هومن افشار * در اقتصاد مسکن دو نگرانی اساسی وجود دارد: یکی آنکه دولت برای پایین نگه داشتن نرخ تورم ترجیح می‌دهد برنامه‌های خود در حوزه مسکن را با تاخیر انجام دهد و دیگر آنکه طی هفته گذشته شاخص بورس با افت شدید مواجه شد، آنچنان که سرمایه‌گذاران و مجلسی‌ها را برانگیخت تا سریع‌تر چاره‌ای بیاندیشند که مبادا سرمایه‌های سرگردانی که در اثر تخلیه بازار ارز و طلا به سمت بورس روانه شده این بار به سمت بازار مسکن روانه شود و سبب افزایش قیمت‌ها و رکود بازار بورس شود.

با نگاه به آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در خصوص اطلاعات جمع‌آوری شده از بنگاه‌های معاملات ملکی در سال ۱۳۹۰ شاهد افزایش بی‌رویه‌ تاسیس دفاتر مشاور املاک در استان خراسان رضوی هستیم. در استان خراسان رضوی تا پایان سال ۱۳۹۰ مجموعا ۷۲۰۱ دفتر مشاور املاک تاسیس شده بود که تعداد ۴۷۱۹ از این دفاتر از سال ۸۵ به بعد تاسیس شده است، یعنی به ازای هر ۸۳۳ نفر در استان خراسان رضوی یک دفتر معاملات ملکی وجود دارد. بنابراین استان خراسان رضوی با ۶ میلیون نفر جمعیت در زمینه تعداد دفاتر مشاور املاک مقام دوم کشور را دارد. از طرفی ۶۵درصد دفاتر از سال ۸۵ به بعد تاسیس شده است، لذا از لحاظ نرخ رشد تاسیس دفاتر مشاور املاک از سال ۸۵ به بعد مقام اول را دارد.
اما آیا این افزایش بی‌رویه می‌تواند تاثیری بر افزایش قیمت‌ مسکن داشته باشد یا آنکه تاثیر این اشتغال‌زایی در بخش معاملات مسکن موجب زیان دیدن سایر بخش‌های اشتغال شده است؟ اگر این تاسیس‌ها آگاهانه و از روی اطلاع از نوسانات بازار مسکن بوده است، پس چرا تعداد قابل توجهی از دفاتر مشاور املاک مشهد در دوران رکود کسب و کار خود را رها کرده‌اند؟!