مالزیایی‌ها در اندیشه بازی بزرگان

در میان انواع مسابقات خودرو، سری مسابقات لمان طرفداران میلیونی در سراسر دنیا دارد؛ چرا که تماشای رقابت نفس‌گیر و ۲۴ ساعته میان خودروهایی که در سرعت و شتاب حرف‌های زیادی برای گفتن دارند جذاب و دیدنی است. در این سری مسابقات خودروها شکل و شمایل خاصی دارند و در این استقامت و کار گروهی به چالش کشیده می‌شوند.

فناوری‌هایی که در خودرو‌های مسابقات لمان مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار پیشرفته هستند و باعث می‌شوند این خودرو‌ها بتوانند فشار ناشی از ۲۴ساعت رقابت را تاب آورند. در میان این فناوری‌ها آنهایی که باعث افزایش عملکرد خودرو می‌شوند تاثیر زیادی در نتیجه مسابقه خواهند داشت. مجموعه‌ای دانشگاهی در مالزی که با صنعت رابطه تنگاتنگی دارد روی کاهش مصرف سوخت خودرو‌های لمان تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرده است.

کاهش مصرف سوخت خودروهای لمان باعث می‌شود این خودرو‌ها کمتر نیاز به سوخت‌گیری مجدد داشته باشند که این مساله می‌تواند سرنوشت یک خودرو را تغییر دهد. این فناوری جدید در خودرو‌های هیبرید قابل استفاده است و در سال ۲۰۱۷ در پیست مسابقات و روی خودروهای سری LMP۳ آزمایش خواهد شد. این تحقیقات به دنبال افزایش فناوری‌های کاهش مصرف سوخت هستند و به نظر می‌رسد این تلاش‌ها علاوه بر خودرو‌های هیبرید در خودرو‌های تمام برقی نیز استفاده خواهد شد.

بر‌اساس آنچه اعلام شده است مالزی قصد دارد ۱۰۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۲۰ در جاده‌هایش تردد داشته باشند و از این فناوری‌ها در این خودروها استفاده خواهد کرد. در خودروهای LMP۳ خودرو ۹۳۰ کیلوگرم وزن دارد و موتور نیسان و ۸ سیلندر در آن استفاده شده است که از طریق باکی ۸۵ لیتری تغذیه می‌شود. در صورت موفقیت این طرح‌ها می‌توان انتظار داشت تا در هر بار سوخت‌گیری خودرو مسافت بیشتری را طی کند و کمتر نیاز به توقف داشته باشد. مالزی در واقع با سرمایه‌گذاری در این بخش به‌دنبال حضور فعال در زمینه فروش فناوری‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت به خودرو‌سازان مطرح دنیا است.

کشورهایی مانند مالزی به دلیل نداشتن زیر‌ساخت‌های لازم در ایجاد غول‌های خودرو‌سازی ترجیح می‌دهند نقش خود را به‌عنوان شرکت‌های پدید‌آورنده فناوری در غول‌های این صنعت پر‌رنگ‌تر کنند؛ چرا که سقفی برای ابداع و ایجاد تحول در این صنعت وجود ندارد و شرکت‌هایی اروپایی و ژاپنی هم با شرکت‌های دانش‌محور همکاری‌های نزدیک تحقیقاتی در زمینه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها دارند.

مسابقات لمان با توجه به حساسیت‌هایی که دارد و همچنین به دلیل داشتن فضای مناسب برای دریافت فناوری‌های نوین شروع هوشمندانه‌ای برای موسسات تحقیقاتی مالزی به‌حساب می‌آید؛ چرا‌که در صورت موفق بودن طرح، فضای رسانه‌ای خوبی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و نتایج ملموس راحت‌تر می‌تواند به سمع و نظر غول‌های خودرو‌سازی در آمریکا، ژاپن و اروپا برسد.