سید صولت مرتضوی در یک قدمی شهرداری مشهد
با پایان شهریورماه یعنی زمان وعده داده شده برای انتخاب شهردارمشهد، اسم سید صولت مرتضوی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای شهرداری پایتخت معنوی ایران مطرح شده است. این هفته نیز آخرین تحولات صورت گرفته در این زمینه را از محسن انتظاری هروی، نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر مشهد جویا شدیم.
هر چند به گفته انتظاری، علی نیکزاد وزیر پیشین راه و شهرسازی نیز دیگر گزینه شهرداری مشهد است اما شنیده ها حاکی از توافق اکثریت اعضای شورای شهر مشهد بر تصدی پست شهرداری توسط سید صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور و استاندار سابق خراسان جنوبی در دولت محمود احمدی نژاد است.
گروه شهری-با پایان شهریورماه یعنی زمان وعده داده شده برای انتخاب شهردارمشهد، اسم سید صولت مرتضوی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای شهرداری پایتخت معنوی ایران مطرح شده است. این هفته نیز آخرین تحولات صورت گرفته در این زمینه را از محسن انتظاری هروی، نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر مشهد جویا شدیم.
انتظاری در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره احتمال انتخاب مرتضوی به عنوان شهردار می‌گوید: علاوه بر آقای مرتضوی گزینه‌های دیگری نیز در حال پیگیری هستند و بحث مذاکره با ایشان به موازات مذاکره با آقای نیکزاد در حال انجام است و امیدواریم که آنچه که آقای سروی ها مبنی بر انتخاب شهردار تا پایان شهریور ماه اعلام کرده بودند محقق شود. انشاءا... خدا کمک کند تا در جلسه آینده شورا که روز سه شنبه است، نتیجه نهایی را به اطلاع مردم عزیز برسانیم.
نائب رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل منتفی شدن بحث شهرداری محمد سعیدی‌کیا می‌گوید: انتخاب آقای سعیدی‌کیا به این دلیل منتفی شد که شهرداری مشهد یک نیروی تمام وقت می‌طلبد و ایشان نمی‌توانستند خانواده‌شان را به مشهد بیاورند یا مسئولیت‌های‌شان در تهران را واگذار کنند، به همین جهت خود ایشان انصرافشان را اعلام کردند. وی ادامه می‌دهد: به هر حال این مسئله کاملا محتمل بود که گزینه‌های جدیدی مطرح شوند و در حال حاضر هم ممکن است گزینه‌های دیگری باشند که تا کنون مطرح نبوده‌اند اما از این به بعد مطرح بشوند.
سخنگوی شورای شهر در باره مطرح شدن نام سید صولت مرتضوی به عنوان جدی ترین گزینه شهرداری مشهد، می گوید: گفتگوها با آقای مرتضوی مثبت بوده است، اما با اشخاص دیگری نیز در حال مذاکره هستیم. انتظاری ادامه می دهد: با توجه به اینکه مشهد شهر ویژه‌ای است و از سراسر جهان اسلام به این شهر می‌آیند، مسئله شهردار ، مسئله بسیار مهمی است. هر ساله حدود ۲۵ میلیون نفر زائر داخلی و خارجی به مشهد می‌آیند و پیش بینی می‌شود، در آینده این میزان به ۱۰۰ میلیون نفر برسد، پس لازم است که زیرساخت‌های کافی و مناسب برای این میزان مسافر فراهم شود که در حال حاضر فراهم نیست.
سخنگوی شورای شهر اضافه می کند: در نتیجه مشهد به شهرداری نیاز دارد که هم مدیریت راهبردی بلد باشد، هم افق دیدش بلند باشد و هم ظرفیت پیگیری حقوق از دست رفته مشهد در ۳۰ سال گذشته را داشته باشد، از طرف دیگر شورا نیز باید از شهردار کاملا حمایت کند تا بتواند موفق باشد. به همین دلایل است که ما تا کنون به گزینه مورد نظر برای شهرداری مشهد نرسیده‌ایم. در صورتی که هم اکنون در مشهد شاید بتوانیم۵۰ شهردار پیدا کنیم که واقعا دوستان خوب و تحصیلکرده و باتجربه‌ای هستند، اما آن ویژگی‌های کامل و چارچوبه‌ای که مدنظر شورا است را ندارند.
انتظاری که در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید آقای مرتضوی که در دولت آقای احمدی نژاد استاندار و معاون وزیر کشور بوده‌اند و سوابق و سلایق سیاسی مشخصی دارند، بتوانند نقشی که شما می‌خواهید یعنی استفاده از ارتباطات در دولت برای تامین اعتبارات ملی مشهد را ایفا کنند،می گوید: مستحضرید افرادی که برای سمت استانداری انتخاب می‌شوند افراد جامع‌الاطرافی هستند، یعنی کسانی هستند که مسائل سیاسی، عمرانی‌‌، امنیتی، بهداشتی، کشاورزی، شهری، روستایی و... را به خوبی می‌دانند. یک استاندار یا بخشدار موفق کسی است که تمام اینها را بشناسند و درک کند که آقای مرتضوی نیز چنین گزینه‌ای هستند و مثلا آقای سعیدی‌کیا هم که قبلا بحثشان مطرح بود در دولت آقای احمدی‌نژاد مسئولیت داشتند.
البته آقای سعیدی کیا بیشتر به صفت تخصصی شان شناخته می شوند ضمن اینکه ایشان در دولت آقای خاتمی هم وزیر بودند.
خب من هم می‌خواهم همین را بگویم، آقای سعیدی کیا در دولت‌های آقایان خاتمی، هاشمی و میرحسین موسوی نیز بودند. یعنی با توجه به سوابقی که ما از آقای مرتضوی سراغ داریم ایشان پرچمدار سیاسی یک جریان خاص نیستند. معاون سیاسی وزارت کشور بودندکه از معاونت‌های جامع‌الاطراف و مهم است، علاوه بر این ایشان در شورای عالی امنتی ملی نیز حضور داشتند و با مسائل مهم و کلان کشور آشنا هستند. چون من در سطح ملی کار کرده‌ام، می‌دانم واقعا کسی که در تهران و در سطح ملی کار کرده و با مجلس و دولت ارتباط داشته است، چقدر نگاه، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش متفاوت از کسانی است که در این سطح کار نکرده‌اند.
وی ادامه می دهد:در دولت گذشته هر وقت استاندارها می‌خواستند برای کاری نماینده انتخاب کنند، دو نفر همیشه مطرح بودند که اولین آنها آقای مرتضوی بوده است و این نشان‌دهنده اعتمادی است که استانداران ، دولت و وزارت کشور به ایشان داشته‌اند. علاوه بر این من با این حرف که ایشان از نیروهای وابسته به دولت قبل بوده است، کاملا مخالفم. چون الان در تهران به ایشان مسئولیت داده‌اند و خواستند برای ایشان حکم بزنند اما ما جلویش را گرفته‌ایم. البته هنوز با ایشان به جمع بندی نرسیده‌ایم، چون شورا هنوز درباره مسائل کاری و برنامه‌ها و تصمیمات ایشان حرف دارد و خودشان هم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند و لازم است هر دو طرف به نتیجه برسند. ضمن اینکه فعلا بحث آقای نیکزاد نیز مطرح است و باید دید که در مورد کدام یک به نتیجه می‌رسیم.
انتظاری در ادامه و در پاسخ به سوالی پیرامون منتفی شدن قطعی بحث گزینه بومی می گوید: در حال حاضر بحث گزینه بومی منتفی است. اما از قید در حال حاضر استفاده کردم چون ممکن است در مورد هیچ یک از گزینه‌های ملی به توافق نرسیم و آن وقت به سراغ گزینه بومی برویم.
رسانه ها شورا را تحت فشار قرار ندهند
نائب رئیس شورای شهر مشهد در پایان با بیان اینکه خوب است رسانه‌ها شورا را در فشار انتخاب شهردار قرار ندهند، می گوید: خواهشی که از شما دارم این است که فضای جامعه را آرام بگذارید. هر چقدر فضا آرام‌تر باشد و فشارها بر شورا کمتر باشد، کارها بهتر انجام خواهد شد. اما اگر فشارها زیاد شود و عجله صورت گیرد شاید به نتیجه خوبی نرسیم.
وی ادامه می دهد: بالاخره وقتی آقای پژمان به ماموریت می‌رفتند، این شهر توسط معاونان ایشان اداره می‌شد. آقای انتظاری -که هیچ نسبتی با بنده ندارند- هم در حال حاضر سرپرست شهرداری هستند و جای نگرانی نیست. مردم تصور نکنند چون شهردار انتخاب نشده کارهای شهر متوقف شده است. شهرداری‌های مناطق و معاونان کارشان را انجام می‌دهند و حتی آقای انتظاری به من می‌گفتند ما تمام صورت وضعیت‌ها را به پیمانکارانمان پرداخت کردیم و صورت وضعیتی نداریم که پرداخت نشده باشد که این نشان می‌دهد کارها به خوبی در حال انجام است.