«تهمت‎رانی» به جای «سخنرانی»

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- تضمین سلامت انتخابات پیش رو، اقدامات و برنامه‎های در دستور کار برای جلوگیری از فعالیت زودهنگام و تخریب‎گونه برخی طیف‎های تندرو در استان، تغییرات احتمالی فرمانداران، ارائه گزارشی در خصوص وضعیت آسیب‎های اجتماعی در کشور و مشهد و ... از جمله مهم‏ترین محورهای دومین نشست خبری معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی بود که روز گذشته در محل مهمان‏سرای استانداری برگزار شد.

تضمین سلامت انتخابات

سیدجواد حسینی در این نشست در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» در خصوص اقدامات انجام شده برای تضمین سلامت انتخابات سال آینده در استان، اینطور اظهار کرد: یک دلیل مستند برای تضمین سلامت انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر این است که این دولت سابقه برگزاری یک دوره انتخابات را در کارنامه خود دارد و در آن دوره، سالم‎ترین انتخابات کشور پس از انقلاب بود زیرا در این دوره ابطال صندوق‎های رأی را نداشتیم و شکایت‎ها هم در حد پایینی بود. وی با اشاره به اینکه دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، جزء معدود انتخاباتی بود که تمام جناح‎های شرکت‎کننده خود را پیروز می‎دانستند، خاطرنشان کرد: خود برگزاری انتخابات گذشته نشانگر این است که دولت تمام هم و غم خود را برای تضمین سلامت انتخابات به کار خواهد گرفت. معاون استاندار خراسان رضوی همچنین به برگزاری جلسات آموزشی برای فرمانداران کشور از پنج هفته پیش در مشهد پیرامون مباحث انتخابات اشاره و تصریح کرد: معتقدیم ملاک وزارت کشور برای برگزاری انتخابات قانون است و فرمانداران باید به این قانون احاطه داشته باشند و آن را اجرا کنند؛ برای اجرای قانون با هیچ‎کس شوخی نداریم و با متخلفان برخورد خواهد شد. حسینی شروع مرحله اجرایی انتخابات را با دستور وزیر کشور ۲۵ اسفند ماه سال جاری برای تشکیل هیأت‎های اجرایی انتخابات شورای شهر اعلام کرد و افزود: تشکیل هیأت‎های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ فروردین ماه سال آینده خواهد بود؛ ستاد انتخابات به زودی تشکیل خواهد شد و بر مبنای قانون تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از هر گونه تخلف و نیز مشارکت حداکثری مردم اتخاذ می‎شود.

تلاش یک جریان خاص برای برجسته کردن یک زاویه از فتنه

معاون استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤال دیگر «دنیای اقتصاد» در خصوص برنامه‎های در دستور کار برای جلوگیری از فعالیت زودهنگام و تخریب‎گونه برخی طیف‎های تندرو در استان برای مثال نصب بنرهایی با عنوان «فتنه رنگ عوض کرد» در سطح شهر مشهد، عنوان کرد: معتقدیم فتنه ۸۸ زوایای مختلفی دارد؛ فتنه‎ای وجود داشته و زوایای مختلفی در آن نقش داشته است اما یک جریان خاص می‎خواهد یک زاویه این فتنه را برجسته کند؛ حماسه ۹ دی ماه نیز به همین صورت است و این روز را سالگرد حماسه حضور مردم و اقتدار نظام و رهبری می‎دانیم اما متأسفانه یک جریان سیاسی تلاش دارند از این جریان استفاده سیاسی و از آن برای تفرقه استفاده کنند؛ یکی از مصداق‎های این قبیل اقدامات نیز نصب همین بنرهایی است که اشاره شد. حسینی با تأکید بر اینکه این قبیل اقدامات، تخلف است؛ گفت: در حال بررسی این موارد هستیم؛ وقتی پارچه‎ یا بنری در سطح شهر نصب می‏شود، فرد، گروه یا تشکلی آن را نصب کرده است؛ در این بنرها از عنوان «ستاد مردمی» استفاده شده اما مشخص نیست این ستاد مردمی چه کسی است؛ این مسائل در حال پیگیری است. وی با اشاره به اینکه معتقدیم برخی سخنرانی‎های ارائه شده در جلسات ۹ دی امسال در مشهد سخنرانی نبود بلکه «تهمت‎رانی» بود، اظهار کرد: به طور مشخص سخنرانی آقای (حسن) عباسی(رئیس اندیشکده یقین و تئوریسین بخشی از جریان اصولگرایی) که بر خلاف استراتژی‎های نظام و رهبری، به مسئولان رسمی این کشور اهانت کرد؛ این مسائل به دستگاه قضایی منعکس شد زیرا معتقدیم اگرچه سخنرانی جزء حقوق شهروندای است اما تهمت‎رانی جرم است و باید برای حفظ اقتدار نظام با جرم برخورد شود.

حمایت دولت از شهرداری مشهد

معاون استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر رفتار نماینده عالی دولت در خراسان رضوی در مقابل اقدامات متعارض و ضدیت شهرداری مشهد با دولت، اینطور پاسخ داد: دولت تمام نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی را در پوشش و زیر چتر خود می‏داند و بیشترین حمایت را از شهرداری مشهد می‎کند؛ شهرداری مشهد خودش باید پاسخگوی نگاه خود باشد اما دولت نگاه همگرایانه دارد. حسینی با بیان اینکه ساز و کار مدیریت شهرداری در قانون مشخص شده است، خاطرنشان کرد: اگر کسی نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد دارد، باید این انتقاد را در انتخابات نشان دهد؛ مادامی که دولت روی کار است، از نهادهایی مانند شهرداری حمایت خواهد کرد.

تجمع بدون مجوز انصار حزب‏الله

معاون استاندار خراسان رضوی در بخشی از این نشست در خصوص اخذ مجوز برای برگزاری تجمع‎ها مقابل مراکز دیپلماتیک سایر کشورها در مشهد، نیز اینطور گفت: هر گروه یا تشکلی که مجوز فعالیت داشته باشد، می‎تواند ۷۲ ساعت قبل جهت اخذ مجوز برای برگزاری تجمع به فرمانداری مراجعه کند. حسینی با اشاره به تجمع «انصار حزب‏الله مقابل کنسولگری ترکیه در مشهد در تاریخ ۲۹ آذر ماه»، افزود: در این زمینه باید به چند نکته توجه کرد؛ این گروه مجوز فعالیت ندارد و علاوه بر این برای برگزاری این تجمع تنها ۲۴ ساعت قبل به فرمانداری مراجعه کردند در حالی که تبلیغات خود را در فضای مجازی قبل از آن انجام داده بودند و در نهایت نیز بدون اخذ مجوز این تجمع را برگزار کردند!

معرفی فرماندار نیشابور و خوشاب به زودی

معاون استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی خصوص تغییرات احتمالی فرمانداران، نیز تصریح کرد: تغییرات فرمانداران هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد اما این امر هیچ ارتباطی به انتخابات سال آینده ندارد و هیچ فرمانداری به دلیل انتخابات تغییر نخواهد کرد. حسینی این نکته را نیز یادآور شد که در حال حاضر فرمانداری نیشابور و خوشاب توسط سرپرست اداره می‎‏شود و به زودی فرماندار این دو شهرستان نیز معرفی خواهند شد.

رتبه پنجم خراسان رضوی در طلاق

معاون استاندار خراسان رضوی در بخشی از این نشست به ارائه تصویری از وضعیت آسیب‎های اجتماعی در کشور و روند آن‎ها در دولت تدبیر و امید پرداخت و در خصوص وضعیت طلاق، عنوان کرد: در سال ۹۲ وقوع طلاق در هر ۱۰ هزار نفر معادل ۲۰.۹ نفر بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۹.۱ نفر در ۱۰ هزار نفر کاهش یافت. حسینی با بیان اینکه زنگ خطر وقوع طلاق در پنج سال اول زندگی در کشور به صدا در آمده است، افزود: ۱۳.۱ درصد از طلاق‎های کشور در سال اول و ۴۷.۳ درصد در پنج سال اول اتفاق می‎افتد. وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت وقوع طلاق‌های استان در سال ۹۲، تصریح کرد: در این سال رتبه اول وقوع طلاق را با ۱۶ هزار و ۱۷۸ طلاق در کشور داشتیم؛ در سال ۹۳ نیز این رتبه اول با وقوع ۱۸ هزار و ۶۰۳ وقوع طلاق در استان تکرار شد اما خوشبختانه در سال گذشته به رتبه سوم و در هشت ماهه سال جاری نیز به پنجم رسیده‎ایم؛ در هشت ماهه سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۰ مورد طلاق داشتیم که این رقم در ۹۵ ثابت باقی مانده اما در مجموع به دلیل روند افزایشی در سایر استان‎ها رتبه ما به پنجم رسیده است.

میانگین سن ازدواج و طلاق

معاون استاندار خراسان رضوی میانگین سن طلاق را در خراسان رضوی برای مردان ۳۴.۳ و برای زنان ۲۹.۳ سال اعلام کرد و ادامه داد: میانگین سن ازدواج برای مردان در استان حدود ۲۸ و برای زنان ۲۲.۵ سال است. حسینی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ از هر ۱۰ هزار نفر، ۲۹.۴ نفر زندانی بودند و این رقم سال گذشته به ۲۵.۵ نفر کاهش یافت، گفت: همچنین در سال ۹۲ از هر ۱۰ هزار نفر ۲۴.۲ نفر مرتکب جرایم جنسی شده‎اند که سال گذشته این رقم به ۲۲.۵ نفر کاهش یافته است. وی خودکشی را یکی از عوامل سلامت‎سنجی جامعه برشمرد و اظهار کرد: سه سال پیش ۶.۷۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر در کشور خودکشی کرده‎اند که این رقم در سال گذشته به ۶.۶۰ نفر رسیده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ۹۲ میزان فرار از منزل ۵.۷۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۹۴ به ۴.۸۰ نفر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: ۲۹۱ مورد سرقت که در سال ۹۲ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر انجام شده نیز در سال ۹۴ به ۲۲۶ نفر رسیده است؛ همچنین سه سال پیش به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۵۷.۲ نفر معتاد در کشور دستگیر شدند که این رقم در سال گذشته به ۱۸۵.۷ نفر افزایش یافته است؛ در مجموع می‎توان گفت اگرچه جرایم و آسیب‎های اجتماعی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد که البته این امر در تمام جهان به همین صورت است اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم این جرایم روند کاهشی داشته است. حسینی اضافه کرد: آمار سرقت‎های خرد در خراسان رضوی در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد، سرقت‎های مسلحانه ۶۰ درصد، سرقت به عنف ۱۶ درصد، قتل ۱۷ درصد، تجاوز به عنف ۱۱ درصد و تجمعات غیرمجاز ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین تعداد موارد آدم‎ربایی در استان در هشت ماهه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از سه به ۶ مورد و جرایم رایانه‎ای نیز ۱۰۵ درصد افزایش یافته است.

کاهش نرخ بیکاری استان

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به روند کاهشی آسیب‎های اجتماعی در استان، تصریح کرد: یکی از دلایل این امر این است که نرخ مشارکت اقتصادی در استان روند مثبتی داشته است؛ نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۹۵ در کشور ۳۹.۵ درصد و در استان ۴۳.۱ درصد بوده است؛ همچنین در بهار سال جاری نرخ بیکاری کشور ۱۲.۲ درصد و در استان ۱۴.۸ درصد بوده است؛ در تابستان سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی کشور به ۴۰.۴ و در استان به ۴۳ درصد افزایش یافت و نرخ بیکاری استان با روند کاهشی در تابستان به ۱۲.۵ درصد رسید در حالی که این رقم در کشور ۱۲.۷ درصد است. حسینی یادآور شد: در طول فعالیت دولت یازدهم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که ۵۰ درصد آنان دارای تحصیلات عالی بودند و ۶۵ درصد از مجموع این تعداد را زنان تشکیل می‎دادند. وی با اشاره به اینکه در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد، گفت: تا پایان این دولت نیز ۵۰۲ طرح عمرانی به اتمام خواهد رسید که ۱۱۰ هزار فرصت شغلی برای استان ایجاد خواهد کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت حاشیه‏نشینی در استان پرداخت و عنوان کرد: حدود ۳۷ درصد از جمیعت مشهد معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۶۶ محله حاشیه‎نشین این شهر زندگی می‎کنند؛ در نیشابور ۲۵ درصد جمعیت، سبزوار ۱۹ درصد و تربت حیدریه ۲۱ درصد جمعیت حاشیه‏نشین هستند. حسینی با تأکید بر اینکه سکونت‎گاه‎های غیررسمی در وقوع جرایم و آسیب‎های اجتماعی نقش ویژه‎ای دارند، در خصوص وقوع جرایم در سکونت‎گاه‎های غیررسمی مشهد، افزود: در این مناطق شرارت ۸۵ درصد، تجاوز به عنف ۸۲ درصد، دستگیری معتادان ۸۲ درصد، دستگیری اتباع غیرمجاز ۸۱ درصد، کشف مشروبات الکلی ۶۲ درصد، شرب خمر ۵۱ درصد، نزاع دسته جمعی ۴۸ درصد، نزاع‎های فردی ۴۲ درصد و ... رخ می‎دهد. وی با اعتقاد بر اینکه دولت در زمینه اطلاع‏رسانی در خصوص خدمات ارائه شده در حاشیه شهر مشهد مظلوم واقع شده است، گفت: خدماتی که در این دوره در حاشیه شهر مشهد ارائه شده در هیچ دولتی صورت نگرفته است اما همیشه فقط این را می‎گویند که دولت باید ۹۰ میلیارد تومان بودجه به حاشیه شهر اختصاص می‏داده اما این رقم تخصیص نیافته است در حالی که باید توجه کرد اقداماتی از قبیل ساماندهی شبکه آب و فاضلاب، احداث تصفیه‎خانه‏ و ... که انجام شده، از منابع ارگان‏های دولتی در استان بوده است.