امنیت اولویت نخست انتخاب مقصد گردشگری

ابراهیم پورفرج

رئیس جامعه تورگردانان ایران

حجم گردشگران ورودی به ایران در نتیجه برجام و همچنین ایجاد ناامنی‌ها در کشورهای همسایه ایران بیشتر شده است. در واقع می‌توان گفت گسترش روابط ایران با دیگر کشورها، تصویر نامطمئنی را که از کشور در اذهان جهانیان شکل گرفته بود،‌ تصحیح و همچنین به دور ماندن ایران از حملات تروریستی آن هم در میانه منطقه‌ای آشوب‌‌زده و ناآرام،‌ اشتیاق گردشگران را برای سفر به ایران افزایش داده است.

همه اینها نشان‌دهنده اولویت امنیت در میان فاکتورهایی است که در انتخاب مقصد توسط گردشگران دخیل‌اند و ایران در شرایط امروز جهان و به‌ویژه منطقه خاورمیانه در این زمینه از شرایط مطلوبی برخوردار است. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که‌ وجود جنگ و ناامنی در هر جای دنیا به نفع هیچ کس نیست و قطعا زندگی در دنیایی آرام و آکنده از صلح نقطه مطلوب همه انسان‌هاست. با این همه در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و در حال حاضر ما در منطقه‌‌ای زندگی می‌کنیم که سراسر جنگ و ناامنی است و ناامنی حاکم بر منطقه در همراهی با امنیت و ثبات ایران می‌تواند گردشگران زیادی را به سوی کشور ما روانه کند. اما تقاضای رو به رشد برای سفر به ایران، به تنهایی به معنای رشد صنعت گردشگری در کشور نیست و با فراهم کردن زیرساخت‌های خدماتی و پذیرایی است که می‌توان به درخواست گردشگران برای ورود به کشور پاسخ گفت و گردشگری ورودی در ایران را رونق بخشید.

در این میان، یکی از عواملی که ما را در استفاده از ظرفیت به‌وجود آمده در طرف تقاضا محدود می‌کند،‌ مساله اقامت است که با ساخت و ایجاد واحدهای اقامتی استاندارد در بلند مدت قابل حل است. اما باید توجه داشت که گذر زمان و عدم پاسخگویی مطلوب به گردشگران ورودی با ایجاد ناکامی و عدم رضایت آنها،‌ فرصت به وجود آمده را به تهدیدی برای رشد گردشگری ایران بدل خواهد کرد؛ از این رو باید به دنبال راه‌هایی باشیم که در بازه زمانی کوتاه‌تری منتج به نتیجه شود و بخشی از مشکلات مربوط به محدودیت ما در بخش اقامتی را حل کند. برگزاری سمینارها و همایش‌ها در زمان‌هایی که تراکم ورود مسافران خارجی پایین بوده و نیز انتقال محل برگزاری این همایش‌ها به شهرهایی که کمتر از سمت گردشگران خارجی به‌عنوان مقصد مورد توجه قرار می‌گیرند، یکی از این راه‌حل‌هاست که در نتیجه درخواست مکرر بخش خصوصی از معاونت گردشگری در نهایت به‌صورت کتبی به معاونت ریاست جمهوری انتقال داده شده است.

این موضوع نه تنها از پر شدن واحدهای اقامتی کم تعداد در شهرهای گردشگرپذیر در زمان اوج سفرها جلوگیری خواهد کرد،‌ بلکه با پرشدن اتاق‌های خالی هتل‌ها در شهرهای کم مسافر و نیز خالی نماندن هتل‌ها در فصل‌هایی که گردشگر خارجی کمتری به کشور سفر می‌کند،‌ کسب و کار هتلداران را از حالت فصلی خارج می‌کند و به کار آنها رونق می‌بخشد و همین عامل با افزایش درآمدها ورود سرمایه‌گذاران به عرصه این صنعت را تسهیل می‌کند. مساله دیگر بهبود سیستم حمل و نقل و در کنار آن فراهم شدن امکان تردد آسان و بدون دردسر در شهرهاست. در همین راستا ما برآنیم تا نشست‌های بیشتری را برای هم‌اندیشی با مسوولان دولتی برگزار کنیم؛ چراکه معتقدیم اگر همه نهادها در حیطه مسوولیت و اختیارات خود نقشی در برداشتن موانع پیش پای این صنعت داشته باشند، مشکلات با سرعت بیشتری حل خواهند شد و این مهم حاصل نمی‌شود مگر با درک این نکته که با رونق صنعت گردشگری، مشاغل زیادی به‌وجود می‌آیند و صنایع زیادی فعال می‌شوند؛ آن هم در برهه‌ای که شرایط منطقه‌ای امکان جذب گردشگران بیشتر را فراهم کرده است.