رقیب اصلی تسلا آمد!

سرانجام شرکت لوسیدموتورز ظاهر اولیه ماشین‌های الکتریکی آینده را پیشنهاد کرد. به نظر می‌رسد فعالیت‌های فراوانی در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی در جریان است، از شرکت فارادی فیوچرز گرفته تا لی‌اکو که در حال برنامه‌ریزی برای متحول کردن تولید خودروهای برقی با برد بیشتر، طراحی زیباتر و رانندگی جذابتر هستند.

پس از اعلام برنامه‌های خود برای ساخت خودروی الکتریکی خودران با عملکرد بالا در اوایل سال جاری، شرکت لوسید موتورز در مراسمی در کالیفرنیا با پرده‌برداری از خودرو موسوم به «ایر» قدم بعدی را نیز برداشت. طبق داده‌های موجود، قطعا اتومبیل Air در بسیاری از ویژگی‌ها قادر به رقابت با تسلا است. با قدرت بالای ۱۰۰۰ اسب بخار، اتومبیل ظرف مدت ۵/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید که کاملا با زمان ثبت شده برای آخرین مدل تسلا مطابقت دارد. شرکت لوسید ادعا می‌کند که این ماشین با باتری‌هایی که کاملا شارژ شده می‌تواند مسافت ۴۰۰ مایل یعنی حدود ۶۴۴ کیلومتر را طی کند. طبق گفته‌های شرکت، طراحی باتری آن، که در ۲ سال گذشته در حال توسعه بوده، به شکلی است که در مقایسه با طرح‌های معمولی تحمل بیشتری برای شارژ سریع دارد. این می‌تواند یک برگ برنده برای لوسید ایر در برابر تسلا باشد، چرا که به سازندگان لوازم جانبی اجازه می‌دهد شارژرهایی با آمپر بالاتر برای آن بسازند که مشتریان را با شارژ سریع راضی تر نگاه می‌دارد.

به‌جای مراجعه به یک شرکت خارجی برای تامین باتری، لوسید می‌گوید که کل مجموعه پیشرانه خود را در داخل طراحی کرده است. قبل از اعلام برنامه‌های خود برای ورود به بازی ماشین‌های الکتریکی، نام شرکت Atieva بوده و روی توسعه باطری و تکنولوژی پیشرانه الکتریکی متمرکز بود. همچنین این شرکت بسته‌های باتری بسیار بزرگی را ساخت که در اتوبوس‌های چینی استفاده شد، اگر چه بعد از اعلام شروع همکاری با شرکت تسلا این کار متوقف شد.

چرا ما همه اینها را با شما در میان می‌گذاریم؟ چرا‌که این شرکت در زمینه ماشین‌های الکتریکی تجربیاتی دارد. هر چند هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت لوسید بتواند به ادعاهایش عمل کند یا حتی کلا قادر به تحویل ماشین در مدت زمان کوتاه باشد یا نه، اما به نظر می‌رسد یک شرکت با تجربه قبلی در تولید اتومبیل‌های الکتریکی نسبت به یک شرکت تازه‌کار با یک طرح بزرگ اما بدون سابقه در این امر، فرصت بهتری برای تولید ماشینی بادوام دارد.

یکی از مزایای کار با باتری‌ها و موتورهای الکتریکی، فضای داخلی است. بدون پیشرانه حجیم که جای زیادی را اشغال می‌کند، این امکان وجود دارد که کفی کاملا صاف داشته و فضای داشبورد تا حد بیشتری به جلو برده شود که با این کار می‌توان فضای وسیع‌تری بین بسته‌های به هم فشرده ایجاد کرد. شرکت فولکس واگن می‌گوید که مدل الکتریکی ماشین گلف، فضای داخلی به اندازه ماشین پاسات دارد که از نظر ابعاد بسیار بزرگ‌تر از آن است. در طراحی لوسید برای خودرو ایر نیز از این ویژگی به خوبی استفاده شده است.

مسافران صندلی‌های عقب، برندگان اصلی در طراحی لوسید ایر هستند با صندلی‌هایی که تا ۵۵ درجه به سمت بالا خم می‌شوند و جای پایی که بیشتر از فضایی است که از یک ماشین بنزینی در همان اندازه انتظار می‌رود. بدون وجود موتوری در قسمت جلو که صدای اضافی تولید کند، سواری آرامی انتظار می‌رود به شرط اینکه سروصدای ناشی از چرخیدن لاستیک روی جاده زیاد نباشد و البته صدای سیستم صوتی با ۲۹ بلندگو تا انتها بالا نباشد.

قابلیت برقراری ارتباط به‌عنوان یکی از عناصر مهم در طراحی ماشین جدید مطرح است. به همین دلیل شرکت لوسید یک برنامه تلفن همراه را طراحی کرده که هماهنگ با ماشین کار می‌کند. اگرچه شرکت جزئیات زیادی در مورد عملکرد آن ارائه نمی‌دهد، شما می‌توانید انتظار به اشتراک گذاشتن زنده اطلاعات مربوط به میزان شارژ باتری را داشته باشید و اینکه به راننده اجازه می‌دهد تا سیستم تهویه و گرمایش ماشین را قبل از سوارشدن تنظیم کنند. بسته به مسیری که این ماشین طی می‌کند، این برنامه می‌تواند به‌عنوان پایگاهی برای اشتراک ماشین استفاده شود.

یکی دیگر از عرصه‌های ضروری رقابت در توسعه اتومبیل‌های لوسید تکنولوژی رانندگی خودکار است و همه ماشین‌های لوسید به سنسورهای جامع برای رانندگی خودکار مجهز خواهد بود. همچون تسلا، لوسید هم برنامه‌هایی برای گسترش کارآیی از طریق به‌روز‌رسانی‌های آنلاین دارد که این امر اضافه شدن ویژگی‌های جدید بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری یا تماس با فروشنده را ممکن می‌کند. لوسید قصد آغاز تولید در سال ۲۰۱۸ را دارد و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای فروش ماشین الکتریکی به قیمتی بالای ۱۰۰ هزار دلار است. همچنین شرکت قصد دارد تا بعدها در آینده ماشینی به ارزش ۶۵ هزار دلار به خط تولید اضافه کند، اما جزئیاتی از ظاهر آن ارائه نشده است.

رقیب اصلی تسلا آمد!

رقیب اصلی تسلا آمد!