قابلیت انتقال بسیاری از وظایف اقتصادی دولت به اصناف
اظهارات اخیر نماینده مشهد درباره شعار اعتدال دولت واکنش چهره های مختلف را برانگیخته است. گروه صنعت-قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جایگاه اصناف در توسعه اقتصادی گفت: بسیاری از وظایف اقتصادی دولت را می‌توان به اتحادیه‌ها و اصناف انتقال داد.به گزارش ایسنا مجتبی خسرو تاج که در مراسم گرامی‌داشت هفته اصناف در دانشگاه فرهنگیان مشهد حضور یافته بود، با اشاره به هدف گرامی‌داشت روز ملی اصناف تصریح کرد: هدف اصلی ما این است که با نگاهی فرهنگی، نقش اصناف مورد بررسی قرار گرفته و با رویکرد بهتری به فعالیت آن توجه شود.
وی ادامه داد: بخش بازرگانی داخلی وزارت‌خانه از ابتدای انقلاب تاکنون، عمده‌ترین فعالیت خود را در توزیع کالاهای اساسی صرف کرده و هیچ‌گاه فرصت زیادی برای رسیدگی به نیازهای اساسی صنفی وجود نداشت؛ امروز خوشبختانه با انتقال بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به وزارت کشاورزی، این موقعیت وجود دارد که به اصناف با نگاهی عمیق‌تر بپردازیم.
خسرو تاج گفت: امیدواریم جایگاه واقعی اتاق‌های اصناف و روسای اتحادیه‌ها مشخص شود؛ یکی از انتظارات کنونی از بسته‌های دولتی این است که می‌توان اقدامات مربوط به آن را به اتحادیه‌ها و اصناف انتقال داد.
اهمیت مقوله اخلاق
در فضای کسب و کار
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مقوله اخلاق در فضای کسب و کار، آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: یکی از سرمایه‌های اساسی کشورها سرمایه اخلاقی بوده که باید در واحدهای صنفی و فضای کسب و کار ما نیز ایجاد شود؛ واحدهای صنفی تشکل‌هایی هستند که ارتباط نزدیکی با مردم دارند و تجربه سایر کشورها بر این نکته تاکید می‌کند که توجه به مشتری منجر به موفقیت خواهد شد.
خسروتاج در خصوص لزوم توجه به مقوله کیفیت عنوان کرد: در این زمینه نیز باید فرهنگ سازی صورت گرفته و این مساله به عنوان یک دغدغه مطرح شود؛ با افزایش کیفیت و بهره‌وری می‌توان زندگی خوبی را برای مردم ایجاد کرد؛ در حال حاضر شرایط مملکت به شکلی است که افراد بدون توجه به بهره‌وری نمی‌توانند زندگی کنند.
وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اشتغال در مشهد گفت: به عنوان مثال خدمات رسانی به زائر یکی از بهترین زمینه‌های اشتغال‌زایی در این شهر است و می‌تواند مورد توجه مسئولین قرار گیرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی خلاها و ضعف‌های قانونی در حوزه فعالیت اصناف تاکید کرد: تنظیم روابط بخش خصوصی و دولت برای تهیه دستورالعمل‌ها از وظایف اصلی ما بوده و باید مقررات کاربردی در این زمینه ارایه شود.


روان‌سازی توزیع، راهکار مقاوم سازی اقتصاد
pic۱
رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی، روان سازی نحوه توزیع است؛ اگر می‌خواهیم صنعت بهبود یابد، باید مجموعه صنعت، معدن و تجارت به صورت یکپارچه در نظر گرفته شود.راضیه علیرضایی با اشاره به فعالیت واحدهای صنفی در استان اظهار کرد: در حال حاضر 531 مورد اتحادیه صنفی در استان فعالیت داشته و حدود 100 هزار واحد صنفی پروانه‌دار در مشهد مشغول به کار است؛ کل واحدهای صنفی استان هشت درصد واحدهای صنفی کشور را شامل می‌شود.
وی در خصوص راه‌کارهای دست‌یابی به اقتصاد مقاوم خاطرنشان کرد: امروز تولید، سرچشمه تجارت و تجارت، سرچشمه تولید است؛ در حال حاضر ما باید به دنبال سهم خود در بازارهای بین‌المللی باشیم.
باید جلوی کوچک تولید کردن را گرفت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: تولید با ارزش افزوده، توجه به رقابت پذیری و تولید صادرات محور از ارکان توسعه یافتگی در تجارت است؛ سرفصل اصلی اقتصاد رقابتی، اقتصاد درون نگر و برون‌گرا با مدیریت جهادی است. وی با تاکید بر لزوم به کاهش هزینه‌های تولید یادآور شد: باید جلوی کوچک تولید کردن را گرفت؛ همچنین با افزایش هزینه‌های توزیع، قیمت‌های بی‌حسابی به تولید اضافه می‌شود؛ با بهبود روش‌های کاهش فاصله قیمت‌های تمام شده از تولید تا مصرف، می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش داد.
علیرضایی خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های توزیع، حمایت از مصرف کننده را در پی خواهد داشت؛ در حال حاضر بین 45 تا 66 درصد هزینه توزیع به قیمت میوه اضافه می‌شود؛ این مساله کمر تولید را شکسته و مصرف کننده نیز همیشه ناراضی خواهد بود. وی تصریح کرد: راهکار منطقی کردن هزینه تولید، کاهش هزینه‌های توزیع است؛ بخش توزیع تنها زمانی می‌تواند بزرگ شود که منجر به افزایش تولید شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: ایجاد شبکه‌های خرده فروشی، ایجاد و تقویت بازار مجازی، آسیب شناسی توزیع و... می‌تواند از دیگر راهکارهای کاهش هزینه‌های توزیع در کشور باشد. علیرضایی همچنین در ادامه از راه‌اندازی اتاق فکر در اتاق اصناف استان برای کاهش هزینه‌های تولید خبر داد و گفت: همچنین اتاق اصناف استان از مجموع اتاق‌های اصناف توزیع و اصناف تولید به زودی تشکیل خواهد شد.

حضور در بازارهای بین‌المللی
نیازمند برندسازی است
pic۲
نایب رئیس اتاق اصناف تولیدی و خدمات فنی مشهد هم که دیگر سخنران این مراسم بود با تاکید بر لزوم حضور در بازارهای بین‌المللی تصریح کرد: یکی از نیازهای اصناف، برخورداری از برند است، چرا که فعالیت برون مرزی نیازمند برخورداری از برندها خواهد بود.حسن ماجدی با بیان اینکه «بازار و اصناف پس از انقلاب گسترش و توسعه زیادی یافته است» اظهار کرد: بازار توانست توقعات مردم را برآورده کند و این خدمات قابل مقایسه با واحدهای صنفی پیش از انقلاب نیست؛ خدمات صنفی در حال حاضر بیش از ده‌ها برابر در مقایسه با پیش از انقلاب رشد کرده، این درحالی است که رشد جمعیت ما تنها دو برابر بوده است. وی با اشاره به برخی کاستی‌ها در حوزه اصناف ادامه داد: در بخش‌های آموزشی نیاز به کمک وزارت خانه داریم؛ خصوصا در مورد آموزش کارکنان، اتحادیه‌ها و... تا بتوانیم سطح آگاهی و خدمات دهی را افزایش دهیم؛ باید از تلاش دانشگاه‌ها نیز استفاده کرد.
ماجدی خاطرنشان کرد: ما تولید یکپارچه و خوشه‌ای در جهت تولید ملی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تعامل اصناف در بخش تولید و خدمات فنی با ادارات بسیار خوب بوده، به طوری که بخش زیادی از مشکلات ما با این تعامل سازنده حل شده است. عضو هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد با اشاره به مشکلات اصناف در خصوص پرداخت مالیات تاکید کرد: ما در خصوص دارایی و پرداخت مالیات تمام وظیفه خود را انجام می‌دهیم اما باید توجه داشت که برخی فسادها و مالیات‌های پنهان نیز وجود دارد؛ بسیاری از اصناف به عنوان واحدهای تولیدی شناخته شده مالیات می‌پردازد اما در این میان برخی از پرداخت مالیات‌ می‌گریزند. ماجدی با بیان اینکه «بسیاری از مشکلات اصناف با سازمان محیط زیست حل شده است» گفت: با این حال نباید برخی سخت گیری‌ها نسبت به اصناف وجود داشته باشد.