتبی دنیایی و غیر آن دست یابد، نیازمند تایید کسی نیست.»با تکیه بر این کلام، دوستداران راه حق بهترین منبعی که برای شناخت گفتار و شخصیت این بزرگ در دسترس دارند شش جلد کتاب «طوبای محبت» است که حاصل تلاش بی‌وقفه سالیان انتشارات محبت و موسسه فرهنگی طوبای محبت است. همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد نخستین جلد این مجموعه در زمان حیات «حاج اسماعیل دولابی» و جلدهای بعد طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ به همت پسر ارشد این فقید گردآوری و منتشر شدند. جلد اول مجموعه طوبا شامل ۱۵ مجلس، جلد دوم شامل ۱۴ مجلس، جلد سوم شامل ۱۰ مجلس، جلد چهارم شامل ۹ مجلس، جلد پنجم شامل ۸ مجلس و جلد ششم شامل ۶ مجلس است که هر جلد از این کتب به طور متوسط ۲۰۰ صفحه از سخنرانی‌های این بزرگ را دربرمی‌گیرند.
جملاتی از حاج‌اسماعیل دولابی برگرفته از کتب «طوبای محبت»: