بازارهای ناشناخته و آینده سرمایه‌گذاری

از مهم‌ترین‌ محورهایی که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند انتخاب الگوی تولید مناسب است. چالش مهمی که از سه سال پیش و با برجسته شدن نقش بازارهای نوظهور خود را نشان داد. این چالش این است که خودروسازان باید تصمیم بگیرند اولویت را به تولید چه کلاسی از خودروها بدهند. خودروهای کلاس اکونومی را تقویت کنند یا نیروی اصلی خود را روی خودروهای کلاس مدیریتی بگذارند. مشکل اصلی اینجاست که این انتخاب تنها به مقطع زمانی کنونی و تولید جاری بازنمی‌گردد، بلکه می‌تواند برای یک دهه آینده صنعت خودرو جهان را متاثر کند.

روند تحقیق و توسعه و طراحی خودروهای مفهومی کاملا به این تصمیم بستگی دارد. خودروسازان تنها در شرایطی حجم تحقیقات خود را در بخش کانسپت افزایش می‌دهند که از برگشت سرمایه خود مطمئن باشند. خودروهای کلاس اکونومی نیاز چندانی به طراحی کانسپت‌های فناورانه ندارند. از طرف دیگر وقتی چشم انداز بازار خودروهای لوکس و نیمه لوکس چندان روشن نباشد، خودروساز هزینه زیادی در بخش توسعه آن نمی‌کند. این مساله به‌طور مستقیم باعث کاهش سرعت پیشرفت در صنعت خودرو خواهد شد. اتفاقی که یک بار در دهه ۸۰ میلادی صنعت خودرو با آن رو‌به‌رو شد. در دهه ۸۰ سبک طراحی ژاپنی بر خودروسازی حاکم شد. استقبال ناگهانی بازار اروپا از خودروهای ژاپنی باعث شد تا اکثر خودروسازان پرتیراژ جهان به سوی این سبک طراحی که بر سادگی بسیار زیاد تاکید داشت حرکت کنند. این چرخش اثر خود را در دهه بعد گذاشت. نتیجه آن شد که هم خودروها شباهت زیادی به هم پیدا کردند و هم در دهه ۹۰ شاهد یکی از ضعیف‌ترین دوران طراحی در صنعت خودرو بودیم.

حالا نگرانی وجود دارد که این مساله درجا زدن یک بار دیگر و این بار با نیروی بازار رخ دهد. به خصوص در شرایطی که نمی‌توان در نهایت پیش بینی کرد که بازارها بعد از سال ۲۰۲۰ به کدام سو می‌روند. آیا روند کنونی حفظ می‌شود یا با رشد اقتصادی در دو بازار چین و هند به‌عنوان اصلی‌ترین بازارهای نوظهور در یک دهه آینده، ترکیب تقاضای خودرو در آنها به مانند اکنون می‌مانند یا تغییر خواهد کرد. این چالش دیگری برای صنعت خودرو به خصوص خودروسازان پرتیراژ وجود دارد که نمی‌دانند در یک دهه آینده تقاضای اصلی خودرو در این دو بازار همچنان روی خودروهای ارزان و اقتصادی باقی می‌ماند یا اینکه با رشد طبقه متوسط و مرفه در این جوامع تقاضا برای خودروهای کلاس مدیریتی و نیمه لوکس هم به سطح مطلوبی خواهد رسید. برای بازار چین رسیدن به جواب این سوال راحت‌تر است، اما در مورد بازار خودرو هند هنوز نمی‌توان جوابی پیدا کرد. این در حالی است که پاسخ دادن به این سوال برای مشخص کردن سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌ها بسیار ضروری است.