توسعه کشور، محور اصلی سیاست های مجلس دهم
دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تمام فراز و نشیب‌هایش هفتم اسفند‌ماه سال 94 به پایان رسید. انتخاباتی که از حیث تعداد داوطلبان نسبت به برخی دوره‌ها و میزان مشارکت متفاوت بود اما از لحاظ ماهیت دارای پیام‌های جدیدی بود که مانند تابلویی روشن، نظرات و اهداف نوین ملت را به جهانیان عرضه می‌کرد. برآیند انتخابات 7 اسفند 94 نشان از ظهور و بروز تفکری جدید در کشور داشت که چنانچه نتایج پایتخت و کلان‌شهرها بررسی شود به وضوح تغییر نگاه ساختاری رأی‌دهندگان احساس خواهد شد. در بین لیست‌های موجود در انتخابات، لیست امید که متعلق به اصلاح‌طلبان بود، توانست کرسی‌های بیشتری را کسب کند. در این میان و در شهرستان درگز رقابت سختی میان کاندیداهای مختلف در جریان بود که در نهایت عبدالله حاتمیان با 11 هزار و 880 رأی حائز اکثریت آرا برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی دوره دهم شد. آنطورکه مردم منطقه می‌گویند وی اولین نماینده مجلس کرمانج (کردزبان) از شهرستان درگز است. او که منتسب به لیست اصلاح‌طلبان است، در سال 1377 به استخدام سازمان جهاد کشاورزی درآمده و سپس چند سالی به‌عنوان رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان‌های لاین و نوخندان خدمت کرده است. حاتمیان همچنین در سمت‌های مسئول امور زراعت و مدیر آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مشغول فعالیت بوده است.
وی درحال حاضر عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی است و در دانشگاه درگز، اقتصاد کشاورزی تدریس می‌کند. حاتمیان معتقد است که نمایندگان باید تعهد و تخصص داشته باشند و مردم نیز همواره به متخصص بودن افراد توجه کنند. واژه‌ای که از آن زیاد نام می‌برد «توسعه» است و بر این مسأله تاکید دارد که همه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس باید برای توسعه کشور در این فرصتی که پیش آمده است، تلاش کنند. منتخب مردم درگز از تونل درگز- دوغایی به‌عنوان زیربنایی‌ترین محور توسعه این شهرستان یاد می‌کند و اولین برنامه‌اش پیگیری احداث این تونل برای پیشرفت درگز است. مشروح گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» را با این منتخب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌خوانید.

به‌عنوان نخستین سوال، چه برنامه‌هایی را برای توسعه همه جانبه و پایدار شهرستان درگز مدنظر دارید؟
وضعیت اقتصادی شهرستان درگز بسیار نامساعد است. نمایندگان سابق درگز زحماتی را کشیده‌اند ولی نسبت به وضعیت درگز کافی نبوده است، ما وارث مشکلات متعددی در همه زمینه‌ها هستیم. در زمینه منابع آبی هدررفت بسیاری را مشاهده می‌کنیم یا در زمینه استفاده از نیروی انسانی بستر مناسبی برای به کارگیری نیروها وجود ندارد. در زمینه فروش محصولات شهرستان درگز مشکلات عجیبی داریم. مسلما برای بهبود وضعیت پا به این عرصه گذاشته‌ایم و به همین جهت برنامه‌ها را به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرده‌ایم. مهم‌ترین اقدام کوتاه‌مدت برای توسعه درگز، موضوع ایجاد تونل درگز- دوغایی است که حدودا ۶۵ کیلومتر، مسیر را کاهش می‌دهد و از طرفی فقدان این تونل و نامناسب بودن جاده درگز باعث افزایش هزینه‌های محصولات شهرستان نسبت به مناطق دیگر شده است. به‌دلیل وضعیت نامناسب جاده درگز و دسترسی سخت به این شهرستان، توان رقابت اقتصادی از درگز گرفته شده است و حتی نخبگان این شهر از دیار خود به مناطق دیگر کوچ کرده‌اند. درگز دروازه ورودی آسیای میانه به ایران با قابلیتی کم‌نظیر است و ساخت راه، زیربنایی‌ترین محور توسعه شهرستان محسوب می‌شود. موضوع دیگر منابع خدادادی شهرستان درگز است و با توجه به کمبود آب‌های زیرزمینی آنچنان از ظرفیت‌های منابع آبی درگز استفاده بهینه نمی‌شود. رودخانه‌هایی همچون درونگر و زرگران در حومه درگز، آب را به سمت کشور ترکمنستان سوق می‌دهد و از این دو رودخانه، سیلاب‌های عظیمی وارد کشور همسایه می‌شود که در آنجا به بهره‌برداری می‌رسد. به عبارتی سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب شیرین از دسترس خارج می‌شود و این سیل در درگز باعث خرابی و هزینه‌های بسیار برای مردم می‌شود؛ درحالی که می‌توانیم این مایه زندگی‌بخش را ذخیره کنیم. در این زمینه باید سیلاب‌های بزرگ درگز مهار شود و احداث سد برای این منظور را پیگیری خواهیم کرد. کشور همسایه این آب عظیم را در کانال قره‌قوم نگهداری می‌کند و توانسته‌اند در کویر قره‌قوم وضعیت خوبی برای کشاورزی ایجاد کنند.

همانطورکه می دانید صنعت گردشگری آورده و گردش مالی خوبی برای اقتصاد شهرها دارد؛ با توجه به جاذبه‌های شهرستان درگز در زمینه گردشگری چه برنامه‌هایی برای این شهرستان دارید؟
باتوجه به جاذبه‌های طبیعی و خدادادی شهرستان درگز در اولین اقدام همان احداث تونل که پیشتر عرض کردم باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌عنوان مثال اگر این تونل احداث شود با کمترین مسافت می‌توان به دامنه رشته کوه هزارمسجد سفر کرد و در آنجا از تله‌کابین برای بازدید منطقه و کوه‌ها استفاده کرد، البته از این قبیل جاذبه‌ها در این شهرستان به وفور پیدا می‌شود.

با توجه به زیربنایی بودن تونل درگز بنا به چه دلایلی احداث این تونل در همه این سال‌ها به تعویق افتاده است؟
به گمانم وجود تحریم‌ها که عامل کمبود منابع مالی کشور شده بود و همچنین ناهماهنگی بین مجلس و دولت باعث شده بود که این پروژه سال‌ها به محاق برود. در این دوره قابلیت‌های جدیدی همچون همسویی مجلس و دولت و دیدگاه دولت به منابع آزادشده ناشی از لغو تحریم‌ها برای امور زیربنایی کشور، باعث ایجاد نگاه مثبتی برای به سرانجام رساندن این پروژه شده است.

برای واحدهای صنعتی دارای مشکلات متعدد که از چرخه فعالیت خارج شده‌اند، چه برنامه‌ای در نظر دارید؟
در شهرستان درگز حدود ۱۲۰ واحد صنعتی نیمه تعطیل و ورشکسته داریم و این واحدها می‌توانند با کمک‌هایی در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان دوباره به چرخه اقتصادی بر‌گردند. این مسائل مالی باعث بیکاری جوانان منطقه شده است. مسلما برای فروش محصولات این واحدهای صنعتی باید بازار فروش نیز وجود داشته باشد.بله. این شهرستان در مجاورت مرز است و به شدت پیگیر احداث منطقه ویژه اقتصادی درگز خواهیم بود. از این فرصت می‌توان تجارت خوبی برای درگز فراهم کرد. همچنین برای توسعه معادن درگز اقدام جدی صورت نگرفته است.

به‌صورت کلی چه نوع اقداماتی را در جهت بهبود اوضاع مردم شهرستان درگز انجام خواهید داد؟
مواردی از قبیل بازگرداندن حق محرومیت درگز که برای کارمندان شهرستان این پرداختی حذف شده است، درحالی که همه می‌دانیم درگز، شهرستان محرومی است. بانوان شهرستان باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرند تا به جایگاه اصلی خود در جامعه برسند. همچنین حدود ۲۶ کارگروه تخصصی تعریف کردیم و نخبگان و فرهیختگان هر قشری در یکی از این کارگروه‌ها سازماندهی می‌شوند و مشکلات شهرستان را در حوزه‌های تخصصی جمع‌بندی می‌کنند. در زمینه کاهش نرخ بهره بانکی در حوزه‌های کشاورزی و دامداری پیگیری‌هایی انجام خواهیم داد. مدیریت منابع انسانی از مسائل بسیار مهم است؛ از این جهت که باید مدیران لایق، چابک و تخصص‌محور برای امور مربوطه گمارده شوند.

به‌نظر شما اولویت‌های مجلس دهم چه باید باشد؟
ایران کشوری با منابع عظیم خدادادی است، اما متاسفانه آنچنان توسعه نیافته است و ما همچنان در رده کشورهای درحال توسعه هستیم. توسعه نیافتگی و فقر دو عامل اصلی بدبختی کشور است که باید برای این معضلات چاره‌ای اندیشید. نکته دیگر بحث همدلی میان مجلس و دولت است که حتما پیگیری خواهیم کرد، زیرا هرزمان که فضای تنش میان این دو قوه مهم کشور وجود داشته باشد فقط مردم متضرر می‌شوند.

با توجه به دور دوم انتخابات، ترکیب مجلس را چطور تحلیل می کنید؟
مجلس آینده ترکیبی از افراد توسعه‌محور هستند و میانگین افراد متخصص نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است. افراد هر دو جناح می‌توانند بدون جبهه‌گیری‌های خاص کنار یکدیگر قرار بگیرند و برای درد مشترک این مملکت تلاش کنند. ۳۸ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و واقعا انتظارات مردم و رهبری از وضعیت کشور برآورده نشده است.