درد دل صنعتگر خلاق با رئیس پارلمان بخش خصوصی
بحران نوسان قیمت مواد اولیه و همچنین دوبرابر شدن نرخ ارز مواد اولیه وارداتی و نیاز واحدهای مولد به منابع بانکی کم‌بهره و عدم تامین آن می‌رود تا بسیاری از تولیدکنندگان را به ورطه ورشکستگی بکشاند.
گلشاد نصیری، رئیس هیئت مدیره شرکت پیش‌ساخته‌سازان سبلان در دیدار دو ساعته دکتر نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی پرند به انتقاد از کم‌کاری نهادهای دولتی در صیانت از تولید پرداخت. شرکت پیش‌ساخته‌سازان سبلان در حال حاضر سه واحد فعال دارد که تامین کننده بخش قابل توجهی از نیاز استان تهران و سایر نقاط ایران می‌باشد. این شرکت حائز نوآوری در تولید ساندویچ پانل در کشور بوده و اولین تولیدکننده ایرداکت یا کانال هوا در کشور نیز می‌باشد. این محصول تا اوایل سال گذشته از سایر کشورهای اروپایی تامین می‌گردید.
جالب این است که در سال حمایت از تولید ملی تاکنون به دلیل عدم توجه جدی مسئولین، از تولیدهای جدید داخلی نه تنها حمایتی نشده بلکه از خروج ارز برای کالای مشابه خارجی نیز جلوگیری به عمل نیامده است.
از ابتدای سال جاری به منظور تمدید تسهیلات بانکی دریافتی با مراجعه به بانک عامل شاهد آن هستیم که به صورت یک جانبه قراردادهای منعقده سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن ماهیت تولیدی و صنعتی بخش صنعت بهره وامهای دریافتی مزبور که می‌بایست براساس عقود مبادله ای با بهره‌های حداکثر ۱۴ درصد تنظیم گردد متاسفانه به یکباره به ۲۱ درصد افزایش یافته است.
نکته جالب اینکه بانک عامل با داعیه تغییر نرخ بهره بانکی نسبت به افزایش نرخ بهره این تسهیلات به طور یکطرفه اقدام نموده و این مساله باعث شده بدهی شرکت با وجود پرداخت بخشی از آن کماکان سیر صعودی داشته باشد.
نصیری از این موضوع نیز نگران است که مبادا پارلمان بخش خصوصی ( اتاق بازرگانی) در مسیر فعالیت‌هایش جهت گیری بوروکراسی همانند دولت پیدا کند و تاکید دارد در این صورت این مساله موجبات دلسردی فعالان بخش خصوصی تولید را فراهم خواهد آورد.
از دیدگاه مهندس نصیری وقتی اعتبارات فعالان بخش خصوصی تولید همه قفل بانکی خورده و پول و مواد اولیه در دسترس نیست طبعا نمی توان انتظار داشت واحدهای فعال دوام بیاورند و قطعا با این روند تا شب عید اکثر واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد!
او همچنین از اجرا نشدن قوانین موجود که بر معافیت‌های مالیاتی کارخانجات انتقالی فعال در شهرک‌های صنعتی مصوب تاکید دارد، انتقاد داشته و خواستار بررسی این مساله از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی حمایت از صنعت و همچنین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان نماینده بخش خصوصی شده است.
مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید از جمله عدم تبلیغ صحیح و نیز فقدان فرهنگ استفاده از مصالح نوین ساختمانی توسط متولیان بخش صنعت ساختمان کشور موجب شده شرکت پیش‌ساخته‌سازان سبلان با وجود داشتن ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون مترمربع ساندویچ پانل با عایق‌ها ی مختلف فقط با سالی 10 درصد از ظرفیت تولید نماید و علیرغم داشتن توانایی در ارائه خدمات و ظرفیت فنی مهندسی نتوانسته به نیازمندان این صنعت خدمات لازم را ارائه دهد. بدتر آن که این شرکت بازار صادراتی خوبی در سطح منطقه دارد که همین موانع و روند تحولات حاضر صادرات شرکت را هم مختل کرده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت پیش ساخته سازان سبلان همچنین از تبعیض در واگذاری و تنظیم قرارداد انحصاری با برخی شرکت‌ها ی خاص تولیدکننده ساندویچ پانل برای اجرای پروژه‌ها ی عمرانی به ویژه مناطق زلزله زده و پروژه‌ها ی دولتی شاکی است و معتقد است چنین اقدامی نه فقط روند بازسازی مناطق زلزله زده را کند بلکه مردم آسیب دیده را در سرما و بی‌خانمانی قرار می‌دهد.از طرفی تخصیص تسهیلات چند صد میلیاردی به این شرکت‌های خاص نوعی استفاده از رانت‌های دولتی را به وجود می‌آورد که پارلمان بخش خصوصی باید به این عرصه ورود و مانع تداوم این گونه برنامه ریزی‌ها شود.
نصیری صدور کارت‌های بازرگانی یکساله توسط اتاق بازرگانی در خصوص بخش تولید و صنعت را که دریافت مفاصا حساب از ارگانهای مختلف را الزام آور نموده است و نهادهای دولتی ذیربط به دلیل بوروکراسی اداری حاکم بر آنها در ارائه مفاصا حسابهای مزبور تعلل نموده را موجبات تاخیر در ترخیص مواد اولیه و نهایتا توقف تولید می‌داند و لذا به منظور برون رفت از این مشکل از دکتر نهاوندیان خواست راهی برای این موضوع پیدا کرده و دوره زمانی اعتبار کارت بازرگانی را نیز از 3 تا 5 سال حسب مورد در بخش صنعت افزایش دهند.به گفته نصیری اگر نیازهای مجموعه فعالان بخش صنعت برآورده نشود شاید این بخش چاره‌ای جز توقف فعالیت واحدهای تولیدی ذیربط تا زمان تغییر شرایط را نداشته باشد که این به منزله بیکاری رو به تزاید کارگران شاغل در بخش صنعت و از جمله این شرکت خواهد بود.