2 هزار میلیارد تومان  درآمد نقدی امسال شهرداری مشهد
درآمدهای نقدی شهرداری مشهد، محل تامین این درآمدها و جذب سرمایه‌گذار و افزایش مشارکت از مهمترین موضوعات اقتصادی مشهد و شورای شهر است. از همین روی در حاشیه جلسه علنی شورای شهر با دو تن از نمایندگان کمیسیون‌های مربوط به این بحث گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌آید.
سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت در مشهد در حال رشد است
pic۱

عضو کمسیون برنامه و بودجه شورای شهر در حاشیه جلسه شورا درگفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: پیش‌بینی برای جذب درآمدهای نقدی امسال شهرداری مشهد 2 هزار میلیارد تومان بود که تا امروز 1700 میلیارد تومان آن محقق شده است. محمد سهیلی اضافه کرد: در واقع این میزان 70 درصد بودجه نقدی شهرداری است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 80 درصد برسد، 5 هزار میلیارد تومان نیز در بحث مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها جذب شده که غیر از درآمدهای نقدی است و نمی‌توان آن را جزء درآمدهای نقدی محسوب کرد. وی ادامه داد: نسبت سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها در سال جاری در مقایسه با گذشته در حال رشد است و امیدواریم این روند رو به رشد ادامه یابد. بودجه‌ای که از محل مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها جذب می‌شود در حقیقت برای عمران شهری هزینه می‌شود که این اتفاق یک دستاورد شهری است. سهیلی در پایان ابراز کرد: این امکان وجود دارد که در بودجه سال آینده شهرداری مشهد درآمد بودجه نقدی به بیش از 2 هزار میلیارد تومان نیز برسد که امیدواریم یک رشد منطقی در این خصوص وجود داشته باشد.
85 درصد از درآمدهای شهرداری
از صنعت ساختمان تامین می‌شود
pic2
عضو کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی نیز در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اینکه مطرح می‌شود 85 درصد درآمدهای نقدی شهرداری مشهد از فروش تخلفات است، یک اشتباه لفظی است و در واقع 85 درصد درآمدهای نقدی شهرداری مشهد از صنعت ساختمان است. محمود هراتی ادامه داد: تنها بخشی از درآمدهای نقدی شهرداری مشهد از فروش تخلفات است که در کمیسیون ماده صد مطرح می‌شود. هراتی عنوان کرد: صنعت ساختمان در مشهد نه تنها می‌‌تواند منابع شهرداری را تامین کند، بلکه می‌تواند با وضع قواعد حقوقی در این خصوص بخشی از منابع مالی کشور را نیز تامین کند. عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: اینکه مطرح می‌شود 85 درصد از درآمدها از فروش تخلفات است باید توجه داشت که این کار جرم نیست و به دلیل عدم وجود قواعد حقوقی با عنوان تخلف یاد می‌شود.
پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن یک مزیت است
pic3
همچنین سید جلال فیاضی نیز در گفتگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: سازمان علمی آموزشی کنفرانس اسلامی از میان کشورهای آفریقایی و آسیایی سه شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرده که مشهد یکی از این شهرها است .وی نام‌گذاری مشهد به نام پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را دارای چند مزیت خواند و گفت: اولا این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود و ثانیا این فرصت مناسبی خواهد بود تا شهر مشهد ظرفیت‌ها و استعداهای خود را به نمایش بگذارد .
وی با تاکید بر اینکه مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان برای معرفی توانایی‌های خود ظرفیت بسیاری دارد، افزود: اینکه بتوانیم کارهای زیربنایی را در شهر انجام دهیم، از اهمیت وِیژه‌ای برخوردار است .
رئیس کار گروه هنر و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه این موضوع از یک سال پیش در حال پیگیری است، عنوان کرد: برای این کار با استانداری خراسان رضوی هماهنگی شده و قرار است برای هماهنگی بیشتر اطلاعاتی در سطح ملی به مدیران ارائه شود .همچنینن بر اساس مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد قرار شد تا شهرداری دستورالعمل اجرایی تحقق این موضوع را تا اوایل اسفند تهیه کند.
فیاضی همچنین بر تعامل بین سازمانی و بخشی برای تحقق این موضوع تاکید کرد و گفت: باید همه ظرفیت‌های محلی، استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای این موضوع پیش‌بینی شود. وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف می‌توان از تجربه‌های سایر شهرها نظیر اصفهان نیز استفاده کرد، خاطر نشان کرد: با هماهنگی و استفاده از تجارب و تشکیل ستادی در این رابطه می‌توان گام موثری برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برداشت .